شناسهٔ خبر: 40882 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

وزیر پیشنهادی وزارت علوم کیست؟

رضا فرجی دانا در جریان معرفی فرجی دانا در سال پایانی دولت دوم خاتمی به دلیل استعفای معین، فرجی دانا موفق به کسب رای اعتماد نشد. با توجه به فضای حاکم بر آن روز جامعه و حال و هوای سیاست زدگی و نیز جو نا مساعدی که مدیریت معین بر دانشگاه ایجاد نموده بود، مطالبه ای در جامعه و مجلس شکل گرفته بود که بر اساس آن می بایست دانشگاه از این فضای سیاست زدگی خارج شود.

به گزارش «نماینده» سر انجام دولت یازدهم پس از رد صلاحیت سه تن از اعضای کابینه پیشنهادی، اعضای جایگزین را برای تصدی پست این سه وزارت خانه به مجلس معرفی کرد.

وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت علوم که شب گذشته معرفی شد دکتر رضا فرجی دانا است و امروز به مجلس معرفی شد تا در جلسه 5 آبان 1392 جلسه رسمی بررسی رای اعتماد مجلس به وی برگزار شود.

دکتر رضا فرجی دانا کیست؟

فرجی دانا

رضا فرجی‌دانا مدرك كارشناسی خود را در سال ۱۳۶۵ در رشته مهندسی برق از دانشگاه تهران دریافت كرد و سپس برای ادامه تحصیل در دانشگاه واترلو عازم كشور كانادا شد. به این ‌ترتیب او تحصیلات خود را در این دانشگاه در مقطع كارشناسی ارشد در سال 1368 و دكترا در سال 1372  در رشته مهندسی برق به انجام رسانده است.

رضا‌ فرجی‌دانا پیش‌تر بین سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴ رئیس دانشگاه تهران بود. او پیش از انتصاب به‌عنوان ریاست دانشگاه تهران مدتی ریاست گروه مهندسی برق و كامپیوتر دانشكده فنی و پس از آن هم به مدت بیش از پنج سال (١٣٧٦تا ۱۳۸۱) ریاست پردیس دانشكده‌های فنی دانشگاه تهران را برعهده داشت.

از دیگر مسئولیت‌های او می‌توان به ریاست مركز انفورماتیك دانشگاه تهران بین سال‌های ١٣٧۵ تا ۱۳۸۱ و ریاست انجمن مهندسی برق و الكترونیك ایران (IEEE Iran Section) در سال‌های ١٣٨٦ و ١٣٨٧ اشاره كرد. فرجی‌دانا پس از استعفای مصطفی معین در اواخر كار دولت دوم سید‌محمد خاتمی، برای احراز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی شد كه رای اعتماد نیاورد

بخشی از سوابق علمی و تحقیقاتی دکتر رضا فرجی دانا

مطالعه طراحی و ساخت آنتن‌های فرا پهن باند UWB,‏۱۳۸۵‏,‏دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر

مطالعه طراحی و ساخت آنتن‌های فراپهن باند UWB,‏۱۱۱۱

پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری‏۱۳۸۶‏,‏طراحی، شبیه سازی، بهینه سازی و ساخت یک آنتن صفحه‌ای چاپی فرا پهن باند (UWB).
طراحی، شبیه سازی و ساخت یک نمونه دو برابر کننده فرکانسی باند X با استفاده از ترکیب فضایی توان.

تحلیل سریع و دقیق و بهینه سازی ساختارهای کریستال فوتونی با استفاده از روش تابع گرین تصاویر مختلط.

طراحی یک آنتن آرایه هوشمند برای کاربرد در شبکه‌های بی سیم استاندارد IEEE ۸۰۲٫۱۶e

‏تحلیل حوزه زمان مدارهای مجتمع مایکرووویو با استفاده از توابع گرین زمان مختلط

‏طراحی آنتن هوشمند برای ایستگاه پایه سیستم بی سیم IEEE ۸۰۲٫۱۶e

 

حاشیه های معرفی فرجی دانا

گفتنی است در مرداد ماه امسال نیز همزمان با معرفی کابینه پیشنهادی دولت یازدهم به مجلس نهم در گمانه زنی های اولیه نام رضا فرجی دانا نیز در لیست احتمالی دولت برای معرفی در مرحله اول به مجلس وجود داشت. مطرح بودن نام فرجی دانا و توفیقی در مرداد ماه سبب عکس العمل های مثبت و منفی در این زمینه بود.

کیهان در یکی از شماره های خود نوشت:

«وزارت علوم و نقشه چینی افراطیون برای این وزارتخانه مهم، مورد توجه ناظران قرار گرفته و دو گزینه مورد اشاره (توفیقی - فرجی دانا) فاقد کمترین صلاحیت‌ها ارزیابی شده‌اند.» کیهان با اشاره به نام فرجی دانا نوشت که او از عناصر دخیل در فتنه ۷۸ بوده است.

حجت الاسلام صدیقی هم در یکی از خطبه های نمازجمعه آن روزها درباره وزارت علوم چنین گفته بود: «خدا نکند که دولت دچار غفلت شده و وزیر علوم یا روسایی در دانشگاه‌ها منصوب کند که بوی فتنه می‌دهند؛ یا اینکه جریانات سکولار به عنوان حاشیه در دانشگاه‌ها فضای علمی را کمرنگ کنند».

