شناسهٔ خبر: 40243 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

نگاه امام خمینی به مسئله ممیزی کتاب

امام آدمهایى که مستقیم هستند، در مسیر ملت و کشور هستند و وابستگى به هیچ جا ندارند، نوشته‌ها را مطالعه کنند، درست دقت کنند در آن و بعد از اینکه دقت کردند در روزنامه یا در مجله نوشته بشود.

امامبه گزارش «نماینده» حضرت امام (ره) نگاه کاملی نسبت به نشریات و ممیزی کتاب داشته اند:

 

«نوشته‌هایى که مىی‌خواهد طبع بشود، یک چند نفرى که مى‌دانید، یقین دارید که آنها آدم‌هایى هستند که مستقیم هستند و در راه مسیر ملت و کشور هستند و وابستگى به هیچ جا ندارند، آنها نوشته‌ها را مطالعه کنند، درست دقت کنند در آن و بعد از اینکه دقت کردند در روزنامه یا در مجله نوشته بشود. این طور نباشد که یک وقت بنویسند و منتشر بشود، بعد بفهمند که این نوشته بر خلاف بوده است؛ این یک چیزى است که لازم است.

 

این مثل مطلبى است که کتاب وقتى نوشته مى‏شود، قبل از اینکه انتشار پیدا بکند باید اشخاص کارشناس به شیطنت‌هایى که شیاطین مى‏خواهند بکنند باید توجه بکنند که یک وقت در کتاب- فرض کنید که- اولش خیلى خوب، وسط‌ هایش هم خوب و یک وقت‏ مى‏بینید که یک جایى جورى از کار در مى‏آید که مسئله این طور نبوده است که ما تصور مى‏کردیم. 

 

باید کتاب‌هایى که نوشته مى‏شود و همین طور چیزهایى که منتشر مى‏شود، اینها باید درست توجه بشود و افراد مطّلع، مدبِّر و کسانى که از مکتب‌ها اطلاع دارند و مسیر آنها را مى‏دانند، اینها توجه بکنند و کتاب‌ها را مطالعه کنند قبل از انتشار و خود مجله را قبل از انتشار، درست مطالعه بکنند که مبادا یک وقتى یک جایش خلاف در آید، آن وقت براى شما دست بگیرند که خیر، این مجله هم مثلاً انحرافى است. این، هم صلاح خود شماست و هم صلاح ملت است.»

 

صحیفه امام، ج‏۱۳، ص: ۴۷۴ و ۴۷۵.

برچسب‌ها:

نظر شما