شناسهٔ خبر: 51825 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کارخانه ای:

عدم انصراف از دریافت یارانه نشانگر بی‌‌محلی مردم به دولت بود/ ریخت‌‌ و پاش‌ها مردم را به دولت بی‌اعتماد کرده است

عضو کمیسیون انرژی مجلس شیوه دولت برای تشویق مردم به عدم ثبت‌نام برای دریافت یارانه نادرست خواند و گفت:‌ مردم با مشاهده مسائلی از قبیل برخی ریخت و پاش‌ها از کیسه بیت‌المال و یا تهدید به حذف دهک‌های بالا از سامانه رفاهی نسبت به دولت بی‌اعتماد شده و به اعلام دولت بی‌محلی نشان دادند.

ابراهیم کارخانه‌ای عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  فارس با اشاره به برنامه دولت برای پرداخت درآمد حاصل از افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی به‌صورت نقدی به مردم و نیز صرف بخش دیگر آن به بخش‌های رفاهی و بهداشت عمومی گفت: اکنون که ۷۲ میلیون نفر برای دریافت یارانه ثبت نام کرده‌اند،‌ دولت باید ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت کند،‌ این در حالی است که درآمد حاصل از افزایش حامل‌های انرژی صرفاً ۲۸ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی از عدم برنامه‌ریزی مناسب، همه‌جانبه و هدفمند به‌منظور شناسایی پردرآمدها به‌عنوان ایراد بزرگ آْغاز مرحله دوم هدفمندسازی یاد کرد و افزود: در طول فرآیند ثبت‌نام شاهد اعلام انصراف اعضای هیأت دولت،‌ وزرا، استانداران و وزرا بودیم به‌طوری که مردم تصور کنند همه آن‌هایی که نیاز به یارانه نداشتند،‌ انصراف داده‌اند.

کارخانه‌ای شیوه دولت برای تشویق مردم به عدم ثبت‌نام برای دریافت یارانه نادرست خواند و گفت:‌ مردم با مشاهده مسائلی از قبیل برخی از ریخت و پاش‌ها از کیسه بیت‌المال و یا تهدید به حذف دهک‌های بالا از سامانه رفاهی نسبت به دولت بی‌اعتماد شده و به اعلام دولت بی‌محلی نشان دادند.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی دولت نباید صرفاً متوجه تعیین قیمت‌ها باشد،‌ تصریح کرد:‌ دولت باید برای کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از ایجاد جو روانی منفی ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی برنامه‌ریزی داشته باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تفاوت قیمت کالاها از یک مغازه به یک مغازه دیگر را به‌عنوان یکی از نشانه‌های خلل در برنامه‌ریزی دولت برای کنترل قیمت‌ها مورد اشاره قرار داد و در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌ اکنون بخش خصوصی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در اختیار دارد و دولت باید سعی کند این نقدینگی را از خرید ارز و مشاغل کاذب به سمت سرمایه‌گذاری در صنعت و تولید هدایت کند، که در این صورت تحول بزرگی در اقتصاد کشور رخ خواهد داد.

نظر شما