شناسهٔ خبر: 39768 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

دیدار اعضای هیأت دولت با رهبر انقلاب

تبیین هفت شاخص مهم دولت مطلوب اسلامی/ کار جهادی بمعنای بی قانونی نیست

دیدار اعضای هیئت دولت با رهبر انقلاب رهبر معظم انقلاب فرمودند: كار جهادی به معنای بی قانونی نیست، در چارچوب قوانین نیز میتوان به دور از نگاه مرسوم اداری، با «نگاه جهادی و شوق آرمانی»، عمل كرد و موانع را پشت سر گذاشت.

دیدار اعضای هیئت دولت با رهبر انقلابگزارش تصویری

 

به گزارش «نمایند» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در اولین دیدار هیأت دولت یازدهم، با قدردانی از هماهنگی دولت و مجلس برای آغاز بكار سریع دولت جدید، آقای روحانی را رئیس جمهوری مطلوب، مورد اعتماد و دارای سوابق روشن انقلابی خواندند و با تبیین شاخص های مهم دولت مطلوب از جمله سلامت اعتقادی و اخلاقی، خدمت به مردم، عدالت، سلامت اقتصادی و مبارزه با فساد، قانون گرایی، حكمت و خردگرایی و تكیه بر ظرفیت درون زای كشور تأكید كردند: اقتصاد و علم را در اولویت قرار دهید و با مهار تورم، تأمین نیازهای اساسی مردم، رونق تولید و ایجاد تحرك و آرامش در عرصه اقتصادی، امید مردم به آینده را استمرار و افزایش دهید.

 

 

محورهای مهم بیانات رهبری در این دیدار در ادامه می آید:

 

سرعت عمل و پیگیری رئیس جمهور برای معرفی فوری وزیران به مجلس شورای اسلامی قابل تحسین است، رأی خوب مجلس به وزیران پیشنهادی نیز زمینه ساز آغاز بكار سریع دولت جدید بود كه این مسئله نشان دهنده هماهنگی ارزشمند دو قوه و حساسیت قابل تقدیر رئیس جمهور و مجلس برای شروع سریع فعالیتهای دولت بود.

 

وجود آقای روحانی با «سوابق روشن مبارزاتی و انقلابی و مواضع خوب و درست در سه دهه اخیر»، بدون تردید از نقاط قوت دولت جدید است.

 

سلامت اعتقادی و اخلاقی از شاخص های برجسته دولت مطلوب اسلامی است، این اعتقادات و نگاه صحیح به حقایق جامعه، منجر به سلامت عملكرد دولت خواهد شد.

 

اصول و ارزشهای انقلاب در سخنان و مواضع امام، متجلی است و اگر عملاً پایبند و دلبسته آنها باشیم و در مواقع ابهام نیز به آنها رجوع كنیم، به فضل الهی، كارها «خوش آینده» خواهد بود و به پیش خواهیم رفت.

 

اعتماد به پروردگار و نگاه درست، عاقلانه و بخردانه، حلال مسائل خواهد بود.

 

خدمت به مردم گفتمان اصلی دولت اسلامی و فلسفه وجودی مسئولان است، هیچ مسئله ای نباید مسئولان را از خدمت به مردم غافل كند. دیدگاه ها و سلایق متفاوت سیاسی – اقتصادی و اجتماعی حاشیه است و خدمت به مردم متن، اجازه ندهید حاشیه ها بر متن اثر بگذارد.

 

به همه دولتهای قبلی نیز گفتم كه فرصت ۴ یا ۸ سال مسئولیت، به سرعت می گذرد اما همین مدت محدود، شامل فرصت های بی پایان برای خدمت به ملت است كه نباید هیچكدام را از دست داد.

 

كار جهادی به معنای بی قانونی نیست و من بشدت مخالف بی قانونی هستم اما در چارچوب قوانین نیز می توان به دور از نگاه مرسوم اداری، با «نگاه جهادی و شوق آرمانی»، عمل كرد و موانع را پشت سر گذاشت.

 

ما در پی پیشرفت و یا به تعبیر رایج توسعه هستیم اما قطعاً این پیشرفت باید با عدالت همراه باشد و گرنه جامعه مانند كشورهای غربی دچارشكاف و تبعیض و نارضایتی خواهد شد.

 

منصب حكومتی جایگاه وسوسه انگیز قدرت و منابع مادی است، مانند یك چشم بصیر و یك نورافكن قوی و دائم، مراقب باشید دستگاه تحت مدیریت شما از وسوسه فساد، دور و در امان بماند. فساد همچون موریانه است، با قاطعیت و تدبیر جلوی رخنه «فساد، پارتی بازی، رشوه و اسراف» را بگیرید تا اصولاً نیازی به ورود دستگاهای نظارتی به حیطه مدیریتی شما، پیش نیاید. وجود چند انسان ناسالم، متأسفانه مثل میكروب، زحمات و تلاشهای كاركنان خدوم دستگاهها را زیر سؤال می برد كه باید جلوی این كار را گرفت.

