شناسهٔ خبر: 37746 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مجلس‌ایران

جلیلی در جمع مردم مشهد:

کسانی که از ولایت فقیه فاصله گرفتند، غرق شدند/ ماجرای نامه اوباما به رهبرانقلاب در سال ۸۸

سفر سعید جلیلی به مشهد کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید: افرادی بودند که از کشتی ولایت که تجسم امروز آن ولایت مطلقه فقیه است، فاصله گرفته‌اند و غرق شدند. درست زمانی که از کشتی ولایت فاصله گرفتند، بحث دوستی با مردم اسرائیل و مکتب ایرانی مطرح می‌شود.

گزارش تصویری

 

به گزارش مجلس ایران به نقل از تسنیم، سعید جلیلی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در جمع دانشجویان، طلاب و اساتید مشهدی در تالار راضی دانشگاه علوم پزشکی مشهد حاضر شده بود، در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: یادم می‌آید که شهید دیالمه در همین سالن شاخص‌های حرکت بر صراط مستقیم را تبیین می‌کرد و شهید هاشمی‌نژاد نیز در همین سالن به تبیین خط امام(ره) می‌پرداخت و یا روزی که شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی در همین سالن حضور یافته بود.

وی با بیان "اگر امروز پیشرفت و موفقیت‌هایی در عرصه‌های مختلف را داریم، به‌راحتی به دست نیامده‌اند"، گفت: بسیار مهم است که بدانیم انقلاب با چه مبنایی شکل گرفت و استوار ماند؛ ابتدای شکل‌گیری انقلاب بر مبنای گفتمان اسلام ناب بود اما در آن زمان حرف زدن از این گفتمان به‌راحتی نبود و چالش‌هایی بر سر آن وجود داشت و نکته دوم این است که اگر امام راحل توانست این گفتمان را وارد جامعه کند به‌خاطر باور به مردم بود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: هرگاه به کشتی ولایت سوار شدیم، در بین امواج سهمگین پیشرفت کردیم؛ یکی از مقامات مهم یکی از کشورهای مهم اروپایی در یکی از دیدارهایی که با وی داشتم، به بنده گفت: اگر فشارهایی که به کشور شما وارد می‌شود، به ما وارد شده بود، حتی 6 ماه هم دوام نمی‌آوردیم.

جلیلی ادامه داد: البته افرادی هم بودند که از کشتی ولایت که تجسم امروز آن ولایت مطلقه فقیه است، فاصله گرفته‌اند و غرق شدند و همان طور که در صلوات شعبانیه آمده، اگر از کشتی ولایت عقب و یا جلو بیفتیم پیشرفت ما متوقف خواهد شد.

وی نگاه امام  راحل را دارای 2 شاخصه مهم ایمان و امید دانست و گفت: اگر ایمان به وعده الهی وجود داشت، همراه آن نیز امید به وعده الهی خواهد بود. دقیقاً 4 سال پیش در 20 خرداد 88 اوباما نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشت و در آن نامه به‌صراحت اعلام کرد که حل مسائل منطقه "بدون حضور ایران" امکان‌پذیر نیست.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: نباید ترفندهای دشمن را فراموش کرد، این‌گونه نیست که وقتی مستأصل بشوند، ایران را رها کنند بلکه هرگاه ما اوج گرفتیم و پشت خیمه‌های آنها رسیدیم، از درون حرکتی آغاز شد تا جلوی پیشروی ما گرفته شود؛ 4سال پیش نیز چنین اتفاقی افتاد و زمانی که رقابت تنگاتنگ و مشارکت گسترده‌ای در انتخابات ایجاد شد، عده‌ای در داخل کشور مانع پیشروی ملت شدند و ما را درگیر خود کردند.

