شناسهٔ خبر: 44431 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

نقدی بر یادداشت روزنامه شرق

از تلاش برای خلع سلاح حزب الله تا استقبال از خاتمی در بیروت !

خاتمی تلاش دولت خاتمی برای خلع سلاح حزب الله لبنان و در واقع خلع سلاح امت اسلامی در برابر رژیم صهیونیستی دلیل استقبال گروه های معارض و همسو با غرب از وی در سفر سال ۲۰۰۳ به لبنان بود.

نماینده - محمد علی سبحانی سفیر پیشین ایران در لبنان در شماره اخیر روزنامه شرق به سفر وزیر امورخارجه کشورمان به لبنان اشاره کرده و در این راستا به سیاست خارجی دولت خاتمی نیز گریزی زده و نوشته است : به یاد دارم وقتی رییس‌جمهور دوران اصلاحات به لبنان سفر کرد موجی به راه افتاد که مسلمان و مسیحی در آن اهمیت نداشت و بدون استثنا، تمامی گروه‌ها، احزاب و طوایف- صحبت از ۱۸ طایفه در لبنان است- با پرچم و نماد به استقبال آمدند؛ موضوعی که برای کمتر مقام خارجی‌ای اتفاق افتاده است. این روند در دولت بعد ادامه نیافت و حتی در مواردی، انتقاداتی از سوی برخی گروه‌های داخلی این کشور مطرح شد.

در این مجال قصد بررسی تحولات سیاسی داخلی لبنان در سال های اخیر را نداریم ولی تذکر بعضی نکات برای روشن شدن فضا ضروری به نظر می رسد .

سفیر سابق ایران در لبنان این گونه استدلال می کنند که سیاست خارجی دولت اصلاحات منجر به دوستی همه گروه های موجود در این کشور با ایران شده بود و این سیاست اعتدالی امروز نیز باید پیگیری شود.

به این گزاره می پردازیم تا روشن شود که جناب سفیر بخشی از واقعیات را یا نادیده گرفته است .

کافی است به این نکته توجه کنیم که دولت آقای خاتمی در سال ۲۰۰۳ به غرب برای خلع سلاح حزب الله تعهد داده بود و اگر این نکته را بدانیم به فلسفه استقبال برخی گروه های معارض جمهوری اسلامی از رئیس دولت اصلاحات پی می بریم .

از سوی دیگر در همان سال مطران جورج خضر یکی از کشیش های لبنانی مخالف ایران و حزب الله گفته بود «ما با اینکه حزب‌ الله لبنان پشتوانه‌‌ای مثل ایران داشته باشد مشکلی نداریم اما کدام ایران؟ ایرانی که به گفتگوی تمدن‌ ها معتقد است و رئیس جمهوری مانند خاتمی دارد یا ایرانی که قصد صدور انقلاب به جهان را دارد ...»

شبیه این جمله را فرد دیگری نیز بر زبان رانده است اما در موضوع دیگری !

چند ماه پس از فتنه ۸۸، یکی از مدیران ارشد سابق مراکز اطلاعاتی آمریکا طی نشستی که با حضور گروهی از کارشناسان و رسانه‌ها برگزار شده بود، پس از انتقاد از موضع‌گیری‌های غیرکارشناسی رژیم صهیونیستی علیه ایران و اعلام این که این رژیم قادر به از بین بردن ایران هسته‌ای نیست اما آمریکا قادر است! در نهایت نتیجه گرفت با بمباران نمی‌شود جلوی ایران هسته‌ای را گرفت. وی در نهایت تنها راه غلبه بر ایران را احیای فتنه‌گران نامید و در اثنای تحلیل خود تصریح کرد: «ما با ایران هسته‌ای مشکل نداریم بلکه با این ایران هسته‌ای مشکل داریم»!

با توجه به آن چه ذکر شد  به خوبی روشن می شود که گروه های معارض و همسو با غرب در لبنان هرگز با ایرانی که اسیر منافع آمریکا و اسرائیل در این کشور باشد مخالف نیستند این گروه ها و جریان ها در صورت همراهی ایران با خواسته های خود قطعا و یقینا همان رویکردی را دنبال خواهند کرد که در استقبال از خاتمی شاهد آن بودیم ولی آیا ایران اسلامی مجاز به تنها گذاشتن  مستضعفان و نادیده گرفتن حقوق محرومان می باشد؟

در سوریه نیز همین گونه است . اگر جمهوری اسلامی بخواهد با گروه های تروریستی و در عین حال معارض دولت بشار اسد کنار بیاید نه تنها از سوی دولت های مستکبری چون آمریکا و انگلیس مورد ستایش قرار می گیرد بلکه در مذاکرات مختلفی که در ژنو و جاهای دیگر برای حل بحران سوریه در جریان است دعوت نیز می شود.

از این رو سفیر سابق کشورمان در لبنان ضروری است در سخنان خود به همه واقعیات اشاره کنند نه بخشی از آن ...تلاش دولت خاتمی برای خلع سلاح حزب الله لبنان و در واقع خلع سلاح امت اسلامی در برابر رژیم صهیونیستی دلیل استقبال گروه های معارض و همسو با غرب از وی در سفر سال ۲۰۰۳ به لبنان بود و طبیعی است غرب از هر ندایی که به دنبال حافظ منافع استعماری آن در ایران و منطقه باشد اسقبال خواهد کرد و این افتخار ندارد ...

نظر شما