شناسهٔ خبر: 41730 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

کارشناسان مطرح کردند ؛ جای خالی اقتصاد مقاومتی در برنامه صد روزه دولت

اقتصاد مقاومتی

با ورود به صدمین روز آغاز به کار دولت روحانی کارشناسان اقتصادی به تبیین دستاوردها و نقاط قوت و ضعف عملکرد دولت در این حوزه پرداختند . در این راستا برخی از کارشناسان عدم توجه به اقتصاد مقاومتی و توجه تام و تمام به خارج را از نقاط ضعف برنامه های اقتصادی دولت دانسته و از رئیس جمهور خواستند به پیشرفت درون زای اقتصاد ایران فارغ از لغو و یا ادامه تحریم ها توجه داشته باشد.

به گزارش نماینده در این راستا  ابراهیم رزاقی کارشناس اقتصادی در خصوص عملکرد 100 روزه دولت روحانی اظهار داشت: آن طور که به نظر می‌رسد مسئولین اقتصادی دولت حل و فصل مسائل اقتصادی کشور را  موکول به حل و فصل روابط بین ایران و آمریکا کرده‌اند.

رزاقی گفت: به نظر مسئولین مشکلات اقتصادی کشور نتیجه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است و فکر می‌کنند با رفع تحریم‌ها درآمد کشور مثل سابق می‌شود و اقتصاد رونق می‌گیرد.

وی افزود: حدود دو سال است تحریم‌‌های اقتصادی علیه ایران به شدت افزایش یافته و درآمد نفت به نصف رسیده‌ است،اما آقای احمدی‌نژاد در دوره ریاست‌جمهوری‌اش علیه این تحریم‌ها کاری نکرد و ظاهرا الان هم کاری انجام نشده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: هر کشوری در مقابل تهاجم تدابیری می‌اندیشد که مقام معظم رهبری هم در مقابل تهاجمات اقتصادی غرب علیه ایران  طرح اقتصاد مقاومتی را مطرح کرد‌ه‌اند.

رزاقی گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی تبدیل نقاط ضعف به قوت،یعنی وقتی نفت را از ما نمی خرند اقتصادمان را طوری اداره کنیم که احتیاجی به فروختن نداشته باشیم و این امری شدنی است.

وی در گفت و گو با فارس افزود: در دوران دفاع مقدس اقتصاد کشور مقاومتی بود و در آن دوره آسیب تحریرم‌ها به ما بسیار کم بود.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: مسئولین می‌گویند الان از لحاظ تأمین کالاهای اساسی مشکلی نداریم و حجم انبارهای ما تکمیل است.

رزاقی افزود: این موضوع به این معناست که ساختار اقتصادی ایران تغییر نکرده و نمی‌کند، لزومی هم به تغییر نیست زیرا ما وارد کننده هستیم و با واردات نیازمان را تأمین می‌کنیم.

وی تصریح کرد: این نوع اقتصاد، اقتصاد  مورد نظر امام (ره) نبود،زیرا امام (ره) معتقد بودند که کالاهای مورد نیاز مردم باید در داخل کشور تولید شود.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: ادغام در بازارهای جهانی و تأمین نیازهای داخلی از طریق بازار جهانی و تأمین نفت خام مورد نیاز بازار جهانی از طریق ما، اقتصاد سرمایه‌داری لیبرال است.

رزاقی گفت: آقای روحانی هم به دنبال اجرای همین سیاست است زیرا در این مدت از نظر محتوایی کاری در جهت کاهش وابستگی اقتصاد به صدور نفت خام و مواد اولیه انجام نداده است.

احسان محمدی نیا دیگر کارشناس اقتصادی نیز در این زمینه گفت : به نظر می رسد دولت به جای آنکه بخواهد شرایط داخلی اقتصاد را بهبود بخشد بیشتر به دنبال بهبود شرایط خارجی است زیرا فکر می کند اگر شرایط خارجی بهبود یابد شرایط داخلی نیز بهبود خواهد یافت ازاین رو این درخواست را داریم که دولت باید ذهنیت خود را اصلاح کند و به جای آنکه از اقتصاد مقاومتی به عنوان راه حل نجات حمایت کند این اقتصاد را با اقتصاد ریاضتی تطبیق می دهد به طوری که مشخص شده دولت هیچ اعتقادی به اقتصاد مقاومتی ندارد.

وی در گفت و گو با تسنیم ادامه داد : براساس آنچه هر روز در رسانه ها منتشر می‌شود، دشمنان قسم‌خورده‌ ایران تا به امروز نه تنها به فکر کم کردن فشارها و تحریم‌ها نبوده و نیستند، بلکه اخیراً به مؤثر بودن تحریم‌ها ایمان آورده‌اند و سعی می‌کنند با اعمال فشار بیشتر، ایران را به باج دادن و گذشتن از حقوق حقه‌ی خود مجبور کنند. در رابطه با اوضاع داخلی اقتصادی کشور هم به وضوح مشخص است تغییرات محسوسی در سطح برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان کشور نداشته‌ایم. بازار همچنان در وضعیت رکودی گرفتار است و هر چند وقت یک‌ بار، موجی مبنی بر گرانی یک کالا نگرانی و تنش را در بازار ایجاد می‌کند.

اقتصاد پرس نیز در گزارشی به نقد عملکرد 100 روزه دولت در عرصه اقتصاد پرداخته و تاکید کرد : به نظر می‌رسد دولت برای دمیدن روح امید به اقتصاد کشور و معیشت مردم، اولاً باید تصمیمات و مواضع اقتصادی خود را شفاف و بی‌پرده بیان کند و در عمل به آن‌ها پایبند باشد. ثانیاً این تصمیمات در کل فضای تیم اقتصادی دولت کاملاً هماهنگ و برنامه‌ریزی‌شده باشد. ثالثاً برنامه‌ها و راهبردهای اقتصادی خود را جدای از راه‌های دیپلماتیک و سیاسی برای تحصیل اقتصاد مقاومتیِ مد نظر رهبری عزیز انقلاب و مردم، برای خروج از شرایط نامناسب اقتصادی ارائه دهد. رابعاً مدام توپ مشکلات و مسائل اقتصادی کشور را به زمین دولت‌های گذشته‌ای که الآن دیگر بر سر قدرت نیستند نیفکند و مسئولیت امور را بر عهده بگیرد و برای حل آن‌ها چنان که وعده داده بود عمل نماید.

نظر شما