شناسهٔ خبر: 50185 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

آیت‌الله استادی خطاب به نمایندگان مجلس:

«بازرسی» را از خودتان شروع کنید/ در دسترس مردم باشید و رحمت خدا را رد نکنید

آیت الله استادی استاد حوزه علمیه قم در صحن علنی مجلس گفت:‌ شما نمایندگان مجلس مدعی عدالت و موظف به بازرسی‌ از دستگاه‌های مختلف کشور هستید، اما اول خودتان باید عادل بوده و از خود بازرسی کنید.

به گزارش نماینده به نقل از فارس آیت‌الله رضا استادی استاد حوزه علمیه قم امروز یکشنبه ۱۷ فروردین در آغاز جلسه اولین علنی مجلس شورای اسلامی در سال جدید، در سخنانی با آرزوی سالی خوب برای مسئولان و ملت و کاهش مشکلات و ارتقاء اخلاق جامعه گفت: یکی از موانع عدم قبولی دعا از قول امام صادق (ع) از عمل نکردن مواعظی است که برای مردم بیان می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه هر چه مردم را به آن توصیه می‌کنیم باید خود نیز به آن عامل باشیم، اظهار کرد: شما نمایندگان مجلس در مجموعه‌ای هستید که مدعی عدالت می‌باشید و بازرسی‌هایی در مجلس انجام می‌شود که میزان عمل به عدالت را در دستگاه‌های مختلف کشور ارزیابی می‌کند لذا می‌بایست ابتدا از خود بازرسی کنید.

آیت‌الله استادی در توضیح گفت: توصیه و حرف راحت است؛ اینکه گفته‌اند حاسبوا قبل ان تحاسبوا درست است که برای آخرت مطرح شده است اما در همین دنیا نیز منطبق است.

وی به نقل خاطره‌ای از صحن علنی مجلس پرداخت و گفت: یکی از نمایندگان در آغاز دوره‌ای از مجلس برخلاف پیش‌بینی‌اش اعتبارنامه‌اش رد شد. زمانی که در مقام دفاع پشت تریبون قرار گرفت به گریه افتاد و گفت من اکنون باید در دنیا از اعتبار خود دفاع کنم اما به یاد آخرت افتادم و آنجا هم باید پاسخگو باشم.

آیت‌الله استادی با گرامیداشت سالگرد ارتحال آیت‌الله فاضل لنکرانی گفت: ایشان در شرح خطبه متقین می‌فرمودند یکی از نقاط ضعف ما طلاب و منبری‌ها این است که درس‌ها و مطالب را برای دیگران گفتن یاد می‌گیریم یعنی از منبری مطلبی آموخته و می‌گوییم برای منبر خود مطلب تهیه کردیم در حالی که ابتدا باید خود به آن عمل کنیم.

وی بار دیگر خطاب به نمایندگان تصریح کرد: شما در جایگاهی قرار گرفته‌اید که باید در دسترس مردم باشید البته در حدی که کار اصلی‌تان صدمه نخورد باید مشکل مردم را حل کنید؛ وقتی امام علی موسی بن الرضا به ایران آمدند نامه‌ای به امام جواد (ع) نوشتند و فرمودند به من خبر داده‌اند که وقتی می‌خواهی از خانه خارج شوی از دری بیرون می‌روی که دست مردم به شما نرسد در حالی که باید از همان بابی که مردم در مقابل آن تجمع کرده‌اند از خانه خارج شوی.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: گاهی شنیده می‌شود که نمایندگان می‌گویند وظیفه ما چیز دیگری است اما بدانید که مراجعات مردم به نفع شماست. در این رابطه امام صادق (ع) می‌فرمایند اگر به حاجت مردم بی‌اعتنایی نکنید یعنی رحمتی که از جانب خداوند به شما نازل شده است رد نکرده‌اید اما اگر به مردم بی‌توجهی کنید به این معنی است که رحمت خدا را از خود دور کرده‌اید.