 

قانون، ریل حركت دولت است و اگر به هر دلیلی از آن خارج شوید كشور و مردم، صدمه می بینند. ممكن است برخی قوانین ناقص و معیوب باشد اما ضرر عمل نكردن به همین قوانین بیشتر  از اجرای آنهاست بنابراین تلاش كنید قانون گرایی در همه دستگاهها نهادینه شود.

 

مصوبات شوراهای عالی از جمله شواری عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی كه بسیار مهم است باید معتبر شناخته و براساس آنها عمل شود.

 

باید قبل از هر اقدام و حتی هر اظهار نظر و موضع گیری، مطالعات كارشناسی لازم انجام شود چرا كه هزینه برطرف كردن تبعات منفی كارهای ناپخته و سخنان ناسنجیده بسیار زیاد است. كلید حل مشكلات در ظرفیت ها و امكانات داخل كشور است كه باید با خردمندی از آنها بهره گرفت. 

 

نباید به خارج امید بست و به آن اعتماد كرد. واقعیت این است كه از جبهه خصم، نمی توان و نباید انتظار دوستی و صمیمیت داشت.

 

سهم هر كشور در مناسبات بین المللی به اقتدار درونی آن كشور وابسته است بنابراین باید تلاش كرد روند اقتدار روزافزون داخلی كشور، استمرار یابد و تقویت شود.

 

با توجه به زیرساخت های خوب اقتصادی كه ظرف ۱۰ سال گذشته در كشور ایجاد شده است، باید ایجاد ثبات و آرامش ذهنی در مردم و بازار، كاهش تورم، تأمین نیازهای اساسی مردم و تحرك بخشیدن به تولید ملی در دستور كار فوری دولت قرار گیرد. این اقدامات فوری، در واقع، آغاز حماسه اقتصادی است كه در ابتدای سال بر آن تأكید شد.

 

تحقق حماسه اقتصادی نیازمند حركتی بلندمدت است و هیچ انسان منصفی از دولت توقع حل سریع همه مشكلات اقتصادی را ندارد ولی انتظار حركت به سمت حل مشكلات با نگاه حكیمانه و مدبرانه، وجود دارد.

 

اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد ریاضتی نیست بلكه اقتصادی است كه بتواند در مقابل بحران ها و جزر و مدهای بین الملل مقاوم باشد.

 

حركت پرشتاب علمی كه از ۱۰ سال پیش آغاز شده است به هیچ وجه نباید متوقف شود.

 

در زمینه اقتصاد، تكیه بر پیشرفت علمی و شركت های دانش بنیان، قطعاً از فروش نفت و خام فروشی ها بسیار پرسودتر خواهد بود.

 

وزارتخانه ها و دستگاههای خدماتی همچون وزارت صنعت، تجارت و بازرگانی و وزارت جهاد كشاورزی باید با همكاری نزدیك با دو متولی اصلی (وزارت علوم و فناوری، و وزارت بهداشت)، زمینه استفاده از پیشرفت های علمی دانشگاهها و مراكز علمی را بوجود آورند و تحرك علمی دانشگاهها را دو چندان كنند.

 

زنجیره پیشرفت علمی از ایده و فكر شروع می شود و سپس به علم و فناوری می رسد و در نهایت به تولید و بازار منتهی می شود، بنابراین رسیدن به فناوری صرف كافی نیست بلكه این زنجیره باید تا انتها تكمیل شود.

 

اگر در عرصه سیاست خارجی، عزت، حكمت و مصلحت بدرستی فهم و اجرا شود، سیاست خارجی در طراز نظام جمهوری اسلامی خواهد شد.

 

ما به هیچ وجه تمایلی به دخالت در امور داخلی مصر نداریم اما، نمی توانیم چشمان خود را بر كشتار مردم مصر ببندیم. ما كشتار مردم مصر را كه مسلح هم نبودند، محكوم می كنیم. عامل این كشتار هركسی كه باشد، از نظر جمهوری اسلامی ایران محكوم است. در مصر باید از جنگ داخلی بشدت پرهیز شود زیرا جنگ داخلی در مصر یك فاجعه برای دنیای اسلام و منطقه خواهد بود. مردم مصر بعد از سالها حكومت استبدادی، به بركت بیداری اسلامی انتخابات سالمی را برگزار كردند كه این روند دموكراسی متوقف شدنی نیست.

 

تهدید و دخالت احتمالی امریكا در سوریه یك فاجعه برای منطقه است، اگر چنین اقدامی انجام شود، امریكایی ها قطعاً همانند دخالت در عراق و افغانستان، ضرر خواهند كرد. دخالت قدرت های فرامنطقه ای و خارجی در یك كشور، نتیجه ای جز آتش افروزی نخواهد داشت و نفرت ملتها از آنها را نیز افزایش خواهد داد. این آتش افروزی همچون جرقه ای در انبار باروت است كه ابعاد و پیامدهای آن نامشخص خواهد بود.

نظر شما