شناسهٔ خبر: 39486 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

حجت‌الاسلام پورمحمدی: بخواهیم دولت را از فساد مبرا کنیم کلی حاشیه، برخورد و اصطکاک ایجاد می‌شود

وزير پيشنهادي دادگستري اظهار داشت: بخواهیم دولت را از فساد مبرا کنیم کلی حاشیه، برخورد و اصطکاک ایجاد می‌شود و باید این فضا را به درون دولت ببریم و این را رسالت خود می‌دانم.

به گزارش «نماینده» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری در صحن علنی مجلس امروز چهارشنبه ۲۳ مرداد در دفاع از خود گفت: خدای را سپاسگذارم که در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که در آن معنویت، خداخواهی، حق‌طلبی، ایثار و شهادت‌طلبی موج می‌زند.

وی افزود: فضای مجلس سرشار از حساسیت، وسواس،  دقت نسبت به ارزش‌ها، آرمان‌ها، باورها، سرمایه‌های ملت، دیانت، حفاظت از امنیت، تمامیت ارضی و همه نیازهای واقعی و جدی مردم است و ارزشی است که باید سپاسگذار خدا بود.

حجت‌الاسلام پورمحمدی با اشاره به نمایندگان مجلس تصریح کرد: این همه خدمت‌گذار، امین و انسان سالم در کشور تلاش می‌کنند همه اینها نعمت بزرگی است و باید خدا را به خاطر حضور در این فضا شکرگذار بود.

وزیر پیشنهادی دادگستری ادامه داد: از اینکه حوزه‌های سخت و پرمسئولیت متوجه بنده است فکر می‌کنم لطفی ست از جانب خداوند و هر که بامش بیش  برفش بیشتر.

وی اضافه کرد: ما فکر می‌کردیم به عقیده منتقد عزیز که اظهار داشت وزارت دادگستری هیچ جایگاه و ارزشی ندارد، مجلس آن این قدر پردردسر برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام پورمحمدی افزود: ما یک روز از طرف وزارت کشور در مجلس حضور  داشتیم و اتفاقات عجیبی افتاد و روز دیگری نیز برای رسیدگی به پرونده ۳ هزار میلیارد تومانی در مجلس بودیم و نمی‌دانم چرا سرنوشت ما به اینگونه است، ۷۲ دقیقه این فضای مجلس آرام به و گوش برای این پرونده سنگین کار کرد.

وی ادامه داد: من فکر می‌کردم بعد از اتفاقات حضور ما در دوره‌های گذشته در مجلس امروز برای استراحت آمده‌ایم و فکر می‌کردیم آرامتر باشد اما گویا این طور نبوده.

وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری گفت: من وقتی صحبت‌های نماینده مخالف(کوچک‌زاده) را در جلسه صبح شنیدم یاد حادثه‌ای در سال ۵۹ افتادم.

حجت‌الاسلام پورمحمدی ادامه داد: در ۱۵ اسفند سال ۵۹ سمینار قضات و دادستان‌ها در ساختمان دادگستری در میدان ارک بود و شهید بهشتی هم رئیس دیوان عالی کشور بود  من به عنوان دادستان چند شهر در سمینار شرکت داشتم.

وی اظهار داشت: چند نفر از به شهید بهشتی قرار ملاقات داشتیم که بعدازظهر نوبت ملاقات ما بود که به خدمت بهشتی رسیدیم و از پایین ساختمان فریاد بلند شد و همان‌هایی که روز گذشته(۱۴ اسفند ۵۹) روی چمن‌ها آن قائله را آفریدند که پشت دیوار ساختمان دادگستری شعار مرگ بر بهشتی ساختمان را می‌لرزاند.

حجت‌الاسلام پورمحمدی ادامه داد: بهشتی مظهر اشرافیت و سرمایه داری بود و حافظ اشرافیت و سرمایه داران ولی آن بزرگ در برابر آن شعارها آرام سکوت کرد.

وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری افزود: نماینده مخالف آیا ما مظهر اشرافیتیم؟ که در ان دولت فلان به عنوان قائم مقام وزارت‌خانه حافظ اشرافیت بودیم؟

وی اضافه کرد: بعد از شنیدن سخنان منتقد با خود گفتم همین برخوردها با بزرگان ما مانند شهید بهشتی و دیگران نیز شده است.

پورمحمدی افزود: بعد از صحبت‌های مخالف نخواستم اینجا بمانم و به سازمان خود رفته و نماز خواندم و بین نماز ظهر و عصر برای دوست عزیز منتقد دو رکعت نماز خوانده و برای عاقبت‌بخیری وی و خودم دعا کردم.

وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری اظهار داشت: این جمله منتقد مرا به تعجب وا داشته است و ان اینکه پورمحمدی در وزارت کشور چه کرده و کجا بوده است؟ او که هیچ پرونده‌ای در زمینه مبارزه با فساد و سوء‌استفاده‌ها و بی‌عدالتی‌ها نداشته است.

وی ادامه داد: من می‌خواهم از این نماینده مخالف این سوال را بپرسم که این بی‌عدالتی و فساد کجا اتفاق افتاده است؟ آیا ایشان می‌تواند به من نشان دهد؟

حجت‌الاسلام پورمحمدی خطاب به کوچک‌زاده تصریح کرد: شما که دوست شفیق دولت گذشته بوده‌اید، معتقدید در این دولت بی‌عدالتی و فساد بوده است که من در برابر آن سکوت کرده‌ام؟ حاشا شما که همچین باوری ندارید!

وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری گفت: آیا دولت گذشته فاسد بوده است و شما ادعا کرده‌اید که من با آن مبارزه نکرده‌ام؟ اگر شما این باور را دارید من تمام این اتهامات را می‌پذیرم، اگر در برابر دولت فاسق و ناعادل سکوت کردم باید تاوانش را بدهم و تاوانش این است که شما مرا در اینجا به استنطاق بکشید.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی ادامه داد: عدالتخواهی و اصرار بر حق تاوان دارد و باید تاوان آن را بپردازیم.

وی افزود: دوستی از منتقدان جلسه بعد از ظهر گفتند چرا وزارت کشور را رها کردید، اگر کار شما درست بود چرا از این مکان به آن مکان می‌روید،‌وقتی که می‌گویند بیرونش کردیم شما دنبال چه چیز می‌گردید،‌این مسائل را بهتر است دکتر لاریجانی توضیح دهند که در پرونده انتقال برای مطرح شدن به عنوان وزیر پیشنهادی چه چیز گذشت.

رئیس سابق سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: حرف‌هایی که از سوی نمایندگان عنوان شد و پیگیری‌های آیت‌الله آملی  و لاریجانی و آقای روحانی و مسائل زیادی که این بزرگواران مطرح کردند،‌بهتر است خودشان بازگو کنند، زیرا درست نیست که من مطرح کنم.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی تصریح کرد: بد است که من این نکته را بیان کنم که ۱۰ روز است برای وزارت دادگستری کاندیدا و معرفی شده‌ام، ۵۰ ماهواره ،‌سایت،‌ شبکه تلویزیونی و رادیویی و روزنامه و مجله همه در حال صحبت در مورد من هستند و مطلب می‌نویسند.

وی افزود: من از جناب حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی درخواست کردم که معرفی بنده را به مجلس پس بگیرند و از شما نیز خواستم به من رای ندهید، تمامی مدافعان آزادی و عدالت‌خواهی و حقوق بشر و ... نمی‌خواهند این دوستان بزرگوار منتقد را به آن لیست ملحق کنم، از این کار رضایت ندارم.

رئیس سابق سازمان بازرسی کل کشور گفت: به نوبه خودم متاسفم که تا ۱۰ روز دیگر نیز برای ماهواره‌ها خوراک تهیه کردید، افتخار می‌کنم که پورمحمدی بعد از ۳۳ سال منتقد دشمنان این ملت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی ادامه داد: تبلیغات صدای آمریکا،‌ رادیو زمانه،‌ رادیو فردا و ...  یک کتاب قطور شده است و من پورمحمدی افتخار می‌کنم که پای آرمان‌ها و اصول انقلاب تا به امروز ایستاده‌ام و تا این حد مورد غضب دشمنان انقلاب و نظام و ملت قرار گرفته‌ام.

وی تصریح کرد: خوشحالم که دولت یازدهم از این موقعیت و فضا در حال بهره‌گیری است و این جریان سالم انقلابی و ارزشی در دولت یازدهم حضور دارد و بر مواضع انقلاب پای فشرده و بر حضور انقلاب ایستادگی می‌کند.