جلیلی یکی از ترفندهای قدیمی دشمنان را ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی معرفی کرد و گفت:‌ چندی پیش فردی در کویت به‌اسم شیعه کتابی نوشت و در آن اهل سنت را متهم کرد و دولت کویت نیز وی را دستگیر کرد اما آمریکا‌یی‌ها در حرکتی تعجب برانگیز به دولت کویت فشار آوردند و آن فرد آزاد شد و آن فرد نیز بعد از آزادی به انگلستان رفت و انگلیسی‌ها برای وی یک شبکه راه‌اندازی کردند تا علیه اهل سنت فعالیت کند، اما جالب است که در انگلستان تعداد دیگری شبکه تلویزیونی وجود دارد که علیه شیعیان تبلیغ می‌کند.

وی با بیان مثال دیگری تصریح کرد: بعد از اینکه متحدان آمریکا نوبت به نوبت سقوط کردند، آنها علیه سوریه اقدام کردند چرا که سوریه دل مقاومت بود و آنها تمام ظرفیت خود را علیه سوریه به‌کار گرفتند و ما نیز از سوریه حمایت کردیم و امروز دشمنان اعلام می‌کنند که مسئله سوریه بدون حضور ایران حل نمی‌شود البته آنها تمام تلاش خود را به‌کار گرفتند که مقاومت سوریه را از بین ببرند اما از طرفی دیگر دشمن وقتی از رویارویی مستقیم ناامید می‌شود، به ترفندهای دیگر روی می‌آورد.

"مشاهده کردیم بعد از اینکه 4 سال پیش و در انتخابات ظرفیت عظیمی ایجاد شد، فتنه در داخل شکل گرفت و یا اینکه در زمانی که اعلام کردند که جمهوری اسلامی با صلابت از مقاومت حمایت می‌کند و درست زمانی که از کشتی ولایت فاصله گرفتند، بحث دوستی با مردم اسرائیل و مکتب ایرانی مطرح می‌شود، که همان پیاده شدن از کشتی ولایت است".

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه جریان تردید باید به‌خوبی کالبدشکافی شود، گفت: هرگاه تهدیدهای دشمن از بیرون دچار ناکامی می‌شود، عده‌ای از درون ایجاد تردید می‌کنند و تا بحث از گفتمان انقلاب اسلامی مطرح می‌شود، عده‌ای روی به تخریب و تردید‌افکنی در این گفتمان می‌آورند، آنها بدانند که اگر چنین کاری کنند، با آنها مقابله فکری و نظری خواهد شد.

جلیلی اضافه کرد: دوستان به من می‌گویند چرا کلمه ظرفیت را مدام تکرار می‌کنی، اما بهترین راه در مقابل ایجاد تردید در ظرفیت‌های ملت همین است و باید بدانیم اگر می‌خواهیم نارسایی‌های امروز را حل کنیم بدون اسلام ناب نمی‌شود و این بی‌هنری است کسی به‌جای اینکه دم از ظرفیت‌ها بزند، مدام از تهدیدها و کاستی‌ها سخن به زبان بیاورد البته اگر می‌خواهیم بر کاستی‌ها فائق بیاییم، باید تهدیدها و کاستی‌ها را ببینیم اما روی آنها متوقف نشویم و بر ظرفیت‌ها تکیه کنیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: نظام سلطه چارچوبی برای خود ساخته و یکی از مواردی که دنبال می‌کند، این است که یک‌سری از شاخص‌های کاذب را جایگزین شاخص‌های حقیقی کرده و با استفاده از همین شاخص‌های کاذب، ایجاد تردید می‌کند و قطعنامه یکی از این موارد است که اگر کشوری بخواهد در مقابل تحمیل‌های نظام سلطه بایستد، آن را به گرفتن قطعنامه تهدید می‌کند و چون از قطعنامه گرفتن موضوع منفی ساخته‌اند، آن کشور را مجبور می‌کنند که از موضع خود کوتاه بیاید اما مسیر پیشرفت نباید به‌خاطر نگرفتن قطعنامه متوقف شود.

