شناسهٔ خبر: 37318 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مجلس‌ایران

گزارش روز ششم تبلیغات‌ تلویزیونی نامزدها

حدادعادل: دولت باید به مسایل واقعی مردم بپردازد/ رضایی: رابطه دولت و ملت بازتعریف شود/ روحانی: فاصله جغرافیایی بر وحدت ملی بی‌تاثیر است

حداد

به گزارش مجلس ایران، حدادعادل، محسن رضایی و حسن روحانی در ششمین شب پخش برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری یازدهم به تبیین دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود پرداختند.

 

حداد عادل:‌ چالش بزرگ امروز جامعه مسئله اقتصادی است/دولت باید به مسایل واقعی مردم بپردازد

 به گزارش مجلس ایران به نقل از فارس، غلامعلی حداد عادل کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ویژه برنامه انتخاباتی 30 دقیقه‌ای «با دوربین» پنجشنبه شب در شبکه یک سیما به تبیین برنامه‌ها و دغدغه‌های خود پرداخت.

حداد عادل در ابتدای این برنامه به معرفی خود پرداخت و اظهار داشت: بنده غلامعلی حداد عادل نزد شما مردم ناآشنا نیستم، حسب وظیفه نکاتی را در معرفی خودم عرض می‌کنم.

وی افزود: متولد 1324 در یکی از محلات جنوبی تهران هستم. دیپلم ریاضی را در سال 1342 اخذ کردم و کارشناسی فیزیک از دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد فیزیک از دانشگاه شیراز دریافت کردم و سپس به رشته علوم انسانی تغییر رشته دادم و علوم اجتماعی خواندم و مدرک فوق لیسانس فلسفه و دکتری فلسفه تخصصی از دانشگاه تهران دارم و از سال 1345 تاکنون در رشته‌های فیزیک سابقا و در سال‌های اخیر تاکنون در رشته فلسفه معلم دانشگاه بوده‌ام و هم‌اکنون معلم و استاد فلسفه در دانشگاه تهران هستم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: از سال 1341 با نهضت امام خمینی(ره) همراه و هم عقیده بودم و خوشحالم که از این کاروان جدا نشدم و سابقه زندان همراه با برادر شهیدم مهندس مجید حداد عادل دارم.

وی ادامه داد: بنده بیش از دو بار هم از دانشگاه به سبب فعالیت‌های سیاسی اخراج و از کار برکنار شدم، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اولین مسئولیتم در اسفند 57 معاونت وزیر بوده است و سپس در صدا و سیما در سال 58 عضو شورای سرپرستی بودم و در اداره صدا و سیما فعالیت می‌کردم، مدت 13 سال در وزارت آموزش و پرورش مشغول فعالیت بودم که 11 سال آن به معاونت آن وزارتخانه گذشت که برنامه‌ریزی آموزشی، تألیف کتب درسی در دهه 60 عمدتا زیر نظر بنده بوده است.

حدادعادل با تاکید بر اینکه مؤسس المپیادهای علمی در ایران هستم، تصریح کرد:‌مدیرعامل دایرةالمعارف اسلامی، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و در دوره‌های ششم، هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی نماینده مردم تهران بودم و در دوره هفتم نیز ریاست مجلس را برعهده داشتم.

وی خاطرنشان کرد: در مجمع تشخیص نظام و در شورای عالی انقلاب فرهنگی عضو هستم و بیش از 30 سال است که عضو شورای عالی آموزش و پرورش هستم، تألیفات متعدد و مقالات متعددی دارم، افتخار دارم که مترجم قرآن کریم هستم، به لطف الهی خانواده خوبی دارم، همسر و فرزندان من همه علمی هستند، ما یک خانواده علمی هستیم، همسرم دانشیار دانشگاه الزهرا در رشته تعلیم و تربیت است، دو تن از فرزندانم تا حد دکتری، یکی در فناوری نانو و دیگری در علوم سیاسی تحصیل کردند و فرزند دیگرم نیز دارای کارشناسی ارشد در رشته علوم سیاسی است و دو فرزند دیگرم کارشناسی ارشد، مدیریت فرهنگی و فلسفه دین دارند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مهمترین فرصت برای ملت ما در این لحظه تاریخی که در آن زندگی می‌کنیم، اصل وجود انقلاب اسلامی است که منشأ برکت‌ها و حرکت‌های فراوان در جامعه ما شده است.