رئیس سابق سازمان بازرسی کل کشور گفت: دوست نداشتم بزرگوارانی به عنوان دفاع از ارزش‌ها و ضداشرافیت،‌ضد فساد و ... مطالبی را عنوان کنند و این سخنان را از جمع این دوستان بشنویم؛ اگر به من می‌گفتند برای چه به اینجا آمدی و می‌خواهی چه کار کنی، آن یک بحث دیگر بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی با اشاره به مسئله عنوان شده تحت عنوان ۵۰۰ میلیون و تنقیح قوانین اظهار داشت: ما تنقیح قوانین را قصد داشتیم به خارج از سازمان واگذار کنیم اما بودجه این کار را نداشتیم؛ مجلس برای این کار اعلام آمادگی کرد، این مسئله قابل ذکر است که ۴۰ سال به صورت راکد باقی مانده بود و مجلس بزرگور همت کرد و ما نیز برای کمک اعلام آمادگی کردیم که الان خوشبختانه ۵۰ برنامه تابع قانون حدود ۱۱ برنامه از آنرا آماده کردیم که به سرعت دوستان بعدی ما می‌آیند و به مجلس تقدیم می‌کنند.

وی گفت: این داستان عجیب است و من قصد ندارم وارد این پرونده شوم و این یک مسئله دیگر است و چون در برابر آن ایستادگی کردم پنج، شش سال است که در برابر من اهرم شده و به من گفتند که یا کوتاه بیایم و یا این کارها را انجام می‌دهند که من نیز عنوان کردم وظیفه من بازرسی است و باید به این مسائل رسیدگی کنم.

رئیس سابق سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: خوشحالم که بر مواضع حق پافشاری کرده‌ام و جهت اطلاع دوست و برادر منتقدم به دیگران عرض می‌کنم وقتی که این شائبه‌ها مطرح شد من به رئیس قوه عرض کردم که یک مقام دولتی می‌گویند شکایت داریم و ایشان گفتند شکایت نشده و گزارش شده است، ما هم قبول کردیم و خواهش کردم که گزارش را منتقل کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی افزود: این گزارش به شعبه رفت و من خواستار تحقیق از خود شدم و گفتند شما قاضی هستید و نمی‌توانیم از شما تحقیق به عمل آوریم باید اول تعلیق شوید.

وی در ارتباط با اینکه راه تحقیق از بنده چیست؟ اظهار داشت: رئیس شعبه به من پاسخ دادند که باید به صورت مکتوب درخواست کنید که از شما تحقیق کنیم و من کتبا این درخواست را برای شعبه مطرح کردم و به شعبه مراجعه تا بازجویی پس دهم و نه مثل آنهایی که خط قرمز برای خودشان قرار دادند و گفتند این مکان خط قرمز است و ما اجازه بازجویی نمی‌دهیم و پرونده‌هایی است که به خاطر این افراد و مسائل سیاسی هنوز به آنها رسیدگی نشده است.

رئیس سابق سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: نهایتا هنگامی که همان شعبه به این امر رسیدگی کرد این جوابیه را منتشر کرد، اقدامات آنها یعنی بنده منطبق با قانون و در حوزه اختیارات ایشان در زمان تصدی وزارت کشور به عنوان وزیر بوده لذا با توجه به موارد یاد شده جرمی صورت نگرفته و الی آخر.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی گفت: خواهش می‌کنم بیاییم برای عدالت بیشتر وقت بگذاریم، دغدغه بزرگ امروز ما عدالت است ما به خاطر مسائل سیاسی عدالت را به حاشیه بردیم، به خاطر مسائل سیاسی خیلی از مشکلات کشور کنار گذاشته شد و اتفاقات چند سال گذشته به خاطر غلبه فضای سیاسی خیلی از نیازهای اصلی مردم به کنار زده شد و باید این فضا را  عوض کنیم.

وی ادامه داد:‌ بیاییم جدی به مسائل کشور فکر کنیم و عدالت را واقعی و جدی تعبیر کنیم، واقعیت امر این است که وزیر دادگستری اختیاراتش‌ تبیین نشده است،‌ما حتی قانون شفاف و مدونی نداریم.

رئیس سابق سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: یکی از کارهایی که من با کمک شما بزرگواران باید حتما انجام بدهم و شما قاعدتا آنرا تصویب بفرمایید،‌ قانون وزارت دادگستری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی تصریح کرد:‌قضات شریف ما خیلی زحمت می‌کشند خیلی تلاش می‌کنند،‌دستگاه‌های قوه قضاییه تلاش زیادی دارند،‌ از نظر قانونی باید جایگاه پاسخگویی تعریف شود و بنده هم آماده‌ام و در خدمت نمایندگان هستم.

وی افزود: سوال را حق نمایندگان و پاسخگویی به سوالات آنها را وظیفه خود می‌دانم و در برابر مجلس به اعتبار اینکه در راس کشور است چون قانون‌گذار است و چون ناظر تمام امور است باید پاسخگو باشیم.

