شناسهٔ خبر: 37785 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مجلس‌ایران

اخبار روز برگزاری انتخابات

سه کاندیدا در شهر ری رای دادند/ فاطمه هاشمی: پیروز کسی است که ما به او رای میدهیم + تصاویر

رهبر

به گزارش مجلس ایران به نقل از تسنیم، مردم کشورمان از ساعت 8:00 امروز به پای صندوق‌های رأی رفته‌اند تا از میان سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، علی‌اکبر ولایتی، محسن رضایی، حسن روحانی و محمد غرضی، نام کاندیدای مورد نظر خود برای ریاست‌جمهوری یازدهم و همچنین نامزدهای مورد نظر خود در انتخابات شوراهای شهر سراسر کشور را به صندوق آرا بیندازند.

بر این اساس، مهلت قانونی رأی‌گیری از ساعت 8 صبح آغاز و تا ساعت 18 امروز ادامه خواهد یافت و در صورت نیاز این زمان قابل تمدید است.

اهم اخبار مربوط به این انتخابات را در ذیل می‌خوانید:

 

 8:05رهبر معظم انقلاب در آغازین دقایق رای‌گیری، با حضور در حسینه امام خمینی(ره)، رای خود را در صندوق شماره 110 انداختند.

ایشان پس از اینکه رای خود را به صندوق انداختند، طی سخنانی فرمودند: خداوند متعال را سپاسگزاریم که به ما و ملت عزیز این توفیق را داد که یک بار دیگر در حرکت و اقدامی که در سرنوشت کشور موثر است توفیق یابیم و شرکت کنیم.

آیت الله خامنه ای

مقام معظم رهبری با بیان اینکه انتخابات حقیقتاً یک حماسه است و انشاءالله امروز ملت ایران نشان خواهند داد که به معنای حقیقی کلمه، حماسه به وجود خواهند آورد، تأکید کردند: توقع بنده حقیر از ملت عزیزمان این است که همه شرکت کنند و توصیه می‌کنم که زود حضور یابند و به  تاخیر نیندازند که فی التاخیر آفات. همین اول صبح در نیمه اول روز در انتخابات حضور یابند و نگذارند دیروقت شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با بیان اینکه من به 31 نفر برای شورای شهر رأی دادم، خاطرنشان کردند: البته بعضی از این حضرات را از نزدیک می‌شناختم و بعضی را هم نمی‌شناختم لکن به همین فهرست‌هایی که پیشنهاد می‌دهند اعتماد کردم؛ یکی از آنها را گرفتیم و به اعتماد آنها بقیه را نوشتم. امیدواریم خداوند انشاءالله برکت دهد و این افراد بتوانند در تهران به وظایفشان عمل کنند و در همه شهرها و روستاها عناصر  مومن و علاقمند به کار و کاری انتخاب شوند.
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: برای ریاست جمهوری هم در بین این حضرات یک نفر را به نظرم رسید و انتخاب کردم. به کسی هم تا الان رأیم را نگفتم. حتی کسان نزدیک و خانواده و فرزندان من  مطلع نیستند که من به چه کسی رای دادم. وظیفه مردم است که تحقیق کنند. لابد تا  الان تحقیق و انتخاب کردند. امیدواریم خداوند به انتخاب مردم برکت داده و آنچه خیر این کشور و ملت و موجب سعادت و رفاه مادی و معنوی مردم است تحقق پیدا کند.

ایشان با تأکید مجدد بر اینکه عمده این است که همه شرکت کنند، افزودند: من یک توصیه به این حضرات محترمی که مسئولان صندوق ها و مسئولان بازشماری و قرائت آرا هستند، دارم و آن اینکه بدانند که رأی مردم امانتی در دست آنهاست و حق‌الناس است. حق‌الناس را انسان باید بیشتر رعایت کند، چرا که خروج از عهده حق‌الناس از خروج از حق الله سخت تر است؛ لذا باید خیلی توجه کنند
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: ملت عزیز هم با شوق و انگیزه وارد شوند و بدانند سرنوشت کشور دست آنهاست و سعادت این ملت بستگی دارد به انتخاب آنها. هم به اینکه فرد شایسته را انتخاب کنند و هم به اینکه وارد مرحله شوند. خود این حضور در سعادت کشور تاثیر دارد.

