شناسهٔ خبر: 41669 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

موسسه پژوهشی HIS اعلام کرد

سود چند جانبه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از توافق هسته‌ای

his در حالی که پیش از این، برخی تحلیلگران بر این باور بودند ‌که حصول یک توافق هسته‌ای میان ایران و غرب، منجر به زیان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از قبیل کاهش نفت و افزایش درآمد و سرمایه‌گذاری در ایران است، یک موسسه پژوهشی اعلام کرد که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از قبل این توافق، بهبود رتبه اعتباری و اقتصادی و شرایط سرمایه‌گذاری را تجربه خواهند کرد.

به گزارش  نماینده به نقل از تابناک، مؤسسه پژوهشی HIS (فعال در تحقیقات و پژوهش‌های حوزه اقتصادی، انرژی و محیط زیست واقع در کلورادو ایالات متحده) اعلام کرده است که یک توافق هسته‌ای میان ایران و غرب، منجر به بهبود شرایط حاکمیتی در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خواهد شد، حتی اگر این توافق منجر به کاهش درآمدهای نفتی آن‌ها از قبل کاهش بهای نفت شود. 

«برایان پلاماندون»، متخصص اقتصادی این مؤسسه با تصریح این مطلب اشاره کرد: کاهش‌ خطرات ژئوپلیتیک می‌تواند منجر به آن شود که کشورهای عضو سازمان همکاری خلیج فارس بازنگری‌های اساسی در مسائل حاکمیتی خود کرده و حتی به بهبود این مسائل اقدام کنند که این امر منجر به آن خواهد شد که سود ناشی از افزایش سرمایه‌گذاری در این کشور‌ها زیاد شده و هزینه‌های استقراض آن‌ها پایین بیاید. 


به گزارش بلومبرگ، این در حالی است که ریسک‌های ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه رده‌بندی اعتباری کشورهای عضو سازمان همکاری خلیج فارس را تحت تأثیر خود قرار داده است. هر شش کشور حاشیه خلیج فارس در رده‌بندی ارائه شده از سوی مؤسسه اعتباری مودی و S&P در درجه سرمایه‌گذاری رده‌بندی شده‌اند. در حالی که برخی از این کشور‌ها همچون قطر به دنبال آن هستند که رتبه خود را در این رده‌بندی افزایش داده و در سطح کشورهایی همچون نروژ و کانادا قرار بگیرند. 

عماد مصداق متخصص و استراتژیست در مؤسسه Noah Capital Markets در لندن، در این باره معتقد است که یک راهکار دیپلماتیک برای برنامه هسته‌ای ایران منجر به آن خواهد شد که صادرات نفت ایران به ۲ میلیون بشکه در روز افزایش یافته و از قبل آن بهای نفت تا ۱۵ دلار در هر بشکه کاهش یابد. 

وی بر این باور است: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بدهی‌های اندکی داشته و از لحاظ نقدینگی در جایگاه مناسبی هستند در نتیجه از بابت این تغییرات متحمل زیان نخواهند شد. 


همچنین پلاماندون اشاره می‌کند که‌ عربستان سعودی، امارت متحده عربی و کویت در صورت به دست آمدن توافق هسته‌ای بین ایران و غرب، بی‌گمان خواهند توانست که این کاهش بهای نفت را مدیریت کنند و کمترین سود این امر برای آن‌ها این است که ریسک ناشی از برنامه هسته‌ای ایران برای این کشور‌ها به حداقل خواهد رسید. 

در همین حال گزارش شده ‌که با حصول توافق میان ایران و غرب، امارات متحده از قبل برقراری دوباره تجارتش با ایران، منتفع خواهد شد. در سال میلادی گذشته تجارت بین دو کشور ۳۱ درصد کاهش داشته و تا شش ماهه اول سال میلادی جاری نیز آمار حاکی از کاهش ۱۲ درصدی تجارت ایران و امارات است. 


از سویی مؤسسه مودی به تازگی اعلام کرده ‌که قطر و سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس از قبل مسائل سیاسی منطقه و در سطح جهانی، متحمل ریسک‌ها و مواجهه با یکسری خطرات هستند. این مؤسسه اعلام کرده بود که رتبه اعتباری عربستان سعودی‌، آمیخته با عنصری از ریسک ژئوپلیتیکی ناشی از رقابت استراتژیک این کشور با ایران است. 

در همین باره، «ژیاس گوکنت»، اقتصاددان بانک ملی ابوظبی گفته است: کاهش تنش‌ها و افزایش نسبی صادرات نفت ایران به معنی کاهش قیمت نفت است؛ اما نکته در اینجاست که وضعیت تجارت و تراز بودجه کشورهایی مانند امارات متحده عربی به حد کافی مناسب و قابل اطمینان است که کاهش نسبی بهای نفت تأثیر مخربی بر آن نداشته باشد.

نظر شما