شناسهٔ خبر: 40755 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

رد اظهارات هاشمی توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام

حمید انصاری 4 قائم مقام موسسه تنظیم و نشر در حالیکه در یک اظهار نظر تعجب برانگیز، موضع گیری موسسه را درباره مطالب بدون انتصاب بی مورد دانسته به طور تلویحی مواضع اخیر هاشمی را رد کرده است.

حمید انصاریبه گزارش «نماینده» چندی پیش با انتشار یک خاطره ناقص و حساسیت زا از هاشمی در مورد نظر امام (ره) پیرامون حذف شعار مرگ بر آمریکا مواضع گوناگونی اتخاذ شد. رد و تایید های فراوانی در این زمینه صورت گرفت و حتی بر اساس برخی اخبار، آستان قدس رضوی نیز طی بخشنامه ای تکبیر بعد از نمازهای جماعت حرم مطهر رضوی را منع نمود.

 

پس از چند روز موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) به طور رسمی اعلام نظر نمود و این خبر در روزنامه های منتشر شده امروز ۲۱ مهر ماه ۱۳۹۲ منعکس شد. با انتشار نظر رسمی این موسسه که البته پیش از انتشار آن توسط جوانان و اقشار انقلابی بازخوانی شده بود، مشخص شد که بر اساس اسناد، امام (ره) با حذف این شعار تنها از رادیو و تلویزیون موافق بودند نه از ادبیات مردم.

 

هر چند که خبر مربوط به منع تکبیر پس از تعقیبات نمازهای جماعت حرم مطهر توسط روابط عمومی آستان قدس رضوی تکذیب شد اما گزارش های فراوان مردمی حاکی از رخ دادن این تغییر رویه در داخل حرم مطهر همزمان با موضوع حذف شعار مرگ بر آمریکا بود. به نظر می رسد با توجه به آنکه موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) نیز این موضوع را بر اساس اسناد خود تنها به رادیو  وتلویزیون محدود کرده است آستان قدس رضوی نیز اگر کوچکترین تمایلی به حذف این شعار در تکبیرهای حرم دارد در دیدگاه خود تجدید نظر نماید.

 

حمید انصاری قائم مقام موسسه تنظیم و نشر در این رابطه گفته است: «آیت‌الله هاشمی هیچ مطلبی را به امام نسبت نداده و موضوع را به نوشته دیگری ارجاع داده است.»

 

وی افزود: «آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی مطالبی را مبنی بر نپسندیدن شعار مرگ گفتن نسبت به دولت‌ها و اشخاص بیان کرده است اما نه‌ تنها تصریحی به اینکه این نظر امام است ندارد، بلکه تاکید کرده‌اند که این نظر خودشان است.»

 

قائم‌ مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) گفت: «خاطره‌ای که آقای هاشمی‌رفسنجانی در موضوع حذف شعار نسبت به امام ذکر کرده است مربوط به موافقت و دستور امام بر قطع این شعار از رسانه‌های دولتی است. مطلبی که در سال ۶۲ روی میز بررسی و تصمیم‌گیری مسئولان نظام و رهبری انقلاب قرار داشت همین بود و بحث بر سر دستور یا توصیه به مردم برای حذف این شعار نبود.»

 

در عبارات خاطرات آقای هاشمی هم که بر اساس یادداشت‌های ثبت‌شده روزانه می‌باشد به صورت دقیق تصریح شده است که موضوع موافقت و دستور امام حذف شعار «مرگ بر آمریکا و مرگ بر شوروی» از رسانه‌های دولتی بوده است و نفی و نهی از این شعار نبوده است.

 

انصاری در رابطه با موضوع اظهارات آیت‌الله هاشمی درباره پیشنهاد حل مساله رابطه با آمریکا به امام(ره) افزود: «آیت‌الله هاشمی گفته‌اند این پیشنهاد یکی از پیشنهادهایی است که طی نامه‌ای در سال‌های آخر برای امام فرستاده‌اند. اصل دستخط این نامه خصوصی چهار صفحه‌ای که به تاریخ ۴ فروردین ۱۳۶۶ می‌باشد در آرشیو اسناد موسسه نگهداری می‌شود.»

 

وی با بیان اینکه در مورد نامه مذکور امام(ره) پاسخ کتبی به آن نداده‌اند، گفت: «عدم پاسخ امام نه به ‌معنای رد پیشنهادات است و نه تایید».

 

قائم‌مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) با اشاره به اینکه آیت‌الله هاشمی در اظهارات‌شان در مورد رابطه با آمریکا هیچ مطلبی را به امام نسبت نداده‌اند که جای استعلام نظر از موسسه یا موضع‌گیری موسسه باشد؛ عنوان کرد: « توضیحا عرض می‌کنم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در همان مصاحبه‌ای که دو سال پیش با فصلنامه مطالعات بین‌المللی داشته‌اند می‌گویند: «من در سال‌های آخر حیات امام (س) نامه‌ای را خدمت‌شان نوشتم، تایپ هم نکردم. برای اینکه نمی‌خواستم کسی بخواند و خودم به امام دادم. در آن نامه هفت موضوع را با امام مطرح کردم.»

 

در باب این پیشنهاد می‌توان گفت از مجموع مواضع حضرت امام که بعد از تاریخ نگارش این نامه داشته‌اند و شواهد و حتی تعابیری که در فرمایشات و پیام‌های ایشان آمده است چنین استنباط می‌شود که در آن شرایط سال ۶۶ و ۶۷ که اوج حمایت علنی آمریکا از صدام و گسیل ناوگان نظامی دریایی به حمایت از صدام به خلیج ‌فارس و مشارکت رسمی آمریکا در جنگ موسوم به جنگ نفت‌کش‌ها علیه ایران و اسقاط جنایتکارانه هواپیمای مسافربری ایران به‌وسیله موشک‌های ناو آمریکایی و مخالفت‌های آشکار آمریکا در شورای امنیت با پیشنهادات منطقی ایران برای صلح عادلانه، می‌باشد از نظر امام خمینی شرایط آن زمان مناسب طرح این پیشنهاد و اقدام عملی برای آن نبوده است.

 

شایان ذکر است خبری که در سایت هاشمی مبنی بر موافقت امام با حذف این شعار مطرح شد اینگونه منتشر شده بود: «آیت الله هاشمی رفسنجانی همچنین با یادآوری حذف شعار «مرگ بر آمریکا» و اینکه امام با حذف این شعار موافق بودند و واکنش‌های تند بعدی و جوسازی‌های بعمل آمده در این خصوص تاکید می‌کند: «تمام مطلب همان بود که نوشته بودم. الان هم دقیقاً یادم نیست که چه نوشتم. به هرحال موافق نبودیم که در مجامع عمومی مرگ کسی را شعار دهیم.»

 

در واقع آنچه که این سایت منعکس نمود و موجب ایجاد شبهه در جامعه شد عنوان «مجامع عمومی» داشت و تحریف نظر امام مبنی بر محدود شدن این منع تنها در رادیو و تلویریون بود. هاشمی بر اساس آنچه که در سایت منتشر شده به طور کلی اشاره می کند که امام (ره) با حذف این شعار موافق بودند و بعد در ادامه قید مجامع عمومی می آورد که تناسبی با آنچه که موسسه تنظیم و نشر آثار آورده ندارد.

نظر شما