ایشان با بیان اینکه مخالفان و دشمنان ملت ایران از مدتی پیش سعی میکنند مردم مایوس و تنبل شوند یا اهمیت ندهند و بر سر صندوق‌های رأی حاضر نشوند، افزودند:کارشکنی از  مطبوعات و رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها گذشته و به خود سیاستمداران جبهه دشمن ملت ایران رسیده که دخالت میکنند. شخصیت‌های معروف غربی که وابسته به جبهه دشمن هستند علیه حضور مردم فعالیت می‌کنند. اخیرا شنیدم از شورای امنیت ملی آمریکا کسی گفته که ما این انتخابات را قبول نداریم؛خوب به درک که قبول ندارید. اگر قرار بود ملت ایران بداند شما چه چیز را قبول دارید و به آنچه شما میل دارید عمل کند که کلاهش پس معرکه بود. ملت ایران خودش همان چیزی را که مصلحت میداند به همان عمل می‌کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: انشاءالله خداوند برکت داده و به ذهن‌ها و دل‌های مردم کمک کند تا آنچه که شایسته ملت ایران است و شان ملت ایران است پیش بیاید.

ایشان در پایان به مردم کشورمان توصیه کردند که به هنگام برای انداختن رایشان حاضر شوند و این فرصت را قدر بدانند.

رهبر معظم انقلاب همچنین اعیاد شعبانیه را به ملت ایران تبریک گفتند.

** بر اساس گزارش‌ها تعداد 60 هزار شعبه و 130 صندوق رای در سراسر ایران برای رای‌گیری معین شده اند. 290 شعبه رای‌گیری نیز در خارج از کشور تعیین شده است. در این انتخابات حدود 50 میلیون ایرانی واجد شرایط رای‌ هستند.

* ایرانیان مقیم چین ، ژاپن، کره جنوبی و کره شمالی از ساعت 8 صبح امروز به وقت محلی با حضور در پای صندوق‌های رای مشارکت خود را در خلق حماسه سیاسی و تعیین سرنوشت دوره چهارساله آینده رقم زدند.

 

8:25 آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان با حضور رای خود را در صندوق مستقر در شورای نگهبان انداخت.

جنتی

وی طی سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: توصیه بنده به مردم عزیزمان این است که قدر این نعمت آزادی را که خدا به آنها داده بدانند و بدانند که این آزادی مرهون انقلاب اسلامی و همینطور بزرگواری‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و امام(ره) است.

دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: هرکدام از این نامزدها که رای آوردند، قدر مردمی که به آنان رای داده‌اند را بدانند و بدانند اینها مأمور هستند و از طرف مردم برای خدمت کردن انتخاب شده‌اند.

 

8:30 آیت‌الله مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبر با حضور در دانشگاه امام صادق(ع)، رای خود را به صندوق انداختند.

وی پس از انداختن رای خود به صندوق، طی سخنانی با بیان اینکه ملت ما همیشه در این حوادث حضور داشتند و انشاءالله باز هم حضور خواهند داشت و در این انتخابات شرکت خواهند کرد و به هر کسی که مایلند رای خواهند دارد، گفت: امیدوارم در انتخابات ریاست جمهوری فردی برگزیده شود که مورد رضای امام زمان(عج) باشد و بتواند به مردم خدمت کند و ارزشهای اسلامی و پاسداشت شهدا را منظور کند و به فکر استقلال کشور باشد.

 

8:50 محمدرضا عارف با حضور در حسینیه ارشاد، رای خود را به صندوق انداخت.

عارف

وی پس از انداختن رای خود به صندوق گفت: ‌پایه نظام جمهوری اسلامی بر دموکراسی و رای مردم است لذا لازم است ‌مردم در انتخابات حضور پرشور داشته باشند.