وی با اشاره به اینکه عبارت تعارفی که خطاب به میهمان مبنی بر مراحم بودن او می‌گوییم ریشه روایی دارد، گفت: نگویید خسته و درمانده بعد از ساعت اداره به خانه رسیده‌ام و تازه تلفن‌های مزاحم آغاز شد بلکه تلاش کنیم از این رحمت‌ها هر چند در ظاهر زحمت است بهره ببرید.

آیت‌الله استادی به سخن رایج از زبان نمایندگان اشاره کرد و گفت: نمایندگان می‌گویند وقت ما پر است؛ درست است اما هر روزی از روزهای عمر ما ۲۴ ساعت است که برای هر ساعت صندوقی تعبیه شده است؛ فردای قیامت که این صندوق‌ها را باز می‌کنند می‌بینید که همه‌اش نور است و سرور که مایه خوشحالی و فرح شما می‌شود.

وی ادامه داد: این صندوق‌ها مربوط به آن ساعتی است که شما نماز خوانده، انجام وظیفه کرده‌اید و مشکل کسی را حل کرده‌اید اما یک زمان هم صندوق‌ها را باز می‌کنید و از آن بوی تعفن متصاعد می‌شود. این مربوط به ساعاتی است که گناه کرده، به همکاران خود توهین کرده یا با جمله‌ای مانع تصویب آنچه به مصلحت کشور بوده، شده‌اید.

آیت‌الله استادی با تأکید بر اینکه هیچکس در هیچ موقعیتی مصونیت ندارد در نقل روایت دیگری گفت: در جنگ جمل که زید یکی از اصحاب امام علی (ع) به شدت مجروح و به حالت احتضار افتاد امام بر بالین او آمد و گفت خدا تو را رحمت کند که بهره‌گیری‌ات از دنیا کم ولی بازدهی‌ات بسیار بود؛ الان علی (ع) به من و شما درس داده است آیا می‌توانیم بگوییم ما نیز نسبت به جمهوری اسلامی چنین بودیم یا خدای ناکرده بازدهمان کم بوده و به جای آن توقع‌مان بالا بوده است.

وی افزود: امام خمینی(ره) چه خدمت بزرگی به جهان اسلام کرد. این ارزش است اما در مقابل زندگی معمولی داشت؛ اگر بخواهیم او را دوست داشته باشیم با حرف نمی‌شود هر جور که خواستیم زندگی کنیم بعد بگوییم ما هم از یاران انقلاب هستیم.

آیت‌الله استادی جمله‌ای از مرحوم آیت‌الله مجتبی تهرانی نقل کرد و گفت: ایشان در مورد تعصب می‌فرمود نباید در حزبی که در آن عضویت داریم همه مواضع آن را به حق و مواضع حزب مقابل را باطل بپنداریم بلکه از ابتدا باید با هم حزبی‌های خود قرارداد کنیم که اگر موضع باطلی از حزب صادر شد ما علیه آن اعتراض خواهیم کرد.

وی با تأکید بر خارج نشدن از دایره عدالت حتی در برابر ظالمان گفت: قرآن مؤمنین را از ظلم به مشرکینی که آنها را از زیارت خانه خدا باز داشتند نهی می‌کند؛ متأسفانه گاهی در مورد فرقه‌های باطل شنیده می‌شود که می‌گویند به آنها تهمت بزنید اما اسلام این را تأیید نمی‌کند زیرا اسلام دین اخلاق است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اگر بناست مسلمانی باشیم که خدا و پیامبر بر اسلام ما شهادت دهند باید عادل باشیم، گفت: در وصیت‌نامه کوتاهی که از آیت‌الله میرزا جواد آقای تبریزی به جا ماند خواندم که نوشته بود هیچ مطلبی را بیان نکردم مگر آنکه خودم ابتدا به آن عمل کردم.

برچسب‌ها:

نظر شما