حدادعادل در بخش دیگری از سخنانش، متذکر شد: با این انقلاب ما صاحب استقلال کشور و حاکم بر سرنوشت خود شدیم و اقتدار و عزت پیدا کردیم، ما مردم خوبی داریم، این سرمایه بزرگی است، ما ملت بزرگی داریم، ملتی که مؤمن و فداکارند، ما صاحب رهبری دینی هستیم که مورد اعتماد و محبت ملت است.

به گفته وی، کشور ما به برکت انقلاب اسلامی علی‌رغم فشارها به پیشرفت‌های علمی و صنعتی خوبی در رشته‌های مختلف نائل شده است و یکی از توفیقات ما در 34 سال گذشته، توسعه نیروهای انسانی و منابع انسانی بوده است به طوری که جایگاه والایی را در عرصه بین‌المللی از این حیث داریم.

حدادعادل افزود: ما با انقلاب اسلامی خودمان الهام‌بخش بیداری اسلامی در جهان اسلام شدیم و در کنار این فرصت‌ها چالش‌هایی نیز از آغاز تاکنون بویژه امروز سر راه ماست، چالش بزرگ ما امروز مسئله اقتصادی است.

وی گفت: دشمنان با اعمال تحریم می‌خواهند ما را در فشار اقتصادی قرار دهند و لذا مشکلات اقتصادی برای ما ایجاد کرده‌اند.

حداد عادل ادامه داد: علاوه بر این ما مشکلات مدیریتی و برخوردهای پرهزینه و کم‌فایده در عالم سیاست هم داریم که مردم را می‌رنجاند.

وی گفت: ما شاهد بداخلاقی سیاسی هم هستیم و در کنار این، مشکلات اجتماعی و فرهنگی گوناگونی نیز داریم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم در ادامه به تبیین اصول فکری خود که در صورت پیروزی در انتخابات آنها را پیگیری می‌کند، پرداخت.

حداد عادل گفت: من به اسلام، انقلاب، امام(ره) و رهبری باور عمیق دارم و تلاش می‌کنم در رفتار و گفتار خود از صداقت و انصاف دور نشوم.

وی ادامه داد: من ضمن پافشاری بر اصول در عین حال همواره تلاش می‌کنم از جنجال و ایجاد تنش دوری کنم و به عقلانیت معتقدم.

حداد عادل اسلام را دینی عقل‌پذیر و عقل‌فهم دانست و گفت: اسلام دین عقلانیت است و مشورت‌پذیری از اصول فکری من است و از همه ظرفیت‌ها استفاده خواهم کرد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم گفت: من عمیقاً به وحدت همه ایرانیان و همدلی ملی ایمان دارم و از اشرافی‌گری سعی می‌کنم پرهیز کنم و صرفه‌جویی ملکه ذهن و عادت رفتاری دائمی اینجانب است.

وی افزود: من عمیقاً به مردم باور دارم و خود را در کنار و میان مردم می‌بینم و معتقدم رئیس‌جمهور هرکه باشد، باید خود را پاسخگوی مردم بداند.

حداد عادل ادامه داد: من برای مقابله با فساد عزم جدی دارم و برای هیچکس در دستگاه دولتی یا اطرافیان خود از این حیث خط قرمز قائل نیستم.

«من با قبیله‌گرایی و باندبازی مخالفم و معتقدم که ایران یا باید همه جای آن آباد شود و یا هیچ‌کجای آن آباد نخواهد شد و در آبادانی ایران و خدمت‌رسانی به مردم معتقد به قاعده همه یا هیچ هستم.»

حدادعادل تأکید کرد: اگر ما نتوانیم همه جای ایران را به طور متوازن توسعه دهیم، پیشرفت یک نقطه دردی را درمان نخواهد کرد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم، گفت: در مدیریت کلان کشور باید با دیوان‌سالاری فجیعی که ما داریم مقابله کرد.

وی افزود: معتقدم که دولت باید نقش خود را به خوبی تعریف کند و به دقت بشناسد و مرز وظایف حاکمیتی را از آنچه باید بر عهده مردم باشد جدا کند.

حداد عادل تأکید کرد: دولت باید اولاً و عمدتاً به سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و هماهنگی و حمایت و هدایت و نظارت بپردازد و زیرساخت‌های لازم را برای توسعه فراهم کند.

وی ادامه داد: دولت باید بستری برای فعالیت آزادانه مردم فراهم کند و باقی امور را به خود مردم بسپاردم.

حداد عادل تصریح کرد: من قویاً معتقدم که دولت با مفاسد اقتصادی باید مبارزه جدی کند و به دولت دانش‌بنیان معتقدم.

