شناسهٔ خبر: 51423 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ

جزئیات قیمت حق بیمه انواع خودرو با احتساب دیه 200 میلیون تومانی

به گزارش نماینده طی روزهای گذشته در بخشنامه‌ای از سوی رئیس قوه قضاییه به واحدهای قضایی و دادسراهای سراسر کشور قیمت دیه سال ۱۳۹۳ اعلام شد. به گزارش ایسنا، متن این بخشنامه به شرح ذیل است: در اجرای ماده ۵۴۹ قانون مجازات اسلامی، مصوب ۱۳۹۲ و با توجه به بررسی‌های به‌عمل آمده قیمت دیه کامله در ماه‌های غیرحرام از ابتدای سال ۱۳۹۳، مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون ریال تعیین می‌گردد. نرخ دیه در ماه‌های حرام نیز ۳۰ درصد بیشتر از این رقم تعیین می‌گردد که به این ترتیب سقف دیه با ۴۵ میلیون تومان افزایش به ۱۹۵ میلیون تومان رسید.

این در حالی است که مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری قبلا نرخ‌های دیه را اعلام کرده بود، اما این امر با ابلاغ بخشنامه صادق آملی لاریجانی حالت رسمی به‌خود گرفت.

حق‌بیمه شخص ثالث ۲۴ درصد افزایش یافت

درهمین حال بیمه مرکزی، در پی افزایش ۳۱٫۶ درصدی دیه سال ۱۳۹۳ از سوی قوه قضاییه، بر اساس قوانین و مقررات مربوط، حق بیمه شخص ثالث خودروها را با حداکثر ۲۴ درصد افزایش نسبت به سال قبل تعیین و ابلاغ کرد.

این گزارش حاکی است حق بیمه شخص ثالث در مقایسه با افزایش دیه، حدود ۸ درصد کمتر افزایش داده شده و این کاهش به عنوان تخفیف داوطلبانه صنعت بیمه در راستای اجرای سیاست‌های دولت تدبیر و امید و حمایت از بیمه‌گذاران در نظر گرفته شده است.

بر این اساس بیمه مرکزی از مردم تقاضا کرد برای تکمیل پوشش‌های بیمه‌ای خود و دریافت الحاقیه متناسب با دیه جدید به شرکت‌های بیمه طرف قرارداد مراجعه کنند. در پی افزایش ۲۴ درصدی حق بیمه شخص ثالث در سال جاری جزئیات حق بیمه جدید وافزایش یافته انواع خودرو بدون لحاظ ۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده ۸ درصدی منتشر شد. این حق بیمه‌ها برای خسارت دیه ۲۰۰ میلیون تومانی و خسارت مالی پنج میلیون تومانی تنظیم شده است. به گزارش تسنیم، براین اساس، حق بیمه شخص ثالث برای خودروهای کمتر از چهار سیلندر در سال جاری ۵۹۴ هزار و ۶۴۵ تومان، پیکان، پراید و سمند ۷۰۲ هزار و ۱۱ تومان، دیگر چهار سیلندرها ۸۲۵ هزار و ۸۹۵ تومان و بیش از چهار سیلندر ۹۲۵ هزار و سه تومان تعیین شده است.

همچنین حق بیمه موتورسیکلت ۲۱۴ هزار و ۷۳۰ ‌تومان تعیین شد.در جدول اعلامی از سوی بیمه مرکزی که حاوی حق بیمه تمام وسایل نقلیه موتوری است، همچنین میزان حق بیمه پوشش خسارات مالی و حوادث راننده نیز قید شده است. براین اساس سقف حق بیمه پوشش بیمه برای این گونه حوادث در خودروی سواری ۶۰ هزار تومان و برای موتورسیکلت ۵۰ هزار تومان است.

این بخش از بیمه از آن‌رو اهمیت دارد که علاوه بر طرف زیان‌دیده، راننده مقصر و زیان‌زده را نیز در برابر خسارات مالی بیمه می‌کند.

جدول تخفیف‌ها تغییر کرد

براساس این گزارش، نکته جالبی که در مصوبه جدید بیمه مرکزی به چشم می‌خورد این است که درجدول ارائه تخفیف در حق بیمه به ازای هر سال نداشتن خسارت و تصادف، تغییراتی ایجاد شده است. مثلا قبلا در سال پنجم رانندگی بدون خسارت، شخص ۵۰ درصد تخفیف در حق بیمه دریافت می‌کرد، اما اکنون برای دریافت این میزان خسارات باید تا هفت سال صبر کند. بنابراین بیمه مرکزی آن گونه که در اطلاعیه‌اش قید شده، چندان تخفیفی هم به مردم ارائه نمی‌دهد، بلکه درقبال این تخفیف از قبل نکات ریز اما تعیین‌کننده‌ای مانند این نمونه تخفیف خود را حتی به میزان بیشتری باز پس می‌گیرد؛ چراکه بیمه هیچ‌گاه ضرر نمی‌کند.

بیمه‌گذاران تا ۱۰ اردیبهشت الحاقیه بگیرند

در همین‌حال، مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی گفت: بیمه‌گذاران تا زمان شروع ماه رجب یعنی دهم اردیبهشت فرصت دارند الحاقیه بیمه‌نامه خود را دریافت کنند، در غیر این صورت مابه‌التفاوت ۵۰ میلیون تومانی را باید خودشان بپردازند.

رضا جعفری در گفت‌وگو با فارس، افزود: تمامی افرادی که از اول اردیبهشت به بعد دچار حادثه رانندگی شوند و حادثه‌دیدگانی که به دلیل اطاله دادرسی، طول درمان و نقص در مدارک هنوز دیه آنها پرداخت نشده، از اولین ساعت مطابق با آغاز اردیبهشت ماه، مشمول نرخ دیه جدید سال ۹۳ خواهند بود.

وی گفت: با توجه به ابلاغ افزایش ۲۴ درصدی بیمه‌نامه شخص ثالث از سوی بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه مکلفند از ابتدای اردیبهشت ماه این بیمه‌نامه را با تعهدات جدید عرضه کنند.

وی درباره زمان دریافت الحاقیه بیمه‌نامه و نگرانی مردم از نبود پوشش بیمه‌ای کافی اظهار کرد: با توجه به این‌که سقف بیمه‌نامه‌های شخص ثالث در سال گذشته، ۱۵۲ میلیون تومان است، این پوشش کفایت ماه‌های عادی با نرخ جدید را می‌کند، اما با توجه به نزدیک بودن ماه رجب که اولین ماه حرام سال است، بیمه‌گذاران باید حداکثر تا ده روز آینده نسبت به خرید الحاقیه بیمه‌نامه تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان اقدام کنند.

وی ادامه داد: همه مالکان وسایل نقلیه موتوری ملزم به خرید الحاقیه بیمه‌نامه شخص ثالث هستند در غیر این صورت، هنگام بروز حوادث رانندگی با مشکلاتی مواجه خواهند شد و مابه‌التفاوت دیه هم باید توسط خود آنها پرداخت شود.

قیمت بیمه نامه شخص ثالث انواع خودروها با دیه ۲۰۰ میلیون تومانی

بیمه

برچسب‌ها:

نظر شما