شناسهٔ خبر: 52292 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

یک کارشناس اقتصادی تشریح کرد:

دلایل عدم انصراف مردم از یارانه

یک کارشناس اقتصادی ضمن تشریح دلایل عدم انصراف مردم از یارانه نقدی گفت: برای مبارزه با رکود تورمی دولت باید دو سیاست متضاد را پیش بگیرد که یکی انقباض در سیاست‌های دولت و دیگری انبساط در سیاست‌های بخش خصوصی است.

به گزارش نماینده هوشنگ شجری استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در خصوص شیوه به کارگیری تبلیغات دولت برای انصراف مردم از دریافت یارانه در گفتگو با فارس گفت: اگر بجای تبلیغات، نمونه‌های عینی و اثرات تورمی ناشی از پرداخت‌های نقدی یارانه‌ها اطلاع رسانی می‌شد تأثیر بیشتری بر روی انصراف مردم از دریافت یارانه داشت.

وی افزود: دولت باید برای مردم شرح می‌داد که انجام چه سرمایه‌گذاری‌هایی توسط دولت توسط منابع پرداختی بابت یارانه‌ها به مردم امکان پذیر است و بنابراین مردم بهتر است بجای بسنده کردن به منفعت‌های زودگذر به سمت سودها بلند مدت‌ بروند.

این استاد اقتصاد بیان داشت: اگر به صورت آماری و ساده به مردم اعلام می‌شد که پرداخت‌های نقدی یارانه‌ها چه بلایی سر کشور آورده است، قطعا میزان استقبال مردم برای انصراف از دریافت یارانه بیشتر می‌شد.

شجری در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه تحلیل شما در مورد میزان انصرافی‌ها چیست و چه عواملی بر روی عدم انصراف مردم تأثیر‌گذار بود، گفت: انصراف کمتر از 10 درصدی مردم، از دریافت یارانه‌ها ناشی از نیاز گسترده مردم است و این خاصیت تورم و فقر وسیع در تمامی جامعه است.

وی افزود: تورم قدرت خریدی است به نفع ثروتمندان که از طبقه فقیر گرفته می‌شود.

شجری اظهار داشت: با این میزان انصراف که حتی دولت هم توقع آن را نداشت می‌توان فقر را گسترده‌تر از آن چیزی دانست که تصور می‌شد.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان تصریح کرد: یکی از عوامل دیگری که سبب ثبت نام مردم برای دریافت یارانه شد بی‌اعتماد به دولت و عدم وجود ابزاری دقیق برای شناسایی نیازمندان و غیرنیازمندان به دریافت یارانه بود که سبب شد بسیاری از مردم خود را متقاضی دریافت یارانه معرفی کنند.

شجری بیان داشت: سواد اقتصادی مردم پایین است و در حدی نیست که بدانند چه کاری به نفعشان و چه کاری به ضررشان است و از آنجایی که نمی‌دانند با دریافت یارانه نقدی چه مشکلی در آینده در انتظارشان است برای دریافت یارانه نقدی اقدام می‌کنند.

وی گفت: همچنین مردم تعریف غلطی از یارانه ارائه داده‌اند و آن را حق خود می‌دانند در حالیکه یارانه ترجمه کلمه سوبسید یا کمک کردن است و به معنای کمک کردن به مردمی است که از نظر مالی دچار مشکلات اساسی هستند.

این کارشناس اقتصادی در مورد افزایش 300 تومانی قیمت سوخت و اینکه آیا این افزایش قیمت در جهت کمک به اهداف یارانه‌ای است یا خیر، گفت: در شرایط فعلی رقم 300 تومان، کمترین مقداری بود که می‌شد قیمت‌ بنزین را افزایش داد.

وی افزود: دولت باید قیمت بنزین را افزایش می‌داد، زیرا ثبت‌نام کنندگان دریافت یارانه تعدادشان زیاد است و برای پرداخت یارانه به آنها اعتبار لازم است. اگر قیمت بنزین را افزایش نمی‌داد باید از طرق اعتباری آن را تأمین کند و باز هم وابستگی دولت به بانک مرکزی زیاد می‌شود و به دنبال آن تورم افزایش می‌یابد.

شجری اظهار داشت: وابستگی به منابع بانک مرکزی برای پرداخت یارانه نقدی تورم‌زاست.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا شما موافق افزایش بیشتر از 300 تومان قیمت بنزین هستید، گفت: خیر، الان مردم یک دوره رکود تورمی شدید را طی می‌کنند و گذران امورات زندگی برای آنها مشکل است بنابراین افزایش یکباره قیمت بنزین ممکن بود فشار تورمی را بیشتر کند.

شجری اظهار داشت: در کنار افزایش قیمت بنزین باید دولت به فکر  توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی هم باشد.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سؤال که دولت برای خروج از رکود تورمی چه کار باید کند و فاز دوم هدفمندی چه تأثیری بر روی رکود تورمی دارد، گفت: رکود تورمی به دو بخش تقسیم می‌شود، یکی تورم توام با رکود که از بخش دولتی ناشی می‌شود  و از مخارج گسترده دولت حاصل می‌شود و دیگری رکود ناشی از ناکارآمدی بخش خصوصی و عدم اعتباراتی که در صورت وجودش بخش خصوصی می‌توانست تحرک بیشتری داشته باشد.

وی افزود: برای مبارزه با رکود تورمی دولت باید دو سیاست متضاد را  پیش بگیرد یکی انقباض در سیاست‌های دولت و دیگری انبساط در سیاست‌های بخش خصوصی است.

شجری تصریح کرد: باید منابع ناشی از افزایش قیمت‌ها را به بخش خصوصی تزریق کرد و همزمان با آن سیاست کوچک کردن دولت پیش گرفته شود تا بدین وسیله تعهدات مالی دولت به حداقل تقلیل و ابعاد دولت کوچک شود.

 

 

نظر شما