شناسهٔ خبر: 40621 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

واکنش امام (ره) به اقدامات انور سادات

این جانب بیش از پانزده سال است که خطر اسرائیل غاصب را گوشزد کرده‏ ام و به دوَل و ملل عرب این حقیقت را اعلام نموده‏ ام؛ اکنون با طرح استعمارى صلح مصر و اسرائیل، این خطر بیشتر، نزدیکتر و جدی تر شده است.

تصاویر دیده نشده امامبه گزارش «نماینده»، حضرت امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران پس از معاهده کمپ دیوید که میان مصر و رژیم اشغالگر اسرائیل بسته شده بود این قرار داد را محکوم کرد و در پیامی خطاب به مسلمانان جهان فرمودند:

 

 بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

این جانب بیش از پانزده سال است که خطر اسرائیل غاصب را گوشزد کرده‏ ام و به دوَل و ملل عرب این حقیقت را اعلام نموده‏ ام. اکنون با طرح استعمارى صلح مصر و اسرائیل، این خطر بیشتر و نزدیکتر و جدیتر شده است. سادات با قبول این صلح، وابستگى خود را به دولت استعمارگر امریکا آشکارتر نمود. از دوست شاه سابق ایران بیش از این نمى‏ توان انتظار داشت. ایران خود را همگام با برادران مسلمان کشورهاى عربى دانسته و خود را در تصمیم‏گیری هاى آنان شریک مى ‏داند. ایران صلح سادات و اسرائیل را خیانت به اسلام و مسلمین و برادران عرب مى ‏داند و موضع هاى سیاسى کشورهاى مخالف این پیمان را تأیید مى‏کند. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

۵/ ۱/ ۵۸

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

(صحیفه امام، ج‏۶، ص: ۴۱۰)

 

قطع رابطه با مصر به دستور حضرت امام (ره)

امام خمینی (ره) در حکم خود مبنی بر قطع رابطه با مصر پیمان کمپ دیوید را خیانتی به کل جهان اسلام دانستند و در پیامی به وزیر امور خارجه قطع کامل رابطه با مصر را خواستار شدند. فرمان کوتاه امام چنین بود:

 

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

جناب آقاى دکتر ابراهیم یزدى، وزیر امور خارجه‏

با در نظر گرفتن پیمان خائنانه مصر و اسرائیل و اطاعت بى‏ چون و چراى دولت مصر از امریکا و صهیونیسم، دولت موقت جمهورى اسلامى ایران قطع روابط دیپلماتیک خود را با دولت مصر بنماید.

۱۰/ ۲/ ۵۸

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 (صحیفه امام، ج‏۷، ص: ۱۶۸)


فرمان امام خمینی به فاصله  ۵ هفته بعداز امضای پیمان کمپ دیوید صادر شد. در پی صدور این فرمان، روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و مصر در اعتراض به سازش قاهره با صهیونیست ها قطع شد.

 

موضع حضرت امام (ره) پس از تررو انور سادات

پس از ترور انور سادات حضرت امام (ره) در پیامی که به مناسبت عید قربان صادر فرمودند در عبارات کوتاهی به ترور انور سادات هم اشاره می فرمایند:

 

«... در این سال، این عید برای مسلمانان از آن جهت مبارک تر است که در آستانه آن فرعون مصر رهسپار کوی فرعونیان گردید و برای ایران به علاوه از آن جهت که قوای شیطانی صدام رو به زوال شیاطین پیوستة آمریکا رو به اضمحلال است ...»

نظر شما