شناسهٔ خبر: 44202 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

آقای رییس جمهور؛ به دست آوردن دل چند هنرمند روشنفکر به چه قیمت؟

روحانی+هنرمندان به نظر می رسد آقای رئیس جمهور بهتر از هر کسی می دانند که این سخنان از اساس اشتباه است اما ایشان و احتمالا مشاورین دور و برشان، با چنین سخنان خوش آب و رنگی در پی به دست آوردن پایگاه اجتماعی در میان هنرمندان موسوم به طیف روشنفکری و اپوزیسیون هستند.

نماینده: با گذشت چند روز از سخنان آقای رئیس جمهور در جمع هنرمندان و بیان برخی از مطالبی که در تضاد با مبانی اسلامی قرار دارد، واکنش ها نسبت به آن در محافل فکری و رسانه ای همچنان ادامه دارد.روحانی+هنرمندان

به گزارش نماینده، آقای روحانی در جمع هنرمندان با بیان اینکه تقسیم هنرمندان به ارزشی و غیرارزشی را قبول ندارد گفت: «اگر بگوییم هنر مرده را زنده می‌کند سخن به‌گزاف نگفته‌ایم. پس تقسیم هنرمندان به هنرمندان ارزشی و غیرارزشی بی‌معناست.»

در واکنش به این سخنان، افراد مختلفی به اظهارنظر پرداختند. برای مثال، استاد رحیم پور ازغدی، در سخنرانی یکی دو روز گذشته خود در جشنواره عمار به این موضوع اشاره کرد و گفت: «عده ای به اسم برابری طلبی و صلح دوستی می خواهند مرزهای حق و باطل را بردارند و این جریانی است که اصلا خط قرمز و اصول ندارد. من متوجه وجود نداشتن هنر ارزشی و ضدارزشی نمی شوم! آیا سینمای مروج شرک و خرافه با سینمای مروج توحید و عبادت مساوی است؟ بعضی تنها به دنبال چیزی هستند که آن را تشویق کنند و دغدغه حقیقت ندارند بلکه دغدغه ریاست دارند اما انبیا دغدغه حق و باطل داشتند. یکی کردن هنرمند ارزشی و غیرارزشی کاسبی است. طبق فرهنگ قرآن شعرا و هنرمندان دو دسته اند، یک دسته اهل اغوا هستند و یک دسته هستند که استثنا می شوند و دنبال ترویج حق و عدل و دفاع از مظلوم اند. آیا شعر شاعران انقلابی با شعر شاعران درباری نوکران حکومت مساوی است؟ یکی کردن این ها درست مقابل خط امام، انقلاب و انبیا قرار دارد. خط کشی نکردن و دفع نکردن مسئله دیگری است. اهل بیت حتی برای شاعر شراب خوار که شعر عدالتخواهانه سروده است هدیه و صله فرستاده اند.به عبارتی هنرمندی که تقوای اخلاقی نداشته و شعری در مسیر تقوا گفته است، بدون تأیید فساد شخصی او، شعر و هنرش را صد در صد تأیید کرده  و برایش صله و هدیه فرستاده اند... ما به لحاظ قانون اجتماعی خودی و غیر خودی نداریم، همه خودی اند تا وقتی که قانون نقض نشده باشد اما به لحاظ ارزش حتی خود خداوند  هم آدم ها را به ارزشی و غیرارزشی تقسیم کرده است.»

از سویی دیگر با رجوع به سخنان معمار اصلی انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) نیز می توان پی به این سخن اشتباه جناب آقای رئیس جمهور برد. امام خمینی در پیام تاریخی خود به هنرمندان که معروف به «منشور هنرمندان» شد، هنر مورد قبول قرآن را دارای شاخصه هایی بیان می کنند. در فرازی از پیام امام چنین آمده است:

«تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی(ص)، اسلام ائمه هدی(علیهم‌السلام)،‌ اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه‌خوردگان تاریخ تلخ و شرم‌آور محرومیت‌ها باشد. هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه‌داری مدرن و کمونیسم خون‌آشام و نابود کننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی،‌ اسلام مرفهین بی‌درد و در یک کلمه «اسلام آمریکایی» باشد.»

بنابراین واضح است که اساسا چنین سخنی از جناب آقای روحانی نه تنها بعید است، بلکه اشتباه هم هست. آقای رئیس جمهور به خوبی می دانند که هنر به ما هو هنر، و فی نفسه دارای ارزش نیست، همانطور که هنرمند نیز فی نفسه دارای ارزش نیست، آن چیزی که با هنر اصالت می دهد، «جهت» و «محتوای» هنر است. در حقیقت هنر به مثابه ابزاری است که می توان از آن استفاده درست یا نادرست کرد. اینکه هنرمند در ظرف هنر قرار است چه چیزی بریزد، اهمیت دارد نه خود هنر. از این منظر واضح است که تقسیم بندی هنر و هنرمند به ارزشی و غیرارزشی برخلاف گفته آقای روحانی، کاملا معنا دارد.

