شناسهٔ خبر: 41772 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

هشدار درباره آثار سوء توافق ژنو بر اقتصاد ایران

توقعاتی که بالا می رود و امیدهایی که ناامید می شوند

اقتصاد بدون نفت

به گزارش نماینده در حالی که ادعای آزادسازی ۸ میلیارد دلار از اموال ایران توسط آمریکا از سوی نوبخت تکذیب شده است برخی کارشناسان اقتصادی منتسب به جریان اصلاحات با فضاسازی حول این خبر تکذیب شده بر مطالبات غیر واقعی دامن می زنند.این مطالبات با گذر زمان و خلف وعده احتمالی طرف غربی و همچنین با حل نشدن بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی که به موضوعاتی غیر از تحریم مرتبط است زمینه ساز ناامیدی و یاس میان مردم خواهد شد .

در این راستا امروز روزنامه شرق و برخی از سایت های خبری جریان اصلاحات از آزاد سازی ۸ میلیارد دلار از اموال ایران خبر دادند ولی حمید رسایی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی درجلسه علنی امروز به صراحت و از قول نوبخت اظهار داشت این رقم درست نبوده و خبرسازی است .

از سوی دیگر سعید لیلاز اقتصاد دان نزدیک به جریان اصلاحات با بیان اینکه با ۸ میلیارد دلار می‌توان مباحث مهم و معیشتی ایران را حل کرد، گفت:‌ مشکل اقتصاد کشور تحریم نیست و اکنون با سه برابر شدن درآمدها مشکلات باید حل شود.

لیلاز از سویی می گوید که مشکل اقتصاد کشور تحریم و ارز نبوده و بلکه ناکارآمدی مدیریتی است و از سوی دیگر امیدوار است با ورود ۸ میلیارد دلار از اموال ایران و نیز برداشته شدن تحریم ها مشکلات معیشتی مردم حل شود .

بی شک برداشته شدن تحریم ها می تواند گوشه ای از مشکلات کشور را حل کند ولی در صورتی که تحریم ها را بزرگ نمایی کنیم و همه مشکلات و یا بخش اعظمی از آن را به تحریم ها مرتبط سازیم توقعاتی را در جامعه به وجود آورده ایم که با گذشت اندک زمانی از مذاکرات و توافق صورت گرفته و نیز حل نشدن مشکلات اقتصادی علاوه بر این که در میان مردم یاس و ناامیدی ایجاد می شود بلکه دولت کنونی نیز با مشکل بی اعتمادی مردم رو برو خواهد شد .

مشکل اصلی اقتصاد ایران بنا به گفته کثیری از اقتصاددانان نه تحریم ها که مشکلات مدیریتی داخلی است این مدیریت معیوب در همه دولت های سابق و لاحق وجود داشته و بخش اعظم آن از وابستگی اقتصاد کشور به نفت ناشی می شود.

بسیاری در این زمینه نوشته اند و سخن رانده اند ولی آن چه به صورت خلاصه و تیتر وار می توان به آن اشاره کرد تکیه به درآمدهای مالیاتی به جای تلاش برای زیاد شدن درآمدهای نفتی است .

اغلب کارشناسان اقتصاد سیاسی معتقدند تحریم‌های اصلی همچنان ادامه خواهد یافت و رفع این تحریم ها به زودی زود انجام نخواهد شد.  پس بهتر است برای رهایی از وضعیت موجود، به فکر راهکارهای میان‌مدت و بلندمدت اقتصادی باشیم تا هر چه سریع‌تر از وضعیت بحرانی کنونی خارج شویم. شاید اگر سال‌ها پیش توصیه‌های رهبر معظم انقلاب را مبنی بر خروج اقتصاد ایران از وابستگی به نفت گوش می‌دادیم، هرگز دچار چنین وضعیتی نمی‌شدیم.

یدالله ثابتی استاد دانشگاه و اقتصاد دان در این زمینه می گوید : متاسفانه باید گفت نظام مالیاتی در ایران مناسب نیست؛ چرا که اقتصاد ما مدت‌ها وابسته به نفت بوده، اما متأسفانه آن گونه که باید و شاید رشد پیدا نکرده است. با اصلاح نظام مالیاتی می‌توانیم بخش قابل توجهی از نیاز خود به نفت را به عنوان منبع درآمدی دولت، در میان‌مدت و در بلندمدت کاهش دهیم. که برای اصلاح نظام مالیاتی نیز باید قوانینی اعمال شود. شاید مهم‌ترین کاری که ما در حال حاضر باید در حوزه‌ی سیستم مالیاتی انجام دهیم این است که پایه‌ی مالیاتی را تقویت کنیم. درآمد مالیاتی ما در حال حاضر با سقف بودجه‌‌ای که دولت سالانه هزینه می‌کند‌، فاصله‌ی زیادی دارد و جبران این فاصله تنها با درآمدهای نفتی امکان پذیر شده است که این موضوع به ضرر اقتصاد شده است.

روشن است که جایگزینی مالیات و ...به جای نفت در کوتاه مدت ممکن نیست و نیاز به برنامه ریزی از سوی دولت دارد ولی بایستی از جایی آغاز کرد و آن اعتقاد به این واقعیت است که بایستی به امکانات درون زای ملت به جای برداشته شدن تحریم ها امید داشته باشیم امیدی که ممکن است با گذشت زمان و خلف وعده طرف های غربی به ناامیدی بدل شود .

نظر شما