شناسهٔ خبر: 42780 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

مجلس شورای اسلامی؛ 33 سال پیش در چنین روزی

هاشمی خبر داد : اختلاف در دولت بر سر وزیر خارجه

هاشمی 2 رئیس مجلس شورای اسلامی امروز از اختلاف رئیس جمهور و نخست وزیر بر سر معرفی وزیر خارجه به مجلس خبر داد .

نماینده - هاشمی رفسنجانی در مصاحبه ای اعلام کرد آقای رجایی نخست وزیر ۴ نفر را به عنوان وزیر خارجه به آقای بنی صدر رئیس جمهور معرفی کرده اند که هر ۴ نفر با مخالفت رئیس جمهور مواجه شده است .

وی ادامه داد : این ۴ نفر عبارتند از آقایان بهزاد نبوی ، جلال الدین فارسی ، میرحسین موسوی و سید محمد خاتمی

هاشمی ادامه داد : مجبوریم رئیس جمهور و نخست وزیر را به مجلس دعوت کنیم تا مشکل حل شود.(۱)

شورای نگهبان با طرح مجلس برای اداره صدا و سیما را مغایر قانون اساسی دانست

شورای نگهبان قانون اساسی پس از بررسی طرح قانونی اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی مصوب مجلس طی اطلاعیه ای برخی مواد و بندهای آن را مخالف قانون اساسی دانست و آن را رد کرد .

در بخشی از اطلاعیه شورای نگهبان آمده است : با توجه به اصل ۵۷ و ۱۱۳ قانون اساسی که رئیس جمهوری را پس از مقام رهبری عالی ترین مقام رسمی کشور و منظم کننده روابط قوای سه گانه دانسته و با عنایت به اصول ۱۳۴ و ۱۳۸ و ۱۲۶ که مباشرت تنظیم اداره امور کشور و اجرای قوانین را از آن هیئت وزیران می داند تجزیه رای قوه مجریه به سه رای رئیس جمهوری ، نخست وزیر و اکثریت وزرا برای تعیین نماینده قوه مجریه در اداره سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و دخالت دادن رای رئیس جمهوری و آن را در کنار رای نخست وزیر و اکثریت وزرا قرار دادن با قانون اساسی مطابقت ندارد و بنا بر این بند ب ماده ۲ قانون صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مغایرقانون اساسی است .

در ادامه این اطلاعیه آمده است : بند ج ناظر به بند ب و بند ه ناظر به بند الف ماده ۵ که به شورای سرپرستی اختیار می دهد اساسنامه و خط مشی کلی سازمان و برنامه ها را تنظیم و مستقیما جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم دارد مغایر اصل ۷۴ قانون اساسی است .

در نامه شورای نگهبان همچنین تصریح شده است : ماده ۱۰ که اعضای شورای سرپرستی را در مقابل مجلس مسئول قرار داده و به مجلس حق می دهد که آنان را مانند وزرا استیضاج نماید با توجه به مفهوم استیضاح در اصل ۸۹ قانون اساسی و تبعاتی که دارد با اصل ۷۵ قانون اساسی که صدا و سیما را تجت اداره مشترک سه قوه قرار داده مغایر می باشد . (۲)

پی نوشت

۱- اطلاعات ، ۲۶ آذر۱۳۵۹،صفحه۲

۲- اطلاعات ، ۲۶ آذر۱۳۵۹، صفحه ۹ ، در اصل ۱۷۵ قانون اساسی پس از بازنگری سال ۱۳۶۸ آمده است : «در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، آزادی بیان و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور باید تأمین گردد. نصب و عزل رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با مقام رهبری است و شورایی مرکب از نمایندگان رییس جمهور و رییس قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی (هر کدام دو نفر) نظارت بر این سازمان خواهند داشت. خط مشی و ترتیب اداره سازمان و نظارت بر آن را قانون معین می‌کند.» این اصل در قانون اساسی تدوین شده سال ۱۳۵۸ به این صورت بود « در رسانه‏های گروهی (رادیو و تلویزیون) آزادی انتشارات و تبلیغات طبق موازین اسلامی باید تأمین شود. این رسانه‏ها زیر نظر مشترک قوای سه گانه قضاییه (شورای عالی قضایی)، مقننه و مجریه اداره خواهد شد. ترتیب آن را قانون معین می‌کند.»

نظر شما