شناسهٔ خبر: 48462 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

یادداشت شفاهی حجت الاسلام پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس

تلاش برای حذف برخی جریان های کارآمد فرهنگی

پژمانفر

نماینده / حجت الاسلام و المسلمین نصراله پژمانفر؛ مقام معظم رهبری در برهه‌های زمانی گوناگون نگرانی‌های مختلفی را در مقاطع حساس مطرح کردند. یکی از این موارد، دغدغه‌های ایشان در مسائل فرهنگی است. تعابیر شبیخون و تهاجم فرهنگی و حتی گاهی می‌فرمودند که این موضوع خواب را از من ربوده و نگران آن هستم، نشان دهنده اوج نگرانی است که ایشان در حوزه فرهنگ داشته‌اند. در این مقطع و در همین مدت کوتاهی که دولت یازدهم مشغول به کار شده است دو بار این موضوع را مطرح کرده‌اند؛ یکبار در آذرماه خطاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی و بار دیگر در جلسه اخیر با اعضای خبرگان نگرانی‌هایشان در این حوزه را مطرح کردند.

چند مسئله را مقام معظم رهبری متذکر شدند: اول اینکه جنس مسائل و مشکلات فرهنگی با جنس مسائل دیگر از جمله مشکلات اقتصادی یا عرصه های بین المللی متفاوت است. شاید آن مشکلات را بتوانیم با یک بیانیه، ابلاغیه یا سبد کالا و یا پرداخت نقدی و ... رفع کنیم اما جنس مسائل فرهنگی دستوری نیست. جنس مسائل فرهنگی یک حرکت نرمِ فراگیری است که باید به آن توجه داشته باشیم و گاهی سالیان سال زمان لازم است که یک امر فرهنگی در بین مردم تحقق یابد و نهادینه شود؛ این یک مسئله پیچیده، ظریف و در عین حال دقیق است. لذا مقام معظم رهبری بر اساس همین ویژگی، در فرمایش شان تأکید دارند که نباید نسبت به مسائل فرهنگی بی‌دقتی و بی‌موالاتی صورت گیرد. تصور نکنیم که اگر بی موالاتی صورت گرفت می‌توانیم با یک عکس العمل فوری این مشکل را رفع نماییم. از دست رفتن فرهنگ یعنی از دست رفتن همه فرصت‌ها و ویژگی‌های اصلی نظام. به این منظور معظم له تأکید دارند که مسائل فرهنگی را نباید سرسری و شوخی تلقی کرد.

نکته دوم اینکه مقام معظم رهبری می‌فرمایند بخشی از مسائل فرهنگی را دولت‌ها وارد می‌شوند اما عمده مسائل در بخش فرهنگی کاریست که دستگاه‌های مردمی مانند تشکیلات و گروه‌های مردمی انجام می‌دهند. آنچه ما در عرصه مسائل فرهنگی پیروزی انقلاب داشتیم آن بود که تعدادی نیروی جوان و انقلابی و متدین در عرصه‌های مختلف ورود پیدا ‌کردند و با همان ادبیات و گفتمان انقلاب اسلامی توانستند فرهنگی را در جامعه اشاعه دهند که از ناحیه عملکرد آن‌ها کارهایی خارق العاده‌ای صورت گرفت.

گفتمان انقلاب اسلامی باعث شد که ما توانستیم در شرایط سخت و پیچیده جنگ و دفاع مقدس با آن حجم سنگین حملات دشمن، مدیریت جنگ را به دست بگیریم و پیروز میدان باشیم. این گفتمان توانست به یک نوجوان ۱۳ ساله جرأت و جسارت دهد که با یک نارنجک در مقابل یک تانک ایستادگی کند و عملیات گسترده دشمن را متوقف کند. این همان گفتمان و فرهنگ انقلاب اسلامی است که در آن دولت‌ها اشراف و ورود نکردند و در واقع در رأس آن از ناحیه امام و بعد از رحلت امام خمینی توسط رهبر بزرگوار انقلاب قرار دارد و در سطوح دیگر توسط جوانان پرشور و متدین اشاعه داده شد. از ناحیه همین گفتمان ما توانستیم در مسئله هسته‌ای و در کل علوم و فناوری‌ها به پیشرفت‌ دست یابیم. یک گفتمان انقلابی و رویکرد دینی جوانانی را تربیت کرد که در زمینه نانو، شبیه سازی، علوم و فناوری‌های هسته‌ای، علوم موشکی، هوافضا و ... پیشرفت‌های شگفتی را ایجاد نمایند.

دغدغه و نگرانی دومی که مقام معظم رهبری در این عرصه مطرح نمودند اینست که تهاجمی نسبت به این گروه انقلابی در حال رخ دادن است. افرادی به بهانه‌های مختلف، این جوانان انقلابی را که به صورت حساس و مخلصانه مسائل اجتماع را پیگیری و تعقیب می‌کنند، از جامعه حذف می‌کنند. این نگرانی در عرصه فرهنگ بسیار شدیدتر است یعنی اگر ما این روحیه جوانان انقلابی را در عرصه‌ی مثلاً علوم و فناوری‌های گوناگون نداشتیم، نمی‌توانستیم به این پیشرفت‌ها دست یابیم؛ ولی به ماهیت اصلی انقلاب به آن اندازه که این روحیه را در عرصه فرهنگ نداشته باشیم خلل وارد نمی‌شد. اما فرهنگ بدون جوانان انقلابی یعنی انقلاب بدون روحیه انقلابی، دچار اخلال می شود. امروز این نگرانی بیشتر شده، مقام معظم رهبری تهاجم را در این می‌بینند که جریاناتی خواستار کنار زدن و حذف گروه‌های کارآمد فرهنگی هستند، که تحولات اساسی را در عرصه فرهنگی جامعه بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی ایجاد نمودند.

