شناسهٔ خبر: 47210 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

پیغام شاه به امام خمینی چه بود ؟ / نظر امام درباره یکی از کتاب های شاه !

مي‎گفتند هرچه مي‎خواهید مي‎دهیم، هر كاري بخواهید مي‎كنیم. خود شاه ـ شاه سابق ـ به وسایل پیغام داد كه من مملكت را تسلیم شما مي‎كنم، و من همین شاهي باشم در صورت، و همۀ كارها در دست شما باشد. و من به او اعتنا نكردم. و این قدرت الهي بود كه ما را كمك مي‎كرد.

گروه تاریخ نماینده - امام خمینی ۳۵ سال پیش در چنین روزی یعنی ۶ اسفند ۱۳۵۷   با سید عباس مهری و هیئتی مرکب از ۲۷۰نفر از علاقمندان انقلاب اسلامی در کویت دیدار و گفت و گو کردند.

امام خمینی در این دیدار از آرزوی بزرگ خود برای ایجاد وحدت بین مسلمانان و تشکیل یک دولت اسلامی سخن گفتند.

فشارهای دولت عراق و مهاجرت به سمت کویت

امام در این دیدار با اشاره به مشکلاتی که ایشان و سایر انقلابیون در عراق با آن مواجه بودند گفتند : آنها از ما تقاضا ميكردند كه چون ما تعهداتي با دولت ایران داریم و این كارهایي كه شما و اصحاب شما ميكنند مخالف آن تعهدات است، ما نميتوانیم تحمل كنیم. من جواب دادم من كه تعهدي ندارم، شما تعهد دارید! من یك تكلیف شرعي دارم، عمل ميكنم و به تعهد شما اعتنایي نميكنم.

رهبر انقلاب ادامه دادند : بعد از رفت و آمدها، آنها[بعثیها] برادرهاي من [را] كه جزء رفقاي نجف بودند، آنها را ترساندند. و به من رسید كه گفتند كه ما با خودش ـ مثلاً ـ كار نداریم لكن شماها را چه خواهیم كرد. من دیدم كه خوب،ممكن است كه یكوقتي گزندي به این دوستان من برسد، عازم حركت شدم و آمدم به ـ البته تحت مراقبت دولت عراق ـ آمدم به سرحد كویت. و در سرحد كویت هم همان فشاري كه در آنجا بر دولت عراق بود بر دولت كویت هم بود. و آنها حتي اجازۀ اینكه ما عبور كنیم از این طرف شهر به آن طرف شهر هم ندادند. و من گلهاي از هیچ كس ندارم؛ چون آنها ملتزم بودند به واسطۀ قراردادهایشان عمل كنند. و من نه از دولت عراق نه از دولت كویت گلایهاي ندارم.

تقدیر الهی ما را به فرانسه کشاند

امام خمینی در ادامه به برنامه خود برای سفر به سوریه و نیز اقامت طولانی در این کشور اشاره کرده و ادامه دادند تقدیر الهی ما را به فرانسه کشاند (۱)تا «مسائل در آنجا به طور وسیع در همه جاي دنیا پخش بشود؛ و خبرنگارها از اطراف عالَم هجوم كردند كه گاهي روزي چندین مصاحبهها ميشد؛ و خصوصاً از امریكا كه مصاحبههایي با آنها شد. و آنها از همان جا پخش كردند به سراسر امریكا و به بعض از بلاد دیگر. و ما هم مسائل ایران را در آنجا روشن كردیم، به طوري كه بسیاري از ابهاماتي كه به واسطۀ تبلیغات سوئي كه از طرف اجانب شده بود در آنجا رفع شد.»

شاه پیغام داد کشور تسلیم شما،من فقط سلطنت کنم

امام خمینی در ادامه سخنان خود در جمع هیئت کویتی به پیغام شاه سابق اشاره کردند که میخواست کشور دست انقلابیون باشد ولی وی بتواند سلطنت خود را ادامه دهد : ميگفتند هرچه ميخواهید ميدهیم، هر كاري بخواهید ميكنیم. خود شاه ـ شاه سابق ـ به وسایل پیغام داد كه من مملكت را تسلیم شما ميكنم، و من همین شاهي باشم در صورت، و همۀ كارها در دست شما باشد. و من به او اعتنا نكردم. و این قدرت الهي بود كه ما را كمك ميكرد.

شاه را باید تحویل دهند

رهبر انقلاب با اشاره به فرار شاه از ایران به کشورهایی که از شاه سابق استقبال کرده اند اشاره کرده و از آنان خواست تا شاه را تحویل ایران دهند : ما اعلام ميكنیم كه ملت ایران و همۀ ملتها كه در خارج هستند، كه این جاني را به ما تحویل بدهند. [هركس] هر جا پیدا كرد این جاني را به ما تحویل بدهد. و این را اعلام خواهیم كرد. و همین هم اعلام است. و دوستان ما كه در خارج ایران هستند، به آنها هم همین سفارش را ميكنیم كه او را هر جا پیدا كردند بگیرند و به ما اطلاع بدهند؛ تا ما بخواهیم از آن دولتي كه آنجاست.