عارف همچنین تصریح کرد: گاهی اوقات در جریان رقابت‌های انتخاباتی برخی نگرانی‌ها درباره حضور مردم پیش می‌آید، با این حال مردم همواره نشان داده‌اند که در لحظات آخر تصمیمات اساسی خود را می‌گیرند و پای صندوق‌های رای می‌آیند.

وی در ادامه تأکید کرد: بنده امروز به جمهوری اسلامی رأی دادم و به دولت آینده خوشبینم.

 

8:57 اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به همراه عفت مرعشی (همسر) و فاطمه هاشمی با حضور در حسینیه جماران، رای خود را به صندوق انداختند.

وی پس از اینکه رأی خود را به صندوق انداخت، طی سخنانی گفت: دعا می‌کنیم امروز سرنوشت خوبی برای مردم،‌ کشور و انقلاب رقم بخورد و نتیجه انتخابات یک انسجام ملی باشد که شرط موفقیت در برابر خطرهای خارجی و داخلی و زمینه رفع مشکلات با همدلی و همراهی مردم و پرهیز از تفرقه برای کشور است.

وی تفرقه را برای مردم به "سَم" تشبیه کرد و افزود: شما هم دعا و تلاش کنید که به این اهداف مقدس که هدف حماسه سیاسی است، دست پیدا کنیم.

هاشمی

9:20 سید محمد غرضی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری لحظاتی پیش رای خود را به صندوق انداخت.

غرضی

9:21 علی اکبر ولایتی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با حضور در مسجد گیاهی در میدان تجریش، رای خود را به صندوق انداخت.

ولایتی

9:22 حسن روحانی، دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با حضور در مسجد الرضا شهر ری، رای خود را به صندوق انداخت.

انتخابات

10:08 محمدباقر قالیباف کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری لحظاتی پیش با حضور در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در شهر ری، رای خود را به صندوق انداخت. محمدباقر قالیباف پس از اینکه رای خود را به صندوق انداخت،در جمع خبرنگاران گفت: به دنبال تغییرات اساسی در حوزه پیشرفت و عدالت هستیم تا این موارد اتفاق بیفتد.همه باید انتخاب مردم را بهترین بدانیم چرا که بهترین انتخاب، انتخاب مردم است و آن انتخاب، محترم است.

قالیباف

10:47 ابراهیم یزدی دبیرکل نهضت منحله آزادی دقایقی پیش با حضور در حسینیه ارشاد، رای خود را به صندوق انداخت.

11:08 محسن رضایی لحظاتی پیش رای خود را به صندوق انداخت.

رضایی

11:26 سید محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق کشورمان با حضور در حسینیه جماران، رای خود را به صندوق انداخت.

انتخابات

11:31 حسن غفوری‌فرد پس از انداختن رای خود به صندوق حسینیه جماران گفت: فکر کنم سطح مشارکت بالای 80 درصد است و حماسه سیاسی مدنظر رهبر معظم انقلاب محقق خواهد شد.

11:40 سعید جلیلی با حضور در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، رای خود را به صندوق انداخت.جلیلی را حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان و علی باقری همراهی می‌کردند. سعید جلیلی پس از دادن رای در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در جمع خبرنگاران گفت: هر کس را که مردم انتخاب کنند و نام وی از صندوق‌ها بیرون بیاید باید مورد احترام همگان قرار گیرد.  بعد از اعلام نتایج به رای مردم احترام گذاشته شود و هر کسی را که مردم انتخاب کنند، همان است.

جلیلی

11:51 حجت‌الاسلام سید حسن خمینی، به همراه فرزندش، لحظاتی پیش با حضور در حسینیه جماران رای خود به صندوق سیار شماره 174 انداخت.وی پس از انداختن رای خود در صندوق، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره صیانت از آرا گفت: رهبری امروز صبح توصیه‌هایی داشتند؛ همه باید به توصیه‌های رهبری عمل کنند.

