شناسهٔ خبر: 40717 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

چرا ایران تحریم میشود ولی عربستان نه؟

رهبر 1 چرا ما تحریم هستیم؟ فرق ما با بعضی از این کشورهای همسایه مان چیست که آنها تحریم نیستند ولی ما تحریم شده ایم؟ کشورهایی مثل عربستان، بحرین و یا پاکستان؟

رهبر 1نماینده؛ این روزها که مسئله ی مذاکره برای رفع تحریمها داغ است، یک سئوال جدی فراموش شده، آن هم اینکه اصلا چرا ما تحریم هستیم؟ فی المثل فرق ما با بعضی از این کشورهای همسایه مان چیست که آنها تحریم نیستند ولی ما تحریم شده ایم؟ کشورهایی مثل عربستان، بحرین و یا پاکستان؟

 

مرور نکاتی که در ادامه می آید برای درک شرایط این روزها خالی از لطف نیست:

 

 

۱- دکتر روحانی از اصطلاح درست و مناسبی برای تحریم ها استفاده کردند، تحریم های غیر انسانی. یعنی علاوه بر اینکه این تحریم ها ظالمانه است، در چارچوب تعاملات انسانی نیز قابل توجیه نیست. 

 

نکته ی اصلی اما در اینجا مغفول است که علت اصلی این تحریم های غیر انسانی علیه جمهوری اسلامی چیست؟ بهانه ی اصلی تحریم ها در حال حاضر استفاده ی ایران از انرژی هسته ای و امکان رسیدن به سلاح هسته ای می باشد. اگر این بهانه را قبول کنیم سئوالی که پیش می آید این است که تکلیف کشورهایی که سلاح هسته ای دارند چه می شود، کشورهایی مانند آمریکا و یا رژیم غاصب صهیونیستی. آنها در حال حاضر دارای سلاح هسته ای هستند، چرا و به چه حقی این سلاح را دارند و تولید می کنند و نگهداری می کنند؟ اگر بر اساس وضعیت منطقه ای نیز نگاه کنیم در غرب آسیا تنها اسرائیل است که داری سلاح اتمی است و این در حالی است که رسما این رژیم بسیاری از کشورهای منطقه از جمله ایران را تهدید به حمله می کند و بارها هم به کشورهای مختلف حمله کرده است.

 

۲- اگر کشوری به خاطر احتمال رسیدن به سلاح اتمی باید تحریم شود، آیا نباید اول کشورهای دارای سلاح اتمی تحریم شوند تا انبارهای پر از کلاهکشان را نابود کنند؟ پس چرا اسراییل و یا پاکستان را کسی تحریم نمی کند؟

 

۳- اگر در ایران نقض حقوق بشر در حال وقوع است، آنچه در بحرین و عربستان در حال وقوع است چه نام دارد؟ اگر انتخابات ایران آزاد نیست ، عربستان که اصلا تاکنون رنگ انتخابات را ندیده است!؟ دلیل برخورد دوگانه ی غرب با ایران و عربستان چیست؟ چرا غرب بحرین را تحریم نمی کند ولی ایران را تحریم می کند؟ چرا آمریکا به اسراییلی که سلاح اتمی دارد کمک می کند ولی ایرانی که سلاح ندارد را تحریم؟

 

۴- دلیل تحریم ها نه هسته ای است و نه حقوق بشر چرا که اولا نسبت ناروایی است و خلاف واقع و ثانیا اینکه غرب با ناقضان بی رحم حقوق اولیه انسانی مانند رژیم صهیونیستی، آل سعود و آل خلیفه نه تنها کاری ندارد که دست دوستی دراز کرده است و با تنها دارنده ی سلاح اتمی در منطقه نیز کاری ندارد. 

 

دلیل تحریم ها علیه جمهوری اسلامی، ماهیت ضد استکباری انقلاب اسلامی و تشویق و ترغیب ملت های مسلمان بر مبارزه علیه نظام های دیکتاتوری است.

 

مطمئنا مذاکره با فردی منطقی بسیار راحت تر از فردی است که به هیچ منطق و اخلاقی پایبند نیست. مذاکرات جمهوری اسلامی با آمریکایی ها از این جنس است و برای همین رهبر انقلاب آمریکایی ها را غیر قابل اعتماد دانسته و به آنها بد بین می باشند.

نظر شما