شناسهٔ خبر: 42305 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس :

ایرادات بودجه ۹۳ زیاد است / دو پیشنهاد برای جبران کسری بودجه

بودجه 93 عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: دولت برای جبران کسری بودجه در سال ۱۳۹۳ دو راه پیش رو دارد یا هزینه ها را کاهش دهد و یا درامدها را افزایش یابد.

به گزارش نماینده  مرتضی عزتی در خصوص لایحه بودجه ۹۳ گفت: ایرادات بودجه ۹۳ بسیار زیاد است ، در حال حاضر دولت با کسری بودجه قابل توجهی مواجه است که به علت افزایش هزینه های غیرقابل قبول بر آن تحمیل شده است.

مرتضی عزتی گفت: دولت برای جبران کسری بودجه در سال ۱۳۹۳ دو راه پیش رو دارد یا هزینه ها را کاهش دهد و یا درامدها را افزایش یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه دولت با محدودیت هایی در تحقق درآمدها مواجه است خاطر نشان کرد: به نظر من کاهش هزینه ها میسرتر است.

وی به سهم هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و افزود: اگر دولت بتواند پرداخت های نقدی را به سمت پرداخت های غیرنقدی سوق دهد به نظر می­تواند هزینه ها را به طور قابل ملاجظه ای کاهش دهد.

عزتی اظهار داشت: دولت باید به جای پرداخت نقدی یارانه ها سازوکاری را ارائه کند تا کالاها و خدمات ارزان به دست اقشار آسیب پذیر برسد ؛ به بیان دیگر با حمایت های غیرنقدی قدرت خرید اقشار آسیب پذیر را افزایش دهد.

وی گفت: افزایش بهره وری یکی از این راه ها است ؛ در بخش تولید نیز حمایت دولت بایستی غیرنقدی باشد، به شرطی که به تولیدکننده یارانه اعطا کند که وی قیمت را کاهش دهد.

وی که با اقتصاد پرس گفت وگو می کرد، تاکید کرد: دولت بایستی از پرداخت نقدی به خانوار و تولید کننده به سمت حمایت های اجتماعی و تولیدی برود.

عزتی در خصوص افزایش درآمدهای دولت نیز تصریح کرد: دولت باید همزمان با کاهش هزینه­ها، به فکر افزایش درآمدها نیز باشد.

وی ضمن بیان این مسئله که متاسفانه در سال جاری تاکنون هیچ خصوصی سازی انجام نشده است گفت: درامدهای حاصل از خصوصی سازی می تواند به دولت کمک شایانی کند.

عزتی تاکید کرد: طبق قانون دولت باید کوچک شود و از تصدی گری دور شود.

وی همچنین در خصوص شوک درمانی گفت: به اعتقاد من شوک درمانی نیز بایستی با شیب ملایم و به تدریج صورت گیرد.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۲-۰۹-۲۱ ۱۲:۰۶صادقلو 0 0

     بنام خدا اگر فروش نفت 100دلاری را 2میلیون در روز درنظر بگیریم درسال 190000 میلیارد تومان بدست می اید که به بودجه کل عمومی دولت نزدیک است(195000میلیارد تومان).فروش فراورده های نفتی و میعانات گازی  و دریافتها مالیات هاو سایر درامدهای دولتی وذخایر طلا وارز بانک مرکزی و  صندوق توسعه ملی  وطلب 100میلیارد دلاری خارح بابت فروش نفت هم به کنار.  محاسبه دلار به نرخ تصنعی وغیر واقعی فقط به نفع درامدهای دولت و اتاق بازرگانی (صادرکنندگان تعیین کنندگان نرخ ارز در بودجه) میباشد . شما تصور نمایید اگر قیمت دلار در بودجه به نصف قیمت فعلی منظور میگردید . باتوجه به کسر بودجه ولی در مجموع چه خدمت بزرگی به اقتصاد در کاهش تورم موحود که ناشی از گران شد دلار میباشد میگردید.اقتصاد دانان و کارشناسان بیغرض و غیر ذینفع نظر دهند. تشکر
                                

نظر شما