شناسهٔ خبر: 47476 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

تفاوت ایران و شیلی ؛ چرا آلنده سقوط کرد ؟!

تجربه استعمار در مورد شیلی و دولت ساقط شده سالوادور آلنده را می خواهند در ایران پیاده کنند در کشور شیلی بعد از آن که دولت ضد آمریکایی بر روی کار آمد به وسیله ایجاد اعتصاب ها و کم کاری در سطح مملکت کشور را از لحاظ اقتصادی فلج کردند و کاری کردند که دولت حاکم بر سر کار احساس کند که دیگر نمی تواند کاری برای پیشرفت مملکت انجام دهد البته نقش ایمان به خدا اینجا معلوم می شود.وقتی ایمان به خدا در قلب کسی حاکم نیست در مقابل این اوضاع و احوال احساس یاس می کند.

نماینده - انقلاب اسلامی ایران در ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ در حالی به پیروزی رسید که دشمنان زیادی داشت دشمنانی که از همان روز نخست به فکر ساقط کردن این انقلاب نوپا بودند ...بحران هایی چون تجزیه طلبی ، تحصن ها ، جاسوسی عوامل بیگانه ، تلاش ها برای کودتا و در نهایت آغاز جنگ هشت ساله ...

در این میان تجربه شیلی در برخورد با انقلاب اسلامی از سوی استعمارگران از جمله آمریکا و انگلیس در پی گرفته شد ...تجربه ای که با استقامت ملت ایران به شکست انجامید ...

حضرت آیت الله خامنه ای در نمازجمعه ۸ اسفند ۱۳۵۹ با اشاره به این موضوع تحلیل جامعی از آن چه در شیلی اتفاق افتاد و نقشه آمریکا برای همانند سازی وضعیت دو کشور ارائه نمودند که در ادامه به بخشی از این خطبه ها اشاره می کنیم ...

آیت الله خامنه ای :‌دشمنی ها با اسلام همواره از سوی قدرت ها بود

نماز جمعه این هفته تهران به امامت حضرت آیت الله خامنه ای در محل دانشگاه تهران برگزارشد.

خطیب جمعه تهران تاکید کردند : در صدر اسلام همه دشمنی ها که با اسلام می شد از سوی قدرت ها بود البته وقتی قدرت ها می خواهند با اسلام بجنگند مجبورند با نیروی مردمی بجنگند که تحت تاثیر تبلیغات آن ها قرار گرفتند از این نظر که توده های مظلومی که در خدمت قدرت ها بودند به مجرد این که اسلام را می شناختند که اسلام برای نجات آن ها است به اسلام روی می آوردند.

اسلام آزادی بخش با دشمنان آزادی ملت ها روبرو است

ایشان ادامه دادند : امروز در دنیا وضعیت ما همان وضعیت است به طور کلی امروز در همان سطح اسلام آزادی بخش با دشمنانی روبرو است که با آزادی ملت ها مخالفند اگر ملت ها بدانند پیامبر اسلام چیست و اگر بدانند اسلام برای آزادی و برای رفع اختلاف طبقاتی است و برای ایجاد محبت و صفا میان افراد انسان است عاشقانه به اسلام روی می آورند.

آیت الله خامنه ای اظهار داشتند : امروز ملت های مظلوم دنیا هم از نظام سرمایه داری غرب و هم از نظام دیکتاتوری شرق که خود را سوسیالیسم می نامد آزرده شده اند امروز ملت ها فهمیده اند که نه آمریکا و نه رقیب فکری و سیاسی او روسیه به انسان ها راست نگفته اند .

ایشان اظهار داشتند : امروز مظلومان دنیا چشم امید به یک نیروی نجات بخش جدید دوخته اند امروز دنیا منتظر است که یک دست نیرومندی او را از این تیره روزی ها نجات دهد.

آیت الله خامنه ای این دست نیرومند را اسلام دانسته و اضافه کردند : اسلام کجا است در میان ملتی که برای اسلام دهها هزار شهید داده است این است که آن هایی که آرمان و مجاهدت شما را می دانند به شما عشق می ورزند مردم دنیا به ایران به چشم یک ملت انقلابی و قهرمان نگاه می کنند هر چند که دستگاه های تبلیغاتی می خواهند نگذارند این کار انجام شود.

ما عزیزیم تا وقتی که طرفدار و عامل به اسلام باشیم

خطیب جمعه تهران ادامه دادند : ما عزیزیم آن وقتی که طرفدار اسلام و عامل به اسلام باشیم ما در چشم ملت ها شیرینیم آن وقتی که بتوانیم واقعا به اسلام عمل کنیم و عمل کردن به اسلام بخشی به دست دستگاه های اداره کننده ما است یعنی دولت و دستگاه های اجرایی و دستگاه های قضایی که باید هرچه زودتر احکام اسلامی را بدون مجامله پیاده کنند و از هیچ چیز نترسند از مخالفت خوانی ها واهمه نکنند مجلس شورای اسلامی همچنان که تا امروز بوده است قاطعانه احکام اسلامی را بیاورد و به صورت قانون به دستگاه اجرایی بدهد و دستگاه اجرایی احکام اسلام را قاطعانه عمل کند.

تفاوت ایران و شیلی ؛ چرا آلنده سقوط کرد ؟!

آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از خطبه های نمازجمعه به مقایسه انقلاب ایران و روی دادهای شیلی پرداخته و اظهار داشتند : تجربه استعمار در مورد شیلی و دولت ساقط شده سالوادور آلنده را می خواهند در ایران پیاده کنند در کشور شیلی بعد از آن که دولت ضد آمریکایی بر روی کار آمد به وسیله ایجاد اعتصاب ها و کم کاری در سطح مملکت کشور را از لحاظ اقتصادی فلج کردند و کاری کردند که دولت حاکم بر سر کار احساس کند که دیگر نمی تواند کاری برای پیشرفت مملکت انجام دهد البته نقش ایمان به خدا اینجا معلوم می شود.وقتی ایمان به خدا در قلب کسی حاکم نیست در مقابل این اوضاع و احوال احساس یاس می کند.

نقشه مشترک استعمار در شیلی و ایران ؛ چرا در ایران نقشه شیلی موفق نمی شود؟!

ایشان افزودند : در ایران هم این نقشه را دارند پیاده می کنند می خواهند از لحاظ اقتصادی کشور فلج شود و دولت کنار بنشیند بعد از آن که دولت انقلابی کنار نشست چه می شود نتیجه همان می شود که در شیلی شد یعنی یک حکومت آمریکایی بر سر کار می آید و حکومت را قبضه می کند و مجددا اوضاع به روال سابق باز می گردد.این خوابی است که استعمار دیده است .

آیت الله خامنه ای به تفاوت دولت انقلابی ایران با دولت آلنده در شیلی اشاره کرده و اظهار داشتند : این ها به امید خدا آمده اند روی کار از دل مردم جوشیده اند به خدا معتقد و معتمد بوده اند هیچ وقت مایوس نمی شوند هیچ وقت دست به خودکشی نمی زنند هیچ وقت میدان را برای ترکتازی های دشمن خالی نمی کنند.فرق دوم این که در شیلی یک ملت انقلاب نکرده بود اما این جا یک ملت انقلاب کرده است کدام خانواده و کدام محله است که خون شهیدی محفل آن ها را گرم و خونین نکرده باشد این ها حاضر نیستند عقب بکشند.

نظر شما