شناسهٔ خبر: 50358 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

دکتر قاضی زاده هاشمی در گفت و گو با نماینده :

سرانه هزینه هرخانوار در پرداخت یارانه مهم است نه سرانه درآمد

قاضی زاده عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت کیفیت پرداخت یارانه و میزان درآمد را به طور کلی مشخص نکرده است و ما نمی دانیم سرانه درآمد مدنظر است یا سرانه هزینه؟ که ما معتقدیم باید سرانه هزینه مدنظر باشد یعنی باید ببینیم یک خانواده چقدر هزینه دارد آیا می تواند از پس هزینه هیا خود بربیاید و از این جهت باید یارانه را به انها پرداخت کنیم .

سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی، نماینده مشهد در مجلس در گفت و گو با نماینده درخصوص "واجدین شرایط دریافت یارانه یا به قول دولتی ها افراد نیازمند و فقیر کشور در فاز دوم هدفمندی یارانه ها" بیان داشت: یک نکته ای را باید علمای اقتصاد اسلامی روشن کنند و اینکه منابع حاصل از هدفمندی جزو اموالی است که باید بین همه افراد جامعه به طور مساوی تقسیم شود؟ در زمان امیرالمومنین اگر چیزی مازاد بر خزانه بیت المال وجود داشت بین همه به مساوات تقسیم می شد. آیا این تقسیم باید مانند دوران امام علی باید باشد و یا شامل ایجاد نوع درآمد و مالیات برای حمایت از عیال دولت می شود .

وی ادامه داد: عیال دولت زمانی که ذکر می شود معنای خاص پیدا می کند و در این زمان افراد خاصی باید مشمول این حمایت ها شوند و یا میزان حمایت مالی باید به درجه عدم توانایی آنها برای تطبیق خودشان با تغییرات ناخواسته اقتصادی باشد .

نماینده مشهد در مجلس عنوان کرد: به اضافه اینکه یک گروهی  هم در جامعه وجود دارد که اینها عیال الله محسوب می شوند که بی سرپرست و یا دچار ضعف جسمی هستند و دولت ها مکلف اند معیشت آنها را تامین کنند که این موضوع مربوط به کشور ما تنها نیست ودر همه کشورها این مورد وجود دارد .

قاضی زاده تصریح کرد: این هدفمندی دو جنبه دارد یکی جنبه حفظ قدرت خرید است برای افرادی که نمی توانند قدرت خرید خود را باتغییرات تورمی هماهنگ کنند و دوم هم حمایت ویژه از کسانی است که بطور طبیعی دولت ها باید تامین زندگی آنها را تضمین کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: حال اینکه عنوان می شود که مردم یارانه بگیر نیازمند هستند با کرامت مردم جور درمی آید و یا خیر؟ باید گفت درکشوری مانند آمریکا که بزرگترین اقتصاد دنیا و ۳۰۰میلیون جمعیت دارد، ۴۵ میلیون نفر بن غذا می گیرند یعنی تقریبا یک ششم جمعیت حمایت های غذایی می گیرند که برای آمریکا با آن درآمد ناخالص داخلی این عدد بزرگ و قابل ملاحظه است .

 قاضی زاده عنوان کرد: بنابراین این حمایت ها در کشور ما نشان دهنده شاخص توسعه یافتگی است، نه فقر؛ متاسفانه گاهی الفاظی که درباره افراد یارانه بگیر به کار برده می شود الفاظ دقیقی نیست .

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درخصوص روش اجرای طرح نیز گفت: در پرداخت یارانه آیا باید درآمد کل افراد خانواده را در نظر گرفت یا درآمد سرپرست خانواده را درنظر گرفت و در این میان تکلیف بعد خانوار چه می شود ؟ افراد با درآمدهای مساوی هستند و بعد خانوارهای متفاوت تکلیفشان چیست ؟

وی اضافه کرد: دولت کیفیت پرداخت یارانه و میزان درآمد را به طور کلی مشخص نکرده است و ما نمی دانیم  سرانه درآمد مدنظر است یا سرانه  هزینه؟ که ما معتقدیم باید سرانه هزینه مدنظر باشد یعنی باید ببینیم یک خانواده چقدر هزینه دارد آیا می تواند از پس هزینه های خود برآید و از این جهت باید یارانه را به آنها پرداخت کنیم .

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۳-۰۱-۲۱ ۱۲:۵۹ 0 0

    حرف حساب گفته ولی کی گوش می کنه؟!
                                

نظر شما