فرجی دانا رای اعتماد نگرفت؛ واکنش نمایندگان مجلس ششم

در جریان معرفی فرجی دانا در سال پایانی دولت دوم خاتمی به دلیل استعفای معین، فرجی دانا موفق به کسب رای اعتماد نشد. با توجه به فضای حاکم بر آن روز جامعه و حال و هوای سیاست زدگی و نیز جو نا مساعدی که مدیریت معین بر دانشگاه ایجاد نموده بود، مطالبه ای در جامعه و مجلس شکل گرفته بود که بر اساس آن می بایست دانشگاه از این فضای سیاست زدگی خارج شود. این مطالبه از یک طرف مورد نظر منتقدین دولت وقت بود و در سمت مقابل نیز جریان افراطی حامی دولت همچنان خواستار ادامه سبک مدیریت معین بر وزارت علوم بود. از این رو فرجی دانا که ظرفیت سیاسی بالایی نداشت و چهره ای علمی محسوب می شد نتوانست رای اکثریت مجلس را به دست آورد زیرا از یک طرف به دلیل ذکر شده مورد حمایت بخشی از منتقدین دولت بود و از طرف دیگر توانایی تامین خواسته های جریان افراطی از وزارت علوم را نداشت.

وی در نیمه شهریور ۸۲ نتوانست از مجلس ششم برای وزارت علوم رای اعتماد بگیرد. او از مجموع ۲۲۰ رأی مأخوذه، ۸۶ رأی سفید، ۱۲۷ رأی كبود و ۷ رأی زرد آورد.

احمد پورنجاتی نماینده مردم تهران در مجلس ششم از مخالفان رای اعتماد به فرجی دانا در جلسه بررسی رای اعتماد گفت روند انتخابات در دولت متاسفانه روند مناسبی نیست و در این سالهای آخر تصدی دولت، گویی فضای احساس و تكلیف حاكم است.

وی با بیان اینكه ما شخصیت سیاسی می خواهیم نه شخصیت حزبی افزود این انتخاب، انتخابی نیست كه با انتخابات وزرای قبلی قابل مقایسه باشد.

پورنجاتی تصریح كرد آیا مجلس شورای اسلامی باید صرفاً با كناره گیری یك وزیر به دلیل مخالفت با برنامه های پیشنهادی وی و معرفی فرد دیگری به جای وزیر مستعفی از طرف رئیس جمهور، كار را تمام شده تلقی كند؟

پورنجاتی با اشاره به اینكه اینجا مدرسه نیست و چالش های اخیر در دانشگاهها موید آن است، اضافه كرد كسی باید مسئولیت را بر عهده بگیرد كه در مجموعه دانشگاههای كشور صلابت علمی را داشته باشد.

سید محمد حسن ابوترابی نماینده قزوین از جمله موافقان رای اعتماد به وزیر پیشنهادی به رضایت هیئت علمی دانشگاه تهران از نحوه مدیریت وی اشاره كرد و گفت آقای فرجی دانا در ناآرامی های اخیر دانشگاه تهران و بعد از آن برخوردی مناسب و عقلانی انجام داد كه حاكی از توانایی وی در عرصه عمل است .

وی سابقه علمی فرجی دانا را مثبت ارزیابی كرد و افزود آقای فرجی دانا مقبول همه شخصیت های علمی دانشگاههاست .

رئیس مجلس ششم از عدم كسب رای اعتماد دكتر رضافرجی دانا وزیر پیشنهادی رئیس جمهوری برای تصدی پست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار تأسف كرد و گفت:  من پیام رئیس جمهوری را نیز به نمایندگان اعلام كردم، اما سرانجام فرجی دانا موفق به كسب رای اعتماد از مجلس نشد.

كروبی این موضوع را كه رأی عدم اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دكتر رضا فرجی دانا نامزد پیشنهادی رئیس جمهوری، سیاسی بوده است، رد كرد و رای نمایندگان را حق طبیعی آنان دانست.

بهزاد نبودی نایب رئیس دوم مجلس با بیان اینكه ایشان می تواند سالها رئیس دانشگاه تهران بماند اما صلاحیت تصدی وزارت علوم را ندارد، تأكید كرد: رأی ندادن به فرجی دانا به منزله مجرم بودن ایشان نیست.

غلامعلی حدادعادل رئیس فراكسیون اقلیت مجلس هم درمورد رأی عدم اعتماد به فرجی دانا گفت: از فضای مجلس این گونه استنباط می شد كه بعضی ها نگران از دست دادن دانشگاه ها به عنوان ابزار سیاسی هستند.

وی گفت: انتظار می رفت مجلس با رئیس جمهور همراهی كند.عضو كمیسیون فرهنگی گفت: مسلماً رئیس جمهور با در نظر گرفتن همه جوانب وی را پیشنهاد كرده بود و رأی منفی نشانه این است كه تلقی مجلس با تلقی رئیس جمهور یكی نیست. حداد عادل گفت: با انتخاب فرجی دانا دانشگاه از سیاست زدگی خارج می شد اما این به منزله خارج شدن دانشگاه از سیاست نبود.

الهه كولایی عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سیاسی بودن بیش از حد تصمیمات را علت عدم رأی اعتماد به فرجی دانا دانست.وی گفت: مجلس به خیال دفاع از معین به فرجی دانا رأی نداد و یك دلیل غیركارشناسی دوستان این بود كه چون طرف مقابل از وی حمایت می كند نباید رأی داد.

كولایی كه به عنوان یكی از موافقان فرجی دانا در جلسه علنی سخن گفت افزود: دغدغه ما دفاع از حیثیت و جایگاه دانشگاهیان است كه با شعار و رو در رو قرار دادن نمی توان آن را حفظ كرد. وی افزود: چون آقای فرجی دانا سیاسی نیست و جامعه ما به شدت سیاست زده است سیاسی نبودن او یك جرم محسوب شده و رأی نمی آورد كه جای تأسف دارد.كولایی افزود: آقای معین سیاسی بود ولی آیا توانست به نتیجه برسد و كارش به استعفا نرسد؟

نظر شما