شناسهٔ خبر: 37347 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مجلس‌ایران

سایر رسانه ها/ واشنگتن پست بررسی کرد؛

سیاست خارجی کدام کاندیدا به غرب نزدیک‌تر است؟

سیاست خارجی روزنامه امریکایی واشنگتن پست در گزارشی مرتبط با انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری در ایران، سیاست خارجی را یکی از مهم ترین شاخصه های دولت بعدی ذکر کرده است.

به گزارش مجلس ایران به نقل از مشرق، روزنامه "واشنگتن پست" در گزارشی تحلیلی بر دیدگاه سیاست خارجی نامزدهای ریاست جمهوری در انتخابات پیش رو پرداخته است.

در این گزارش آمده که برغم شرایط سخت اقتصادی در ایران، تنها عده محدودی از نامزدهای انتخاباتی در مواجهه با بیکاری سرسام آور و نرخ تورم بالا برنامه خودشان را ارائه داده‌اند آنهم برنامه‌هایی که در این گزارش مبهم معرفی شده‌اند.

در ادامه گزارش آمده است: تقریبا همه نامزدها از تمام ابزار تبلیغاتی استفاده می کنند تا توانایی‌های خویش برای ترمیم روابط بین‌المللی و احیای حق ایران در جامعه بین المللی را نشان دهند. همیشه کاندیداهایی که از استقلال ایران و حمایت از حقوق ایران در جامعه بین المللی صحبت کرده اند با استقبال گرمی از رای دهندگان مواجه می شوند.

واشنگتن پست در ادامه مدعی می‌شود: اما در این انتخابات به نظر می­رسد رویکرد معتدل­تر نامزدها به سیاست خارجی برای رای دهندگان جذاب به نظر برسد چرا که ایران می­خواهد برخی از فشارهای ناشی از تحریم‌ها را به وسیله این رویکرد از بین ببرد.

 

 

 

سیاست خارجی در نگاه برخی از کاندیداها

به نوشته این گزارش، بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که پافشاری سعید جلیلی بر موضوع مقاومت در سیاست خارجی و مذاکرات اتمی، سبب آسیب دیدن شانس پیروزی وی در انتخابات آتی خواهد شد. بنا بر این تحلیل همین عدم انعطاف موجود در سخنان کسانی مانند جلیلی است که سبب شده تا موضوع اتمی ایران به سرانجام نرسد.

در مقابل، این گزارش به دیدگاه حسن روحانی، مذاکره کننده پیشین اتمی، که منعطف‌تر و مورد قبول جامعه ایرانی است اشاره می‌کند. نویسنده این تحلیل یادآور می شود که حسن روحانی چندی پیش در جمع دانشجویان دانشگاه تهران گفته بود که "نه با غرب دعوا داریم و نه در مقابل آن‌ها تسلیم می شویم. بلکه راه سومی در پیش می گیریم و آن اینکه براساس منافع ملی خود با آن‌ها مذاکره خواهیم کرد."

واشنگتن پست از علی­‌اکبر ولایتی هم به عنوان نامزدی یاد می‌کند که قادر به ترمیم روابط ایران و غرب است و در سال‌های اخیر شایعاتی مبنی بر مذاکرات پنهان او با مقامات غربی منتشر شده، اما همچنان مشخص نیست که ولایتی چگونه می‌تواند در روابط دو طرف تغییری ایجاد کند.

با این حال، اغلب ناظران و کارشناسان امور سیاسی ایران معتقدند که سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی ایران از جمله برنامه اتمی و برنامه‌های کلی اقتصادی، تحت نظر مستقیم رهبر جمهوری اسلامی اتخاذ می‌شوند؛ از سوی دیگر، رابطه با آمریکا که به اعتقاد بسیاری بزرگترین معضل سیاست خارجی ایران طی سه دهه اخیر بوده، نیز بستگی به تصمیم آیت الله خامنه‌ای داشته و هیچ نهاد یا فردی نمی تواند از "خط قرمز" رهبر جمهوری اسلامی در این زمینه بدون هماهنگی با وی عبور کند.

 

 

نظر شما