شناسهٔ خبر: 39593 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

محورهای مهم برنامه اعلامی دولت

خلاصه ای از مهم ترین برنامه های اقتصادی دولت یازدهم

محمد باقر نوبخت پس از تشکیل کابینه و دولت تدبیر و امید به نحو رسمی باید دید دولت یازدهم چه برنامه هایی برای اقتصاد دارد.

محمد باقر نوبختبه گزارش «نماینده»، طی روزهای پس از تشکیل دولت و انتصاب مسئولین اقتصادی نظیر محمدباقر نوبخت، محمدرضا نعمت زاده و ...، چند محور مهم به عنوان مهم ترین برنامه های پیش رو در حوزه اقتصاد مطرح شده است که خلاصه ای از آن در ادامه می آید:

 

احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان احیای سازمان برنامه و بودجه را جزء برنامه‌های اصلی دولت خود قرار داده و گفته بود که «در دولت تدبیر و امید، همواره از متخصصان استفاده خواهد شد، شورای پول و اعتبار به قدرت خود بر می‌گردد، سازمان برنامه و بودجه دوباره احیاء می‌شود، بانک مرکزی به استقلال خود می‌رسد، شورای اقتصاد که اخیراً بعد از پنج سال جلسه‌ای را تشکیل داده است به قدرت خود باز خواهد گشت.» و اکنون، انتصاب محمدباقر نوبخت به عنوان رئیس معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری و سپردن سرپرستی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور به وی، نخستین گام برای احیای سازمان مدیریت است که از سوی دولت یازدهم برداشته شده است. باید منتظر ماند و دید برنامه دولت یازدهم برای احیای سازمانی که بعد از ۶۰ سال عمر، هشت سال است در کما به سر می برد، چیست.

 

اصلاح قانون بودجه ۹۲ تا ۲۰ شهریور

محمد باقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور درباره اصلاح قانون بودجه ۹۲ تأکید کرد که به‌خاطر رصد و بررسی گزارش‌های چهارماهه نخست سال جاری دولت یازدهم با جدیت قصد اصلاح قانون بودجه سال ۹۲ را در دستور کار خواهد داد. وی با بیان این که «باید هرچه زودتر تکلیف‌مان با قانون بودجه سال ۹۲ مشخص شود»، گفت: چنانچه قانون بودجه سال ۹۲ اصلاح شود دولت و کشور با کسری بودجه و در نتیجه آن تورم روبه‌رو نخواهد شد.

 

تدوین بودجه ۹۳ تا ۳ آذر

نوبخت گفت: با اصلاح نظام بودجه‌ریزی تدوین و تهیه و تنظیم لایحه بودجه ۹۳ در ۱۰۰ روز آینده توسط دولت انجام خواهد شد که در نتیجه تقدیم این لایحه به مجلس قوه مقننه وقت کافی برای بررسی قانون بودجه سال ۹۳ را خواهد داشت.

 

عدم انقطاع پرداخت یارانه و افزاریش یارانه دهک های کم درآمد در فاز دوم هدفمندی یارانه ها

به گفته ی معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور اجرای هدفمندی یارانه‌ها یک طرح نیست بلکه یک قانون است که از سوی دولت یازدهم نیز با جدیت پیگیری و اجرا خواهد شد. طبق آخرین اظهار نظرهای رئیس جمهور یارانه افراد طبق ماههای گذشته به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و قرار نیست از یارانه افراد کم شود.

وی افزود: طبق ماده هفت قانون هدفمندی یارانه‌ها باید میان درآمدهای خانوار و اعطای یارانه تناسب به وجود آید، تصریح کرد: در مرحله دوم اجرای هدفمندی یارانه‌ها میزان یارانه به دهک‌های پایین جامعه افزایش می‌یابد.

 

کاهش وابستگی اقتصاد به نفت و واریز بخشی از درآمدهای نقدی به صندوق توسعه ملی

نوبخت یکی از برنامه های اقتصادی دولت را کاهش اتکای کشور به درآمدهای نفتی عنوان کرد و اشاره کرد: با توجه به محدودیت‌های منابع مالی بخشی از درآمدهای نقدی به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود که برای انجام طرح‌ها و برنامه‌های توسعه اقتصادی صنعتی فرهنگی جامعه استفاده خواهد شد.

 

افزایش جمعیت مالیات‌دهندگان کشور

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به جایگزین کردن مالیات به‌جای درآمدهای نفتی برای اداره کشور گفت: دولت یازدهم سعی دارد جمعیت مالیات دهندگان در کشور را افزایش داده تا درآمد حاصل از مالیات برای اداره کشور مورد استفاده قرارگیرد. وی افزود منظور ما از افزایش مالیات افزایش میزان مالیات برای مردم و کسبه کوچه و بازار نیست بلکه منظورمان افزایش جمعیت مالیت دهندگان در کشور است.

تثبیت قیمت نهاده‌ها و کالاهای اساسی

محمدرضا نعمت زاده وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در خصوص برنامه این وزارت خانه، برنامه فوری این وزارتخانه برای کاهش مشکلات معیشتی مردم را تثبیت قیمت نهاده‌ها و کالاهای اساسی شامل نان، لبنیات، مرغ و دیگر کالاهای اساسی تا پایان سال اعلام کرد.

رسیدگی به وضع تولید و بازار به عنوان مکمل یکدیگر

نعمت زاده در مورد اولویت وزارت صنعت برای شروع به کار اظهار داشت: تولید و تنظیم بازار مکمل یکدیگر هستند و اگر تولید نداشته باشیم نمی‌توانیم بازار را تنظیم کنیم البته راه دیگری وجود دارد و آن واردات است که این مسئله با سیاست‌های دولت همخوانی نداشته زیرا هر چه بر واردات تاکید کنیم تولید ضعیف‌تر می‌شود.

وی افزود در نظر داریم از مجموع مجوز شورای اقتصاد 10 درصد از کل دریافتی صندوق توسعه ملی را برای تولید دریافت کنیم. در حال حاضر مجوز اختصاص 10 درصد از منابع به تولید و 10 درصد دیگر به کشاورزی وجود دارد اگر مجلس مجوز دهد در نظر داریم این رقم را به کل دریافتی صندوق از ابتدا تعمیم دهیم.

رقابتی کردن بازار و تاکید بر رقابت پذیری

وزیر صنعت با تاکید بر اینکه مبنای کار ما رقابت است و در 4 سال آینده نیز بر رقابت‌پذیری تاکید داریم، گفت: ممکن است برخی کالاها انحصاری و یا رقابتی باشد اما تنها شرط کنترل قیمت و رضایت مشتری و افزایش کیفیت تهدید و ورود تعزیرات نیست

افزایش عرضه و کمک به تعادل قیمت است

نعمت زاده عنوان کرد یکی از مهمترین کارها افزایش عرضه و کمک به تعادل قیمت است و اگر در مواردی از جمله لبنیات مشکلاتی به دلیل قیمت شیر وجود دارد تصمیم گرفته شده که تا پایان سال نرخ نهاده‌های دامی تغییر نکند تا از این طریق قیمت‌ها کنترل شود و با پرداخت مابه‌التفاوت ارز نیز بتوانیم بازار را کنترل کنیم.

همچنین محمدرضا نعمت­ زاده گفت: ما نگفتیم که طی 100 روز وضعیت را تغییر می‌دهیم بلکه برنامه‌ها را برای اصلاح امور در 100 روز اول اعلام و اجرایی می‌کنیم.

 

نظر شما