شناسهٔ خبر: 41810 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

رصد/ بازتاب توافق ژنو در رسانه های اپوزیسیون

اپوزیسیون با توافق اخیر میان کشورهای عضو ۵+۱ و ایران رسانه های اپوزیسیون واکنش های متفاوتی از خود نشان دادند گروهی از این سایت ها ایران را پیروز دیپلماسی دولت روحانی خواندند و گروهی دیگر نیز بر نقاط ابهام آلود توافق نامه انگشت گذاشته و آن را بزرگنمایی کردند. از سوی دیگر برخی نیز امضای این توافقنامه را نشان دهنده ماهیت آزاد جمهوری اسلامی دانستند که در آن گردش قدرت به نتایج عینی در زندگی مردم منتهی می شود .

نماینده؛ رادیو فردا در گزارشی در این زمینه نوشت :ظرفیت غنی سازی در نظنز نصب ۶۰ هزار سانتریفیوژ است و در صورت رسیدن به چنین تعدادی نطنز می توانست سوخت لازم برای مصرف یک راکتور ۱۰۰۰ مگاواتی در اندازه بوشهر را فراهم سازد توافق ژنو و محدود نگاه داشتن سانتریفیوژها عملا ایران را از تبدیل شدن به تولید کننده سوخت اتمی محروم می سازد .

رادیو فردا در ادامه به بند با اهمیت توافق ژنو اشاره کرده و نوشت : این بند مربوط به انجام بازرسی های روزانه از تاسیسات اتمی ایران است . اجرای این بند مشابه با تعهدات دولت ایران در سال ۲۰۰۳ (توافق سعد آباد) و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است که در سال ۲۰۰۶ و پس از تصویب اولین قطعنامه شورای امنیت علیه ایران با دستور مجلس به حال تعلیق درآمد.

این سایت در ادامه تحلیل خود تاکید کرده است : توافقنامه اخیر دندان اتمی ایران را کشیده و فرصت تبدیل شدن این کشور به یک نیروی نظامی اتمی را از میان برده است .

در بخش دیگری از این گزارش به محدودیت فناوری صلح آمیز انرژی هسته ای نیز اشاره شده و آمده است : با توجه به محدود ساختن ایران به حفظ تعداد موجود سانتریفیوژها تبدیل شدن ایران به تولید کننده سوخت اتمی و توسعه انرژی صلح آمیز اتمی نیز عملا منتفی خواهد شد.

رادیو زمانه نیز در گزارشی به عقب نشینی اضطراری ایران اشاره کرده و نوشت : برگردان فارسی متن رسمی توافق نامه ژنو که در آن اشاره ای به حق غنی سازی برای ایران نشده نشان می دهد جمهوری اسلامی به عقب نشینی جدی در برنامه اتمی خود تن داده است.

سایت ضد انقلاب خود نویس نیز در مقاله ای به قلم مجید محمدی از منظر یک مخالف توافق ۵+۱ با ایران به موضوع نگریسته و تاکید کرد : نتیجه خوش بینانه این مذاکرات و مصالحه با رژیم توقف پیشرفت یا مهار برنامه اتمی جمهوری اسلامی است نه متوقف کردن آن.

وی ادامه داد : امید بستن به مذاکرات یعنی تشویق دول غربی به اعتماد به جمهوری اسلامی.

وی همچنین نوشت : مشکل مذاکرات موجود آن است که با برخی عقب نشینی های موقتی جمهوری اسلامی به سست شدن نظام تحریم ها منجر می شود. همیشه باید شمشیر تحریم های تازه بر سر جمهوری اسلامی باقی باشد .

مجید محمدی تجربه ایران را مانند تجربه کره شمالی دانست که حتی با مذاکره و تهدید نیز تعطیل نخواهد شد.

تقی رحمانی نیز در روزآنلاین با اشاره به مذاکرات اخیر و توافق ایران با ۵+۱ نوشت : [به عنوان گام بعدی] روشنفکران و جوانان و جامعه مدنی و نیروهای سیاسی در تعامل با دولت می توانند محور مطالبات و خواسته های خود را به سوی قوه قضائیه و مقننه ببرند.

وی ادامه داد : دولت هم می تواند از توان جامعه مدنی و زبان روشنفکران و انرژی جوانان سود ببرد.

احمد سلامتیان از نیروهای ملی مذهبی نیز در مقاله ای نوشت : ایران دارد خود را از تله هسته ای بیرون می کشد .

وی ادامه داد : بدون اینکه بخواهم وارد جزئیات توافقنامه اخیر شویم باید گفت این توافقنامه یک پویایی جدیدی را ایجاد کرده است .

سلامتیان این توافق نامه را در عین حال شکننده خواند و نوشت : مخالفین مختلف در داخل و خارج ایران از هیچ امری برای این که این دوره ۶ ماهه به نتیجه نرسد کوتاهی نخواهند کرد.

وی ادامه داد : طبقه متوسط و بدنه سیاسی را تنها با دادن وعده هایی که بعد از رفع تحریم ها وضع خوب خواهد شد نمی توان شاداب نگه داشت.

ایران گلوبال نیز در مقاله ای به قلم یک ضد انقلاب فراری با انتقاد از مذاکره ایران با ۵+۱ و توافق اخیر نوشت : این توافق جمهوری اسلامی را تقویت و اپوزیسیون را تضعیف کرد.

نویسنده در موضعی متناقض با جمله فوق در پایان نوشت : توافق اخیر تسلیم جمهوری اسلامی یک قرارداد ننگین بود.

رضا – پ نیز در ایران گلوبال توافق اخیر را ترکمانچای نوین خوانده که بالاخره امضا شد .

وی در این مقاله تاکید کرد : شخص اوباما و حزب دمکرات آمریکا از این توافق سود فراوان خواهند برد چرا که می توانند ادعا کنند پس از ۳۴ سال خصومت با جمهوری اسلامی و پرداخت هزینه های مختلف از این بابت بالاخره توانسته اند روابط آمریکا را با جمهوری اسلامی عادی کنند !

وی ادامه داد : این حربه در انتخابات بعدی کنگره و ریاست جمهوری آمریکا امتیاز تبلیغاتی بسیار بزرگی برای دموکراتها خواهد بود .

نویسنده در عین حال منافع این قرار داد را برای جمهوری اسلامی در دو محور توضیح داده اول اینکه ایران از بحران چند ساله خارج شده و دوم این که نشان داده این کشور دموکراتیک بوده و چرخش قدرت در حیطه جمهوری اسلامی امکان پذیر است.

برچسب‌ها:

نظر شما