شناسهٔ خبر: 51204 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

فاطمه آلیا در گفت و گو با "نماینده" عنوان کرد :

دو ابهام اساسی در طرح جامع تشکیل مرکز فراقوه ای زنان

فاطمه آلیا عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت : با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب برای دومین بار تشکیل مرکزی فراقوه ای برای امور زنان و خانواده را مطرح کردند، ما در راستای تامین نظر ایشان اقداماتی را صورت دادیم اما به دو نکته در پیگیری ها برخورد کرده ایم که هنوز مبهم باقی مانده است.

فاطمه آلیا، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درخصوص طرح ایجاد مرکزی فراقوه برای پیگیری امور زنان و خانواده به خبرنگار نماینده گفت: گرچه مسیر اصلی انقلاب مان در حوزه زنان و خانواده راه خود را تحت هدایت های ولی فقیه می رود اما کندی هایی دیده می شود و برخی اوقات دیدگاه هایی مطرح می شود که با گذر زمان و تغییر افراد در دولت ها و مجلس ها، توجه لازم به این مقولات صورت نمی گیرد.

وی ادامه داد: به همین منظور تاسیس یک مرکز فراقوه ای برای امور زنان و خانواده مدنظر است تا این مرکز با عوض شدن  دولت و مجلس مورد بی توجهی قرار نگیرد .

آلیا خاطرنشان کرد: هم اکنون شورای فرهنگی اجتماعی زنان ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی را داریم که از نظرساختاری شبیه مرکز فراقوه ای مدنظر ماست اما اعضایش تغییر می کند. در این شورا چون بعضا مشاورین وزرا عضو هستند با تغییر دولت ها، اعضای آن هم عوض می شوند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب برای دومین بار تشکیل مرکزی فراقوه ای برای امور زنان و خانواده را مطرح کردند، ما درراستای تامین نظر ایشان در این باره فعالیت هایی را داشته ایم که خانمها به دو نکته در پیگیری هایشان برخورد کرده اند که هنوز در این زمینه به نتیجه نرسیده اند.

آلیا گفت: یکی از این نکات تشکیل شورای فقهی زنان است که آن هم ربطی به قوا ندارد و در آن می توان از فضلا و خانم های مجتهده و از اساتید دانشگاه ها استفاده شود تا مبانی حقوقی زن در اسلام و فرهنگ اسلامی توسط آن شورای فقهی پیگیری شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس خاطرنشان کرد: شاید این مرکز فراقوه ای آنچنان ظرفیتی را داشته باشد که شورای فقهی نیز در همین ارتباط فعالیت کند، اما باید در این طرح دیده شود که احکام این افراد توسط چه مقامی داده شود؟ در کجا مشغول به فعالیت شوند و آیا می توانند در مرکز پژوهش های مجلس فعالیت کنند؟ آیا مشابه شورای عالی انقلاب فرهنگی بخشی از این اعضا حقیقی هستند، و می بایست مقام معظم رهبری حکمشان را بدهند .

وی در ادامه عنوان کرد: برای اینکه نظام ارتباطی این مرکز فراقوه ای با سه قوه دیگر حفظ شود، درهر دوره ای اشخاص حقوقی این مرکز  هم می توانند حکم بگیرند.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: دومین مورد اینست که آیا همه اعضای مشغول در این مرکز باید از اساتید و صاحبنظران خانم باشند و مردان صاحب نظر و اندیشه نمی توانند در آن فعال باشند که ما هنوز در این باره نیز به نتیجه نرسیده ایم.

برچسب‌ها:

نظر شما