شناسهٔ خبر: 39341 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

مهمترین محورهای مصاحبه سخنگوی شورای نگهبان

هشتاد صندوق با آرای بیش از صددرصد واجدین / پیغام دادند یادت باشد ما به تو رای دادیم

کدخدایی کدخدایی گفت: زمانی یک نماینده ای سر آن قضیه دو شغله ها گفت که کدخدایی باید یادش بیاید که ما به او رأی دادیم، من پیغام دادم که رأی خود را پس بگیرید ما الزامی نداریم به این قضیه.

به گزارش «نماینده» عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفتگویی با مشرق انجام داده که بخشهایی از آن در ادامه می آید:

 

کدخداییبعد از تأیید صلاحیت ها که یک شب پیش از اعلام نتایج به وزارت کشور بود جلسه ای با جناب آقای روحانی داشتیم، همان شبی بود که هم قضیه ایشان روشن شده بود و هم قضیه جناب آقای هاشمی رفسنجانی و آقایان در صدد بودند که به نوعی به جناب آقای هاشمی رفسنجانی اطلاع بدهند که وضعیت این است، که اگر مایل هستند قبل از اعلام رسمي تاييد صلاحيت‌ها انصراف بدهند.

ما حتی در انتخابات مجلس هم برخی اوقات آقایان اعضای شورای نگهبان می فرمایند که مثلاً افراد محترمی هستند حالا به هر دلیلی رأی لازم را نداشتند در شورای نگهبان بهتر است از قبل به آن ها بگوییم. این انتظار هم از سوي برخی افراد در طول این مدتی که من در شورا بودم وجود دارد. خیلی از آقایان معتقد هستند که اگر ما می دانستیم که صلاحیت مان مورد تأیید واقع نمی شود انصراف می دادیم و گاهی اوقات گله می‌کردند از شورای نگهبان که چرا زودتر به ما نگفتید؛ خب ما این کار را به طور طبیعی انجام می دهیم و از قبل به کسانی که می دانیم در مظان این قضیه هستند اعلام می‌کنیم.

 

مسئله رد صلاحیت آقای مشایی بحثی نداشت و کسی از آقایان هم نظری نداشت که از قبل به ایشان گفته شود. اگر چه درباره آقاي مشايي قبلاً برخی از اعضای شورای نگهبان در تریبون‌های مختلف نظرشان را اعلام کرده بودند و مشخص بود نتيجه چيست. یک بار آقاي احمدي‌نژاد آمدند بعد از نظر شورای نگهبان، با دبیر محترم شورا جلسه‌ای مبنی بر تجدید نظر در تایید صلاحیت آقای مشایی داشتند که خب نتیجه‌ای حاصل نشد و رأي شورا هم تغييري نكرد.

 

در انتخابات ۸۸ یکی از ایرادهایی که گرفته بودند این بود که در برخی از صندوق‌ها تعداد آرایی که داریم بالای صد درصد واجدین شرایط است، الان در همین انتخابات هم داریم. ما تعداد بالای هشتاد حوزه را داریم که آمار صندوق‌هایش بالای صد درصد و یا بالای نود درصد واجدین شرایط است، این كاملا يك امر طبیعی است؛ از آنجايي كه انتخابات رياست جمهوري در تابستان انجام مي‌شود، معمولا جمعيت شهرستان هاي ييلاقي بيش از زمان ديگر است كه اين مسئله در شهرستان‌هاي اطراف تهران ديده مي‌شود؛ در استان‌های دیگر هم ما یک چنین وضعیتی را داریم، مثلا در استان یزد.

 

سال ۱۳۸۸ یک ادعایی که مطرح می کردند این بود که برخی از صندوق ها مثلاً تک رأی است. یک صندوق را باز می کنید حالا هرچقدر تعداد رأیش هست، اسم یک نامزد است. این را به عنوان بهانه تقلب در نظر داشتند. این دو نوع را هم داریم. مثلا در اين انتخابات درباره شخص آقاي روحاني همين موضوع تكرار شد يعني یک تعداد صندوق داریم که کل آرای صندوق به نام آقای روحانی است، افراد دیگر هم هستند و بقیه نامزدها را هم داریم. می خواهم بگویم از این گونه موارد اتفاق می افتد و خیلی امر خارق العاده ای نیست که در ۸۸ بهانه کردند برای تقلب.