رئیس سابق سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: احترام مجلس یعنی پاسخگویی یعنی همراه با مجلس و بنده در دوران وزارت کشور هم نشان دادم که چنین رویه و روحیه‌ای داشتم و الان هم بر آن تاکید می‌کنم؛ خواهشمندم راه قانونی این امر را برای من هموار کنید.

حجت‌‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی گفت: شورای محترم نگهبان بر این مسئله تفسیری دارد و خواهش می‌کنم مجلس و شورای نگهبان به یک تفسیر برسند و این فضا را برای همراهی بیشتر بنده هموار کنند. 

وی اظهار داشت:‌ بنده فکر می‌کنم نه به عنوان وزیر دادگستری که چارچوب وظایف برای آن تعریف نشده در یک محدوده کوچک امروز مسئولیت پیدا می‌کنم و مورد عنایت و رای اعتماد شما بزرگواران قرار می‌گیرم و ‌من باید وزیر عدالت بشوم.

وزير پيشنهادي دادگستري ادامه داد: بخواهیم دولت را از فساد مبرا کنیم کلی حاشیه، برخورد و اصطکاک ایجاد می‌شود و باید این فضا را به درون دولت ببریم و این را رسالت خود می‌دانم.

حجت‌الاسلام والمسلمين پورمحمدی اظهار داشت: می‌خواهم از این موقعیت استفاده کنم حال که از من دعوت شده تا در کابینه باشم در این جهت تلاش کنیم که دولت خود عامل سعادت و عدالت و خود مبارزه با فساد را انجام دهد و جلوی رانت‌خواری، ویژه‌خواری و امتیازدهی را بگیرد و برای آحاد ملت موقعیت برابر ایجاد کند و راه را در خدمت قرار دهد.

وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری افزود: ان‌شاء‌الله در خدمت قوه قضائیه خواهیم بود چون این دغدغه‌هایی است که ملت دارد و می‌دانیم که واقعا یکسری مشکلات و نگرانی وجود دارد علی‌رغم تلاش زیادی که همکاران قضایی دارند که البته در قوه قضائیه انسان ها و قضات شریف فراوان است اما خروجی، آنچانچه می‌خواهیم نیست یعنی رضایت‌بخش نیست چون انتظارات مردم متفاوت است و این را درک می‌کنم.

وی ادامه داد: همت خودم را وقف خواهم کرد تا در خدمت همکاران محترم قضایی و قوه قضائیه باشم تا یک فضای عادلانه قضایی و داوری را بسازیم و ان‌شاء‌الله با شما نمایندگان و با تصویب قوانین مطالعه شده بدون اتلاف وقت، بدون پیچیدگی و منقح شده که خودتان داستان تنقیح قوانین را نیک می دانید و ا با عدالت قضایی، عدالت اقتصادی، عدالت اجتماعی و عدالت سیاسی حرم عدالت را بتوانیم بسازیم که این خواسته بزرگ و آرمانی همه ما است.

حجت‌الاسلام پورمحمدی بیان داشت: انتظار داریم با همت و کمک و پشتیبانی شما و تلاش ما به این هدف بزرگ برسیم و از نمایندگان موافق مکه ۱۴۶ نفر برای دفاع از من اسم نوشتم سپاسگذرام و از معتقدیم هم س و از آنها تشکر می کنم و دعایشان را کردم و گفتم جون بزرگوارم نماز هم خواندم و امیدوارم این به غنای تکامل و به خدمت بیشتر به مردم بی انجامد.

در پایان سخنرانی پورمحمدی، لاریجانی رئیس مجلس سوالی را که از قبل به وزیر پیشنهادی دادگستری را داده بود را مطرح کرد که پور در جواب گفت: پرونده را نسبت به اینکه حکم دادسرا را خواندم چیزی متوجه من نیست البته فردی با وزرارت کشور قراردادی داشته که به تعهدش عمل نکرده و بازداشت شده و اموالش ضبط شده و متاسفانه برای اینکه بروند پول را پس بگیرند وارد ماجراجوی‌های سیاسی شده‌اند و آن آدم هنوز پول‌ها پیشش است و به ثروتش اضافه می شود و او را گذشته‌اند به امان خدا که یک داستان پیچیده‌ای دارد که ما داریم تقیق می‌کنیم که حقوق بیت‌المال برگرد و ان‌شاء‌الله ما می‌خواهیم تحقیق کنیم که کمک شما مفید و ارزنده خواهد بود.