شناسهٔ خبر: 48410 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

برگی از تاریخ

انتقاد شدید آیت الله موسوی اردبیلی از هاشمی رفسنجانی

هاشمی و موسوی اردبیلی من دو دل هم نیستم از صراحت هم دور نیستم دو پهلو هم حرف نمی زنم زبان قضا غیر از زبان خطابه است زبان قضا غیر از زبان یک تحلیل گر سیاسی است. قاضی زبانش بسته است .

در جریان فتنه ۱۴ اسفند ۱۳۵۹ که بنی صدر طی سخنانی در محل دانشگاه تهران به ارکان نظام از جمله مجلس و سپاه و نخست وزیری و ...حمله کرد گزوه های زیادی با اجتماع مقابل دادگستری به دستگاه قضا جهت رسیدگی به این غائله فشار آوردند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجلس نیز طی سخنانی در صحن علنی آیت الله موسوی اردبیلی را به عدم صراحت و مبهم گویی متهم کرد.

چند روز بعد از این اتهام زنی آیت الله موسوی اردبیلی در واکنشی شدید به هاشمی گفت : زبان قضا زبان خطابه نیست...

با هم برگی از تاریخ را مرور می کنیم ...

آیت الله موسوی اردبیلی : دستگاه قضایی چاقویی نیست که هر کس علیه مخالفان تیز کند

آیت الله موسوی اردبیلی دادستان کل کشور طی سخنانی گفت : دستگاه قضایی و دادستانی چاقویی نیست که هر کس علیه مخالفان خود آن را تیز کند.

وی با اشاره به تجمع گروه های فشار در مقابل دادگستری اظهار داشت : ما می دانیم که این اجتماع چه بافتی دارد و من فکر می کنم انشاء الله همه ماها به این انقلاب به این اسلام و به این ملت قربانی داده خون داده علاقمندیم ما به این ها خدمت کنیم آن وقت ما بیائیم این جور مسائل در کشور ایجاد کنیم ؟ این ها حتی این مقدار شعور ندارند که اگر قرار باشد این ها مهلت و فرصت به دستگاه قضایی ندهند خود این کار در محکومیت اینها کافی است لازم نیست ما مدارک دیگری جمع آوری کنیم. همین آمدن آنجا و مشت نشان دادن و داد وفریاد کردن و مثلا ما چهار نفر صحبت می کنیم و شما هشت نفر صحبت کنید خود این ها کافی است که مردم بدانند در کجای دنیا مرسوم است جلوی دادگستری چنین کارهایی را بکنند؟

انتقاد شدید آیت الله موسوی اردبیلی به هاشمی رفسنجانی

آیت الله موسوی اردبیلی در ادامه به انتقاد هاشمی از خود اشاره کرده و گفت : قضاوت باید در محیط کاملا آرام باشد و قاضی باید در فکرش کاملا مستقل باشد و درباره قضاوت باید در آخر کار آنهایی که صاحب نظر هستند نظربدهند و اگر نارسایی و یا اشکالی درکار بوده تذکراتی بدهند یا تکمیل بکنند. تلفن های زیادی در طرفین به ما می شود یکی می گوید لازم نیست رسیدگی کنید یکی می گوید مدرک لازم نیست یکی می گوید چرا حرفتان را نمی زندی؟ یکی می گوید چرا زبانتان را باز نمی کنید؟ یکی می گوید چرا صریح نمی گوئید؟

هاشمی و موسوی اردبیلی

وی ادامه داد : این برادر عزیز ما آقای هاشمی رفسنجانی هم در سخنانش مثل این که فکر می کرد و به نظرش می آمد که من دو پهلو حرف می زنم البته من یقین دارم ایشان هیچ نظری ندارند من ایشان را می شناسم ...من به خاطر اینکه اعتبار قضا حفظ شود و در اذهان دیگران چیزی ایجاد نشود و بهانه ای به دست بعضی ها نیفتد عرض می کنم که من دو دل هم نیستم از صراحت هم دور نیستم دو پهلو هم حرف نمی زنم زبان قضا غیر از زبان خطابه است زبان قضا غیز از زبان یک تحلیل گر سیاسی است. قاضی زبانش بسته است .

آیت الله موسوی اردبیلی افزود : در هر صورت من یک آدم مستقلی هستم آدم صریحی هستم درباره پسر خودم هم در قسمت قضاوت انشاء الله رحم نمی کنم.رک اطلاعات ، ۱۹ اسفند ۱۳۵۹ ، صفحه ۲ و ۱۲

نظر شما