 

آقای هاشمی رأی لازم را نداشتند ولی تعداد رأی آقای هاشمی بیشتر از آقای مشایی بود.

 

کسی که بیشترین رأی را در شورا آورد، آقای جلیلی بود.

 

در مورد وظایف ما در شورا درباره مصوبات مجلس باید گفت مصوبه از مجلس می‌آید پیش ما، مصوبه را بررسی می کنیم که آیا مغایر با قانون اساسی هست یا نه؟ اگر باشد اعلام نظر می کنیم، اگر نباشد اعلام نظر می کنیم. نگاه نمی کنیم که مجلس با چه انگیزه ای و نیتی مصوبه را تصویب کرده است. خب برخی ها شاید اعتقادشان این باشد که اگر مجلس مصوبه ای داشت، الزاماً شورای نگهبان یا حتی حقوق‌دانان باید تبعیت کنند. زمانی یک نماینده ای سر آن قضیه دو شغله ها گفت که کدخدایی باید یادش بیاید که ما به او رأی دادیم، من پیغام دادم که رأی خود را پس بگیرید ما الزامی نداریم به این قضیه. به هر حال اگر به من رأی دادید که من بیایم شورای نگهبان، باید بیایم بر اساس قانون اساسی عمل کنم و نظر بدهم نمی توانم نگاه کنم که نظر مجلس چیست.

 

شوراي نگهبان وقتی که بررسی اولیه را نسبت به برخی‌ها داشتند، به ما اعلام کردند که مثلاً با این آقایان صحبت کنید. ما با یک تعدادی از این آقایان صحبت کردیم. از جمله جناب آقای هاشمی. آقای لنکرانی را هم با خود ایشان صحبت کردم و هم با حضرت آیت الله مصباح صحبت شد. فکر می‌کنم که آقاي جنتي هم تلفنی با آقای مصباح صحبت کردند، ولی شاید آقایان دیگری هم به غیر از شورا، به واسطه صحبت کرده‌اند.

آقای لنکرانی می گفتند که من خودم اصلاً نمی خواستم بیایم و چون دوستان و بزرگان گفتند در این جهت آمدم، ولی حضرت آیت الله مصباح بايد اعلام نظر كنند. آيت‌الله مصباح هم گفتند من به این نتیجه رسیده ام که آقاي لنكراني صالح هستند بلکه اصلح هستند و همین ایشان باشند فکر می کنم بهتر است.

 

روزی سر کلاس بودم یک دانشجویی به ما گفت که مبارک باشد، گفتیم چه مبارک باشد؟ گفتند که چرا از ما پنهان می‌کنید، گفتم که من چیزی را پنهان نمی‌کنم، گفتند که نه شما خبر دارید به ما نمی‌گویید. گفتیم موضوع چیست؟ و مسأله را جویا شدیم. گفتند که شما پیشنهاد شدید برای عضویت در شورای نگهبان، گفتم که من اصلاً خبر نداشتم و روحم هم خبر نداشت. بعد رفتند روزنامه را آورند آن موقع فکر می‌کنم روزنامه همشهری بود كه اسامی را زده بود از جمله اسم بنده و من آنجا باخبر شدم از موضوع.

 

در دولت اصلاحات هم افرادی را داشته ایم که صلاحیت شان در شورای نگهبان تأیید نشده است ولی متأسفانه وزیر و معاون و استاندار شده اند. در همین دولت اخیر هم دولت آقای احمدی نژاد، ما برخی از افراد را داشتیم که در مجلس صلاحیت شان تأیید نشد ولی به هر حال رفتند و مقاماتی را در دولت گرفتند. می خواهم بگویم که این مسبوق به سابقه هست ولی این دیگر بر عهده مسئولین اجرایی است که باید توضیح بدهند که چرا این گونه افراد را به کار می‌برند. ما دیگر وظیفه‌ای نداریم. ما وظیفه‌مان این است که در هنگام انتخابات ریاست جمهوری و مجلس نظرمان را بدهیم.

نظر شما