شناسهٔ خبر: 40304 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

گفت و گوی اختصاصی/ مشاور نهاد رهبری در دانشگاهها:

برخورد با «اندیشه» بجای روبرویی با «فرد» از ویژگیهای بارز امام بود

حجت الاسلام رحمانی حجت الاسلام رحمانی با اشاره به ابعاد استثنایی وجود حضرت امام میگوید: امام هیچگاه با «افراد» درگیر نمیشدند بلکه اندیشه را نقد می کردند و آن را به سمت اندیشه صحیح هدایت میکردند.

حجت الاسلام رحمانیحجت الاسلام علی رحمانی در گفت و گو با خبرنگار «نماینده» گفت: حضرت امام یک شخصیت استثنایی تاریخ هستند؛ به عنوان مثال یکی از وجوه استثنایی ایشان این بود که هرچه سن ایشان بالاتر می رفت روحیه انقلابی شان بیشتر شعله می کشید و ظهور و بروز پیدا می کرد.

 

وی ادامه داد: نوعا اگر افراد در جوانی روحیه انقلابی داشته باشند در میانسالی و کهنسالی از این روحیه شان کم می شود اما امام در ۷۰سالگی و بالاتر، انقلاب را در ایران به آن خروش رساندند و مهاجرت کرده و با همه خطرات به ایران آمدند و سکان انقلاب را به دست گرفتند؛ این برای همه ما می تواند درس باشد.

 

این استاد دانشگاه بیان کرد: افراد در چامعه با تاسی از امام خمینی می توانند به جای اندیشیدن به مسائل ساده و جزئی به مسایل بزرگتر فکر کنند.

 

 

حجت الاسلام رحمانی با بیان اینکه یکی دیگر از نکات بارز شخصیتی امام، «افق دیدشان» است، اضافه کرد: هرچه افراد افق دید وسیعتری را جلوی ایشان مطرح می کردند می دیدند افق ایشان بلندتر و وسیع تر است؛ زمانی که افراد به دنبال تحولات کوچک در منطقه، شهر و محدوده خاصی بودند امام خمینی به جهان اسلام می اندیشیدند و حتی زمان پهلوی که هنوز در کشور خودمان حاکمیت طاغوت برقرار بود ایشان به نجات بشریت می اندیشیدند.

 

مشاور رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها تصریح کرد: در کلام امیرالمومنین (ع) نقل شده است یکی از خبرنگاران زمانی که امام داشتند از پاریس می آمدند، می پرسد شما درصدد تشکیل امپراطوری جهان اسلام هستید و ایشان جواب می دهند بله و هرچه خبرنگار دید خود را وسیع کرد و فکر می کرد هرچه دیدش را جلو ببرد حضرت امام جواب منفی دارد اما دیدند امام وسیع تر از نگاه ایشان می اندیشد و اگر می گفت شما می خواهید جهان اسلام را اصلاح کنید باز جواب ایشان مثبت بود.

 

وی با بیان اینکه نکته مثبت دیگر شخصیت امام این است که ایشان با افراد به عنوان فرد درگیر نمی شد، تصریح کرد: این روحیه هم اکنون در مقام معظم رهبری نیز هست، ایشان اندیشه ها را نقد می کند و با افراد مشکل ندارد، اندیشه ها را با اندیشه صحیح هدایت می کرد و این موضوع بسیار مهمی است که اگر ما نیز این چنین باشیم بسیاری از مشکلات مان حل می شود.

نظر شما