انتخابات

12:12 مجید انصاری عضو مجمع روحانیون مبارز  در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران گفت: به نظر من مشارکت نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است. نتیجه انتخابات هر چه باشد منشاء‌ برکت بوده و شنبه بعد از انتخابات روز نشاط و آرامش است.

12:15 معصومه ابتکار عضو شورای شهر تهران و مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب اصلاح‌طلب مردمسالاری در حسینیه ارشاد در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری و چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران شرکت کردند.  کواکبیان در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: من بعد از عدم احراز صلاحیتم زیاد صحبت نکردم. اجازه دهید انتخابات برگزار شود بعدا در خدمت‌تان خواهم بود. ابتکار نیز گفت: از عدم حضور نماینده کاندیداها بر سر صندوق‌های رای نگرانم و امیدوارم نمایندگان کاندیداها بتواند بر سر صندوق‌های رای حضور داشته باشند.

13:33 غلامعلی حدادعادل در مسجد لرزاده تهران رأی خود را به صندوق انداخت. وی درباره انصرافش از کاندیداتوری ریاست جمهوری نیز گفت: علاقمندانم می‌دانند که ما باید از خیلی شیرینی‌های ظاهری برای مصلحت‌های انقلاب بگذریم، چراکه انقلاب اصل است و ما باید خود را برای انقلاب بخواهیم، نه اینکه انقلاب را برای خود بخواهیم لذا با همین احساس که آمدم، کناره‌گیری کردم.

حداد

14:22 مهدی هاشمی فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این سوال که نتیجه انتخابات را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ اظهار داشت: هنوز زود است اما مشارکت مردم بسیار بالاست.وی در پاسخ به این سوال که وظیفه مردم و کاندیداها بعد از اعلام نتایج چیست؟ گفت: همه به قانون تمکین کنند.

یاسر هاشمی دیگرفرزند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بعد از انداختن رای خود در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که چه فردی پیروز خواهد شد؟ گفت: انشاءالله اعتدال در این انتخابات پیروز خواهد شد.وی در پاسخ به این سوال که کاندیداها باید چه اقدامی را بعد از اعلام نتایج انجام دهند؟ اظهار داشت: کاندیداها باید رویکرد منطقی بعد از اعلام نتایج داشته باشند.

فاطمه هاشمی نیز پس از انداختن رأی خود به صندوق، در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه پیروز انتخابات به نظر شما چه کسی است، گفت: پیروز انتخابات آن کسی است که ما به او رای می‌دهیم.وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شما به چه کسی رای می‌دهید؟ اظهارداشت: ما به ... رای می‌دهیم.

هاشمی

17:24 محمود احمدی‌نژاد، لحظاتی پیش با حضور در مسجد صاحب‌الزمان(عج) منطقه یافت‌آباد رای خود را به صندوق انداخت. محمود احمدی‌نژاد پس از رای دادن گفت: اعیاد عظیم ماه شعبان و پیشاپیش عید نیمه شعبان که سرود رهایی همه ملت هاست را تبریک می گویم و از خدای متعال می خواهم که همه رحمت و لطف خود را به ملت ایران و جامعه بشری نازل کرده و بهترین سرنوشت را برای همه رقم بزند.

احمدی نژاد

18:54 محمود اشتری قائم مقام سیما در پاسخ به این سوال که در صورت کشیده شدن به دور دوم آیا برنامه‌ای برای برگزاری برنامه‌های نامزد‌های انتخابات دارید گفت: دکورها را حفظ کرده‌ایم و اگر به ما دستور داده شود مناظره‌ها را برای مرحله دوم برگزار خواهیم کرد.جلساتی با نمایندگان نامزدها که به دور دوم راه یافتند خواهیم داشت تا از نظرات آنها آگاه شویم.

19:40 علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش از هیات مرکزی انتخابات در شورای نگهبان بازدید کرد.عباسعلی کدخدایی نیز رئیس مجلس را در این بازدید همراهی کرد.

19:56 علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش با حضور در وزارت کشور، از ستاد انتخابات کشور و فرآیند برگزاری انتخابات بازدید کرد.

نظر شما