البته ایشان جملات دیگری هم در این مراسم بیان کردند که آنها هم در هاله ای از تردید قرار دارند، مثل اینکه ایشان در قسمتی از سخنان خود گفتند که «هنر همیشه خوب است»! واضح است که هر اهل تفکر و اندیشه ای به سهولت، پی به اشتباه این سخن خواهد برد. چرا که همانگونه که بیان شد، این هنر نیست که دارای اصالت است، بلکه جهت گیری و محتوای درون آن اصالت دارد. بنابراین لزوما هنر همیشه خوب نیست. امروزه انواع و اقسام محتواهای نادرست (و حتی قبیح) به نام هنر در جهان عرضه می شود، آیا می توان گفت که همه این آثار خوب اند و درست؟!

به نظر می رسد آقای رئیس جمهور بهتر از هر کسی می دانند که این سخنان از اساس اشتباه است اما ایشان و احتمالا مشاورین دور و برشان، با چنین سخنان خوش آب و رنگی در پی به دست آوردن پایگاه اجتماعی در میان هنرمندان موسوم به طیف روشنفکری و اپوزیسیون هستند. اگر چه بهتر بود ایشان برای به دست آوردن دل چند هنرمند روشنفکر و اپوزیسیون، پایگاه اجتماعی و مردمی خود در میان بدنه اصلی هنرمندان کشور که خارج از این چارچوب های روشنفکری هستند را از دست ندهند.

برچسب‌ها:

نظرات مخاطبان 1 6

  • ۱۳۹۲-۱۰-۲۱ ۱۲:۳۷حسین 2 1

    تو رو ول کنین این حرفا رو دنیا داره روز به روز پیشرفت میکنه ولی ما....
                                
  • ۱۳۹۲-۱۰-۲۱ ۲۰:۵۵ 4 1

    ببخشيد شما به روحاني راي نداديد و ايشان هم گفتماني را پيش مي برد كه راي اش از همان گفتمان در آمد
                                
  • ۱۳۹۲-۱۰-۲۲ ۱۱:۵۲ 1 3

    دیکتاتور تر از روحانی و طرفداراش وجود نداره. معلوم نیست تا کی میخوان به همه بگن خفه شید و فقط ما حرف بزنیم. 17 میلیون کجا؟ 25 میلیون کجا؟ واقعا کی باید خفه بشه؟
                                
  • ۱۳۹۲-۱۰-۲۲ ۱۱:۵۶رضا غلام نژاد 3 1

    این چرندیات رو بس کنید. منظور آقای روحانی این بوده که هنرمند، کار بد نمی کنه و هر که مروج خرافات بوده، اصلا هنرمند به حساب نمی آید که ارزشی یا غیر ارزشی باشه.
                                