وی در پاسخ به سؤال دانشجویی در خصوص "چه تضمینی وجود دارد که شما منحرف نشوید؟" گفت: هیچ‌کس از منحرف شدن تضمینی ندارد و ملت نیز با کسی عهد و اخوت نبسته است البته ما نیز نباید دنبال قهرمان بگردیم چرا که قهرمان، گفتمان اسلام ناب و همه ملت هستند و هرکسی که در این چارچوب حرکت کند، قهرمان است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به انتقاد دانشجویی مبنی بر "چرا شما هم از احمدی‌نژاد که گفتمانش انقلابی بود، انتقاد می‌کنید؟"، گفت: آن چیزی که برای ما اصل است، گفتمان است و هر دولت نقاط قوت و ضعفی دارد. اگر کسی در مسیر گفتمان انقلاب حرکت کرد و موفقیت‌هایی داشت، قابل تقدیر است اما اگر کسی فاصله گرفت و این موفقیت‌ها متوقف شد، دیگر با وی تعارف نداریم البته باید با نگاه منصفانه و بر اساس شاخص‌ها برخورد کنیم.

جلیلی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص فتنه 88، گفت: فتنه طرح سنگین دشمن برای انتقام‌گیری از نظام بود و اوباما 3 ماه بعد از آن به کنگره آمریکا گزارش عملکرد داد و آن گزارش را روی اینترنت قرار دادند. فتنه 88 در ابتدا با بحث تقلب مطرح شد، در صورتی که در مرداد 88 یکی از مؤسسات معتبر آمریکا نظرسنجی انجام داد و نتایج آن فقط یک درصد با نتیجه انتخابات ایران اختلاف داشت.

وی اضافه کرد: در ادامه نیز بحث کشته‌سازی‌ها مطرح شد و ما نیز طبق کار و وظیفه‌مان پیگیر شدیم و به‌طور مثال دیدیم که فردی با نام "ترانه موسوی" که گفته می‌شد اصلاً وجود خارجی ندارد و یا "سعیده پورآقایی" نیز که یکی از سران  فتنه در مجلس ختم وی شرکت کرده بود، فقط از خانه فرار کرده بود و بر همین مبنا، موج‌های سنگینی علیه نظام مطرح کردند و این عزیز ما سیدحسن نصرالله به بنده می‌گفت: "نمی‌دانید که چه فضای سنگینی روی ایران ایجاد کرده‌اند" و فتنه 88 یکی از مصادیق مدیریت نظام بود که توانست آن را خاتمه دهد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر بر اسلام ناب تأکید می‌کنیم، معنای ایجاد امنیت در این گفتمان بر مبنای ایمان و عدالت شکل‌ می‌گیرد و نه ساز و کار پلیسی و بین بازه زمانی 9 دی تا 22 بهمن که عده‌ای فتنه‌گر دستگیر شده بودند؛ حضرت آقا فرمودند: "اینهایی که دستگیر شدند به کجا رسید و چرا آنها را گرفته‌اند؟"، دستگاه‌های ذی‌ربط هم اعلام کردند که از جانب این افراد احتمال شلوغی و اغتشاش داده می‌شد اما مقام معظم رهبری اعلام کردند: "اگر بین این افراد حتی یک نفر را احساس کنید که بی‌گناه است، همه آنها را آزاد کنید!"، یکی از دوستان به ما گفت: این گفته مقام معظم رهبری مبنای فقهی دارد و حدیثی در این زمینه وجود داشته و بعد از آن نیز دیدیم که 22 بهمن 88 پرشورتر از همیشه بود.