تشکیل دولت بزرگ اسلامی در دنیا

امام خمینی در پایان سخنان خود به آرزوی بزرگ خود اشاره و اظهار امیدواری کردند « همۀ ملتهاي اسلام كه به واسطۀ تبلیغاتي كه، فعالیتهایي كه از اجانب شد و اینها را از هم متفرق كردند و مقابل هم قرار دادند، بیدار بشوند و همه با هم بشوند. یك دولت بزرگ اسلامي، یك دولت زیر پرچم «لاالهالااللّه» تشكیل بدهند و این دولت بر همۀ دنیا غلبه بكند.»(۲)

نظر امام درباره کتاب «ماموریت برای وطنم»

امام خمینی امروز با روحانیون سیستان و بلوچستان نیز دیداری داشت . (۳)

رهبر انقلاب در این دیدار با اشاره به کتاب شاه با عنوان «ماموریت برای وطنم» گفت : شاه سابق كه در آن كتاب نوشته است «مأموریت براي وطنم» من این را صحیح ميدانم؛ «مأموریت» براي وطن داشت! براي اینكه وطن را بكلي نابود كند، اسلام را نابود كند، عشایر را نابود كند، همۀ طبقات را به نابودي بكشد، همۀ خزاین ما را ببرد، ما را دستنشاندۀ غیر قرار بدهد، كشاورزي ما طوري بشود كه ما در همه چیز محتاج به خارج باشیم. اینها همه جزء «مأموریت» او بود، و مأموریتش را هم انجام داد. لكن خدا خواست كه رسوا بشود در عالم.(۴)

پی نوشت

۱-    سفر امام به پاریس یکی از حوادث سرنوشت ساز انقلاب است که تاکنون درباره آن اظهار نظرهای فروانی شده است ، از جمله اشخاصی که مدعی است سفر امام خمینی به پاریس به واسطه وی صورت گرفته ابراهیم یزدی دبیرکل سابق گروهک غیرقانونی نهضت آزادی است . ابراهیم یزدی در بیان خاطراتش تلاش می کند تا وقایع را به گونه ای تحریف نماید که منجر به حضور او در ماشین امام و ارائه پیشنهاد سفر به پاریس (به عنوان اولین پیشنهاد کننده) شود.
وی مدعی است که در مسیر عزیمت به کویت این پیشنهاد را به امام داده است. او می گوید: «به اتفاق هم سوار ماشین شدیم و آنجا بود که من پیشنهاد سفر به فرانسه را به امام دادم. به آقای خمینی گفتم وضعیت دنیا اینگونه است، برای چه می‌خواهید به سوریه بروید؟ فرانسه مکان مناسب‌تری برای ادامه فعالیت‌ها خواهد بود.» (روزنامه سیاست روز،۱۷/۱۱/۱۳۸۷)
وی در ادامه به چگونگی ملحق شدن مجددش به امام در فردای آن روز و پذیرفتن پیشنهادش از جانب امام پرداخته و می گوید: «مرا به هتل بصره نزد ایشان بردند و در هتل بصره بود که امام به من گفتند: "من نظر تو را درباره رفتن به پاریس پذیرفتم. اما به این شرط که وابسته به گروهی نباشم و در خانه کسی وارد نشویم".» (آفتاب نیوز،۲۱/۱۱/۸۵)
مستندات موجود نشان می دهد که مطرح شدن پیشنهاد سفر به پاریس در ماشین منتفی است چرا که ابراهیم یزدی در این خودرو حضور نداشت ، اما درباره این موضوع که نفس این پیشنهاد برای اولین بار در جایی دیگر و از جانب کسی دیگر مطرح شده است، نیز دلایل متقنی وجود دارد که دروغ بودن این ادعای یزدی را روشن تر می کند.
سید احمد خمینی در خاطرات خود صریحاً ذکر کرده اند  که این پیشنهاد از جانب ایشان و در صبح همان شبی مطرح شده است که با امام در هتل بصره بودند.(دلیل آفتاب، نشر عروج، صفحه ۷۴) از آنجا که یزدی بارها این ادعا را مطرح کرده بود امام به صورت ویژه در بخش پایانی وصیت نامه خود به آن اشاره کرده اند «از قرار مذکور، بعضی ها ادعا کرده‏اند که رفتن من به پاریس به وسیله آنان بوده، این دروغ است. من پس از برگرداندنم از کویت، با مشورت احمد پاریس را انتخاب نمودم، زیرا در کشورهاى اسلامى احتمال راه ندادن بود؛ آنان تحت نفوذ شاه بودند ولى پاریس این احتمال نبود.» (صحیفه امام، جلد‏۲۱، صفحه۴۵۲)
۲-    صحیفه امام ، جلد ۶، صفحه ۲۲۶
۳-    امام خمیني پس از این دیدار و نظر به وضع خاص منطقۀ در تاریخ ۹فروردین ۱۳۵۸به آیت الله العظمی خامنه‎اي كه دوران تبعید خود را در سیستان و بلوچستان گذرانده بودند و آشنایي به آن منطقه داشتند، مأموریت دادند كه به منطقه بروند و نیازهاي فوري را بررسي كنند تا اقدام لازم صورت گیرد.
۴-    صحیفه امام ، جلد ۶، صفحه ۲۲۳

برچسب‌ها:

نظر شما