  • ۱۳۹۲-۱۰-۲۲ ۱۶:۲۱مهدی 0 3

    لازم که آقای روحانی دقت بیشتری انجام دهند
                                
  • ۱۳۹۳-۰۸-۲۶ ۰۴:۳۲ابوالفضل مهربان جهرمی 0 0

    بسم الله الرّحمن الرّحیم*
    قال الله تبارک و تعالی فی کتابه الکریم :  فَلَوْ لا كانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِكُمْ أُولُوا بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسادِ فِي الْأَرْضِ إِلاَّ قَلِيلاً مِمَّنْ أَنْجَيْنا مِنْهُمْ وَ اتَّبَعَ الَّذِينَ ظَلَمُوا ما أُتْرِفُوا فِيهِ وَ كانُوا مُجْرِمِينَ (116) سوره هود *
    چرا در قرون (و اقوام) قبل از شما، دانشمندان صاحب قدرتى نبودند كه از فساد در زمين جلوگيرى كنند؟! مگر اندكى از آنها، كه نجاتشان داديم! و آنان كه ستم مى‏كردند، از تنعّم و كامجويى پيروى كردند و گناهكار بودند (و نابود شدند)!*
    * امام خمینی (ره) : هنر آن است كه بى‏هياهوهاى سياسى و خودنمائي هاى شيطانى براى خدا به جهاد برخيزد و خود را فداى هدف كند نه هوى‏، و اين هنر مردان خداست .   صحيفه امام    ج‏14 ص : 478
    * مقام معظم رهبری ادم الله ظلّه : انسان یک فرهنگی دارد، همین فرهنگ را بیایند عوض کنند، همه چیز میشود مال خودشان؛ لذا همه‏ی فشار روی فرهنگ است. در مقابل این حرکت فرهنگی و این تهاجم عظیم فرهنگی که میخواهند روح انقلاب را، روح استقلال را، روح دین را از ما بگیرند، اولویت فرهنگی ما این است که برویم حالا فرضاً کاروانسرای شاه عباسی را آباد کنیم؟! این یعنی اشتباه کردن در تشخیص آن قلمِ کار فرهنگی؛ این یک اشکال است. بنابراین در کار فرهنگی باید دنبال چه باشیم؟ دنبال تولیدات.   ۱۳۸۹/۰۶/۰۸
    *با نام و یاد خداوندی که هنر را وسیله ای برای ظهور ابعاد فطری انسان قرار داد، همانطور که بر کسی پوشیده نیست ،در جهان امروز قالب های هنری (که غیر از حقیقت هنر است)، به عنوان هنر مطرح شده و محتوای غلط و خواسته های نفسانی ، به این قالب ها گره زده شده و مطامع شیطانی در این قالب ها به عنوان حقایق هنری ارائه می شود، لازم است که یک بررسی ماهوی در مورد هنر صورت گیرد که این خبط و خلط شیطنت آمیز رسوا شود؛ انسان با ابزار مجاری ادراک خود با عالم ظاهر ارتباط پیدا می کند و از آن ادراک دارد و از نظم علمی و کنش و واکنش های دقیق جهان نسخه برداری می کند،و با موجودات دیگر ارتباط و داد و ستد دارد، به دنبال خواسته های خود از عالم ظاهر می رود، و از طرفی توان این را دارد که نیّت ها دیدگاه های درونی خود را در قالب های منظم و شکل های خاص به دیگران بفهماند، از قبیل سخن منظم و حساب شده مانند شعر یا کشیدن شکل و یا فراز و نشیب های صوتی و یا به تصویر کشیدن نیّتش با بازیگری و نمایش و... ؛ که همه ی این ها، قالب های هنری هستند نه حقیقت هنر، که به معنای خلّاقیّت های انسانی است، و معیارش انسانیّت بشر است (نه توان انتقال منویّات درون در قالب های مختلف، اگرچه کشتار و ظلم و فساد و بی بند و باری باشد)، لذا اگر انسان ارزش های زیبای انسانی و حقایق فطری را مثلاً در قالب شعر بریزد می شود :( إنَّ من الشِّعر لَحِکمة)، و اگر در قالب فراز و نشیب های صوتی بریزد می شود:(سرودهای خوب و نوحه ها و تواشیح های آموزنده)، و اگر در قالب بازیگری و نمایش بریزد می شود : فیلم های آموزنده،که همه ی این ها، احساسات و اذهان مخاطب را به ارزش های انسانی سوق می دهد؛ امّا اگر این ابزار هنری آیینه ی نفسانیّات و هواپرستی ها بشود، و شخصی منویّات غلط و مفاسد درونی خود را در این قالب ها بریزد اثر تخریبی و اضلال در مخاطب دارد ؛ مثلاً اعتقاد غلط  یا مطالب تحریک کننده ی نفسانیّات را در قالب شعر می ریزد می شود : شعر مبتذل و ... ، و این شعر را در قالب فراز و نشیب های صوتی می ریزد، می شود ترانه ی مبتذل و یا فراز و نشیب های صوتی را طوری تنظیم می کند که در مخاطب ایجاد طرب کند می شود موسیقی مطربی ، یا رفتارهای نا مناسب و ضد اخلاقی و هوس آلود را در قالب نمایش در معرض دید می گذارد و به نمایش می کشد، می شود فیلم مبتذل؛ به هر حال با پیشرفت علم روزی این مطالب بر تمام بشریّت روشن می شود و آن روز است که خیلی از افرادی که به بهانه ی هنر دنبال فساد در بین مردم بوده اند رسوا می شوند که آن ها مصداق این آیه می باشند : إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُون(19) سوره نور***
    كسانى كه دوست دارند زشتيها در ميان مردم با ايمان شيوع يابد، عذاب دردناكى براى آنان در دنيا و آخرت است و خداوند مى‏داند و شما نمى‏دانيد! (19)***  والسّلام علی من اتبع الهُدی و صدّقَ بالحُسنی *
    به امید ظهور موفور السّرور حضرت بقیّة الله الأعظم ارواحنا فداه وبرافراشته شدن پرچم حق و حقیقت بر بام جهان*
         با تشکـّر   ابوالفضل مهربان جهرمی   امام جمعه  شهر دبیران 
    
                                

نظر شما