جلیلی در پاسخ به سؤال دانشجوی دیگری درباره مسائل مطرح شده از سوی ولایتی در روز مناظره پیرامون گفت‌و‌گوهای آلماآتی2، تأکید کرد: بحث این نیست که چه‌کسی جواب شخص دیگر را بدهد، اما مهم این است که این سخنان در تاریخ ضبط می‌شود و بعداً مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: بعد از گفت‌وگوهای بغداد و تمام فراز و نشیب‌هایی که داشت، گفت‌وگوهای بعدی در مسکو برگزار شد و ما در آنجا اعلام کردیم که در 5 محور آماده گفت‌وگو هستیم و طرح جامع این گفت‌وگو را شکل دادیم و چون به منطق خود اطمینان داشتیم، هرآنچه در آنجا اعلام کردیم روی اینترنت قرار دادیم و به سفرای خودمان نیز گفتیم که این 5 محور گفت‌وگو را بین افکار عمومی و نخبگان آن کشورها اعلام کنند و در ضیافتی که همان شب همتای روسی برگزار کرده بود، نماینده روسیه در مذاکرات به بنده گفت: به این علت که منطق روشنی داشتید، آنها جوابی نداشتند و زمان خواستند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: جواب دادن آنها 8 ماه طول کشید البته جوابی هم نداشتند که به پیشنهادات ما بدهند و هم اینکه تحریم‌های سنگین و به‌قول خودشان فلج‌کننده را مطرح و از سوی دیگر نیز در موضوع سوریه، قصد داشتند به ما فشار بیاورند که این تحریم‌ها فلج‌کننده نشد و در سوریه نیز با وجود اینکه فکر می‌کردند تا یک ماه دیگر به هدف می‌رسند، این‌گونه نشد و بعد از مذاکرات کارشناسی در استانبول، آلماآتی1 شکل گرفت و آنها بعد از 8 ماه به میز گفت‌وگو بازگشتند و در روز اول مذاکرات گفتند: به‌جای طرح جامع شما، گام‌هایی را تعریف کنیم تا هر دو طرف این گام‌ها را بردارند. و قرار شد هر میزان که مقرر شد، هر دو طرف بردارند یعنی اگر در روی 5 کیلومتر راه توافق شد، هر دو طرف به این میزان و یا هر میزانی که شد، با توافق طرفین پیش بروند اما بعد از پایان 2 دور مذاکره، نمایندگان طرف‌های مذاکره، این‌گونه حرف‌ می‌زدند: ما سخن از 5 کیلومتر حرف می‌زنیم، اما انتظار 100 کیلومتر داریم، این حرفی بود که آقای ولایتی در روز مناظره زدند.

جلیلی اضافه کرد: روز بعد و در روز دوم گفت‌وگوها بنده به خانم اشتون گفتم: این چه پیام‌هایی است که به ما می‌دهید و ما به شما اعلام کردیم که اگر شما 5 کیلومتر پیش بیایید، ما نیز 5 کیلومتر پیش می‌آییم؛ خانم اشتون به من گفت: خود شما خوب توضیح می‌دهید و بیاید در جریان مذاکرات به دیگران نیز خودتان توضیح بدهید!

وی ادامه داد: بنده وقتی داخل جلسه گفت‌وگو رفتم، همین مسئله را توضیح دادم و طرف انگلیسی گفت: اگر ما بخواهیم، گام‌هایی 25 کیلومتری تعریف کنیم، شما چه می‌گویید؟ بنده پاسخ دادم: ما هیچ مشکلی نداریم البته این‌طور نیست که میزان 5 کیلومتر 2 طرف را شما تشخیص بدهید و باید این مورد با توافق طرفین باشد و برای هر میزان که شما آمادگی داشته باشید، می‌توانیم عمل کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: آنها از این پاسخ جا خوردند و خانم شرمن، نماینده آمریکا کاغذی به نماینده انگلیس داد که ادامه نده! و دیگران به این مسئله خندیدند؛ همه این موارد ضبط شده و موجود است. آنها همان زمان اعلام کردند: ما باید به پایتخت‌های خودمان برویم و این مسئله را مطرح کنیم. پس مشخص می‌شود که این اطلاعاتی که آن روز گفته شد، درست نیست و مبنای صحیحی ندارد و منعکس کردن موضوع به آن شکل، کار درستی نبود.

نظر شما