شناسهٔ خبر: 40695 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

رهبر انقلاب در دیدار با نخبگان:

مسئولان جدید معاونت علمی کارها را از صفر شروع نکنند

رهبر 4 رهبر انقلاب فرمودند: مسئولان جدید معاونت علمی کارها را از صفر شروع نکنند بلکه با تکیه بر کارهای برجسته انجام‌شده و نقاط قوت موجود، به رفع نقایص، خلأها و کمبودها اقدام کنند.

رهبربه گزارش «نماینده»، صبح امروز رهبر معظم انقلاب طی دیدار با نخبگان، آنان را به ضرورت‌ها و ظرافت‌های «استمرار پیشرفت پرشتاب و درون‌زای علمی»، به‌عنوان عامل اصلی دستیابی ایران به قله‌های رفیع «پیشرفت و اقتدار و آبادانی» متوجه نموده و فراخواندند.

 

مهمتریم محورهای سخنان رهبر معظم انقلاب در ادامه آمده است:

 

نخبگان جوان کشور، طراحان و مهندسان پیشرفت آینده کشور هستند.

 

مجموعه مغز متفکر کشور و نظام به این نتیجه رسیده است که اگر گذر از دشواری‌ها و خطرگاه‌ها و لغزشگاه‌ها به چند رکن نیاز داشته باشد، قطعاً یکی از آنها پیشرفت علمی است.

 

علت آنکه «پیشرفت علمی»، گفتمان اصلی کشور قرار گرفته، این است که پیشرفت واقعی، بدون پیشرفت علمی و فناوری امکان‌پذیر نیست.

 

این پیشرفت علمی نیز باید درون‌زا و متکی به استعدادهای درونی باشد زیرا حرکت، جهش و رشد علمی از درون، زمینه‌ساز وزانت، اعتبار، ارزش و ابهت کشور و ملت است.

 

نخبگان جوان و همه مسئولان و ملت ایران بدانند که تمرکز اصلی جبهه‌ای که امروز در مقابل نظام اسلامی قرار گرفته، جلوگیری از قدرتمند شدن علمی و فناوری ایران است.

 

جبهه پرقدرتی در دنیا وجود دارد که نمی‌خواهد ایران اسلامی به یک کشور و ملت قدرتمند در زمینه‌های مختلف به‌ویژه در علم و فناوری تبدیل شود.

 

برخی اندیشمندان و برجستگان آمریکا و غرب در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در مقالات خود به دستگاه سیاسی غرب هشدار داده می‌شد که انقلاب اسلامی ایران به‌معنای تغییر یک هیأت حاکمه نیست، بلکه پیروزی انقلاب اسلامی به‌معنای ظهور قدرتی جدید در منطقه غرب آسیا است که ممکن است این منطقه حساس و ثروتمند را از سلطه غرب خارج و یا تسلط آنها را دچار تزلزل کند و دنیای غرب را از لحاظ تکنولوژی و علمی نیز به چالش بکشد.

 

بعد از گذشت بیش از سه دهه، اکنون کابوس غربی‌ها و آمریکایی‌ها به واقعیت تبدیل شده و یک قدرت بزرگ ملی و منطقه‌ای سر برآورده است که این قدرت بزرگ زمینه‌ساز اثرگذاری بر ملتهای منطقه و هویت‌بخشی به مسلمانان شده است.

 

بیدار شدن ملتها و ایستادن با دست خالی، در مقابل رفتار تحقیرآمیز غرب و آمریکا، حادثه بزرگی بود که البته بر خلاف تصور غربیها، هنوز تمام نشده است. این حوادث، یک پیچ تاریخی بود که منطقه در حال عبور از آن است و سرنوشت آن هنوز نهایی نشده و غربیها نیز نگران این حوادث هستند.

 

این حوادث مهم به‌برکت انقلاب اسلامی است که از همان ابتدا بشارت دهنده ظهور یک قدرت ملی، عمیق، مؤمن، پابرجا، بااستعداد، و رو به‌ رشد و اعتلا بوده است.

 

تحقق رسالت تاریخی انقلاب اسلامی، نیازمند آن است که حرکت پرشتاب علمی کشور از دور نیفتد و سکته، وقفه یا تردید و تنبلی در آن به وجود نیاید.

 

جامعه نخبگان، وزارت «علوم، تحقیقات و فناوری»، وزارت «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و معاونت علمی رئیس جمهور را 4 رکن استمرار حرکت پرشتاب علمی کشور برشمردند.

 

معاونت علمی ریاست جمهوری و بنیاد نخبگان که زیر نظر آن است وظایف بسیار حساسی در روند پیشرفت علمی ایران به‌عهده دارند.

 

مسئولان جدید معاونت علمی کارها را از صفر شروع نکنند بلکه با تکیه بر کارهای برجسته انجام‌شده و نقاط قوت موجود، به رفع نقائص، خلأها و کمبودها اقدام کنند.

 

رصد دائم حرکت علمی کشور، به‌منظور شناخت دقیق گره‌ها و مشکلات و برطرف کردن آنها را زمینه‌ساز افزایش نشاط و نوآوری علمی می باشد.

 

ایجاد مسابقه‌ای جدی، بزرگ و حقیقی در زمینه نوآوری علمی و فناوری را در دستور کار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گیرد.

 

در پایان‌نامه‌های مقطع دکتری، نوآوری را مورد توجه جدی و یکی از ملاک‌های ارزیابی و امتیازدهی قرار دهید.

 

رشد و شتاب علمی ایران در مقیاس منطقه و جهان خیلی خوب است اما این، به‌معنای رسیدن یا حتی نزدیک شدن به هدف نیست زیرا هم در گذشته از قافله علمی جهان خیلی عقب مانده‌ایم و هم دیگر کشورها دائم به پیش می‌روند.

 

باید با حفظ شتاب فعلی، خود را به خطوط مقدم علمی جهان برسانیم تا ظرف 4 یا پنج دهه به مرجع علمی جهان تبدیل شویم.

 

نیاز مبرم به پیوند علم و صنعت، و نیاز حقیقی دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی به یکدیگر، هنوز ارتباط کامل و منطقی میان مراکز تحقیقاتی و علمی با کارخانه‌ها و مراکز تولیدی به وجود نیامده است.

 

مراجعه بیشتر و متقابل شرکت‌ها و کارخانه‌ها و مراکز علمی و دانشگاهی را ضروری است.

 

اگر هرسال شاهد اجرای صدها پروژه تحقیقاتی داخلی و مورد نیاز مراکز صنعتی در دانشگاه‌ها باشیم رشد حقیقی علمی و فناوری محقق خواهد شد.

 

کار علمی را که برطرف کننده نیاز خارجی‌ها باشد منع نمی‌کنیم اما هنر آن است که کار علمی و تحقیقاتی، معطوف به حل مشکلات و تأمین نیازهای داخلی باشد.

 

جامعه نخبگانی را به تقوا و توجه بیشتر به معنویت توصیه می کنم.

نظر شما