نکته سومی که باید مورد توجه قرار بگیرد اینست که روی سخن مقام معظم رهبری خطاب به تمام مسئولین فرهنگی علی الخصوص دولت است. انتظار می‌رود که رییس جمهور در این عرصه نیز احساسی صحبت نکنند. اینکه رییس جمهور خطاب به وزیر ارشاد تشکر کردند و تأکید داشتند که همه  مسائل فرهنگی ما در اختیار آقای وزیر ارشاد نیست! این موضوع و اظهارات نیز به نظر در راستای تضعیف گروه‌های انقلابی است. خطاب سخنان رهبری تمام ارکان دولت به عنوان قوه مجریه و تمامی دستگاه‌های فرهنگی است. زیرا دولت بر سایر دستگاه‌های فرهنگی هم مدیریت و نظارت دارد و تأمین بودجه نیز با دولت است.

 اینکه آقای جنتی نسبت به فرمایشات رهبری اظهار بیعت می‌کنند خوب است ولی این سطح بسیار نازل است. انتظار می‌رفت که در همان جلسه یا در یک بیانیه جدی و در یک عملیات وسیع  سیاست‌گذاری، شخص آقای روحانی وارد عرصه شوند. در واقع خود رییس جمهور در این مقوله نقش‌آفرینی داشته باشند و اعلام کنند که تمامی دولت را برای این دغدغه رهبری بسیج می‌کنیم نه اینکه تنها یک واکنش سطحی وزیر ارشاد را شاهد باشیم!

ما امروز مشکلات فرهنگی عدیده‌ای را در سایر ارکان دولت از جمله وزارت علوم، آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان، دانشگاه آزاد و .... مشاهده می‌کنیم و این مسئله‌ای است که انتظار می‌رفت شخص آقای روحانی به عنوان رییس جمهور و ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام موضع و ورود جدی داشته باشند در حالیکه به اشتباه اعلام کردند «‌امروز بودجه عظیم فرهنگی در اختیار نهادهایی است که لااقل تحت نظارت قوه مجریه کشور به معنی خاص کلمه نیستند!». در واقع این اظهارات به نظر فراکنی و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت است که از ناحیه دولت صورت می‌گیرد. شخص رییس جمهور سیاست‌گذار در این حوزه است و رییس جمهور به عنوان ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی بر تمامی مجریان فرهنگی نظارت دارد.

باید به این مسئله توجه کرد که تمام ارکان و اجزای دولت در حال فعالیت فرهنگی هستند و اینکه ما بخواهیم ضعف‌های فرهنگی که در این مدت صورت گرفته و موجب نگرانی تمامی آحاد انقلابی؛ مقام معظم رهبری، خانواده شهدا، علما، مراجع تقلید و ... شده است را با این پاسخ سطحی و فرافکنانه « باید ببینیم چه مقدار از مسائل فرهنگی ما در اختیار آقای وزیر است و چه مقدار بودجه فرهنگی در اختیار بخش‌های دولتی است» سرپوش گذاشت دور از واقعیت و انصاف است.

رییس جمهور باید در چارچوب قانون صحبت کند و دولت موظف است مجری قانون اساسی باشد نه اینکه بر طبق نظر و سلیقه گروهی خاص عمل کند. دولت موظف است برآنچه طبق قانون مکلف به انجام است و بر آن مبنا در پیشگاه خدا و قرآن قسم یادکرده‌اند، عمل و حقوق مردم را رعایت کنند. اینکه برای خوش‌آمد عده‌ای به این بهانه که روزی قول آزادی مطبوعات را داده‌ایم گفته شود رسانه‌ها در ارتباط با موضوعی از آزادی برخوردار شوند که حدود و چهارچوب‌های قانونی و اسلامی را بهم بزنند، که امروز نیز شاهد مشکلاتی در این زمینه هستیم، قابل تأمل است. فکر می کنم آقای روحانی باید در نظر بگیرند که امروز رییس جمهور کل جمهوری اسلامی ایران هستند و باید به این موضوع توجه داشته باشند که در حال حاضر خواسته‌ها و اهداف نظام باید از طریق ایشان تأمین شود. مرزبندی‌های غلط از ناحیه دولت و اینکه ایشان در صحبت‌هایشان به صورت علنی رسانه‌ها را  به دو گروه تقسیم می‌کنند و به حمایت از رسانه‌های خاطی می‌پردازند، جای تأمل دارد.

دولت، دولت کل جمهوری اسلامی است و مکلف است وظایف قانونی خود را فراجناحی نسبت به تمامی آحاد مردم انجام دهد. اینکه دولت احساس کند فقط دولت طرفداران خود است و باید در جهت حمایت و میدان دادن به طرفداران خود عمل کند، بر خلاف سوگندی‌ است که رییس جمهور و اعضای دولت در پیشگاه خدا خوردند. انتظار ما اینست که آقای روحانی بر این مسائل همانگونه که تابحال دقت داشتند از این به بعد دقت بیشتری داشته باشند و در موضوع مسائل فرهنگی تا دیر نشده و موجبات گلایه‌مندی آحاد مردم به وجود نیامده، بیعت خود را در جهت همراهی و تأمین منویات مقام معظم رهبری به عنوان رییس شورای عالی فرهنگی اعلام نمایند و موجبات خرسندی مردم در این امر باشند.

نظر شما