وی یکی از نشانه‌های حکومت کردن خوب را توجه به محیط زیست عنوان کرد و گفت که در صورت پیروزی در انتخابات یکی از اقدامات اساسی او توجه به محیط زیست خواهد بود.

حداد عادل گفت: من اصل شایسته‌سالاری و شایسته‌گزینی در همه سطوح را مهم می‌دانم و دولتم برنامه‌محور خواهد بود و با تمرکززدایی موافقم.

وی شعار دولت خود را «تقوا و تدبیر» عنوان کرد و با اشاره به مسائل اقتصادی اظهار داشت: در حال حاضر مهمترین مسئله مردم مسئله گرانی و تورم و مشکلات معیشتی و بیکاری است.

حداد عادل گفت: امروز در خانواده‌ها جوانان بیکار متعدد وجود دارند و مردم گاهی شب می‌خوابند و صبح با افزایش قیمت پیش‌بینی نشده کالاها مواجه می‌شوند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم، گفت: مردم از دولت آینده انتظار دارند به مسائل واقعی آنها توجه کرده و برای حل آنها تلاش کنند.

حداد عادل راه حل مقابله با تورم و کند کردن آن را تثبیت بازار ارز و تثبیت قیمت‌ها دانست و گفت: مهار تورم از این طریق ممکن می‌شود و می‌توان بر قیمت‌ها نظارت کرد.

وی با تأکید بر استمرار نظارت بر بازار خاطرنشان کرد که تثبیت بازار ارز و قیمت ارز نیازمند کارشناسی‌های فراوان است که باید جدی گرفته شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی فراوانی و نقدینگی را یکی از مشکلات اقتصادی کشور دانست و گفت: مشکلاتی که در بحث ارز و ثبات قیمت‌ها و همچنین سوداگری‌های اقتصادی وجود دادر، از مشکلات مهمی است که باید حل و فصل شود.

حدادعادل با بیان اینکه نقدینگی باید به سمت تولید سوق داده شود تا زمینه اشتغال فراهم شود، تصریح کرد: باید در اقتصاد، سیاست‌های کلی اصل 44 را رعایت کنیم و به بخش خصوصی که بخش مهمی در اقتصاد است توجه و انضباط مالی را در اقتصاد رعایت کنیم.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت باید با پرهیز از ریخت و پاش الگوی مردم شود، افزود: مبارزه با فقر باید هدف ما از اقتصاد باشد.

وی با تأکید بر اجرای صحیح قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و پرداخت سهام عدالت خاطر نشان کرد: برای مبارزه با مفاسد اقتصادی لازم است مدیریت اقتصادی دولت را اصلاح کنیم.

حدادعادل با تأکید بر اهمیت فرهنگ گفت: باید طوری عمل کنیم که مردم ما به مسلمان بودن و ایرانی بودنشان بیش از گذشته افتخار کنند، البته همینطور است اما باید این امر افزون‌تر شود.

وی تعلیم و تربیت را پایه اصلاح فرهنگی کشور خواند و با بیان اینکه تمام تغییر و تحول‌ها از آموزش و پرورش آغاز می‌شود، افزود: باید با تحول در آموزش و پرورش به سمت سبک زندگی اسلامی حرکت کنیم چرا که همه گام‌های بزرگ باید از آموزش و پرورش آغاز شود.

حداد عادل  با بیان اینکه باید جامعه زیبای فرهنگ را بر قامت حقیقت استوار کنیم، اظهار داشت: باید شادی‌های سالم را در جامعه افزایش و تفریحات سالم را گسترش دهیم و به ورزش همگانی توجه کنیم.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه دولت نباید خود را از نقد مردم محروم کند، نقش و جایگاه زن را در جامعه مهم و اساسی برشمرد و تأکید کرد: باید به کرامت زن توجه داشته باشیم چرا که اداره جامعه باید بر اساس اصالت دادن بر جایگاه زن به پیش برود و روا نیست تصمیمی که درآن جایگاه زن مخدوش شده باشد.

وی گسترش ازدواج آسان را از برنامه‌های خود برای دولت یازدهم توصیف کرد و با بیان اینکه سلامت اجتماعی از وظایف اجتماعی حکومت است گفت که باید دولت به سلامت جوانان توجه ویژه داشته باشد.

حدادعادل آرامش برای مدیران دولتی را لازم دانست و افزود: برای رشد و ثبات مدیریت باید دولت اقدامات لازم را اعمال کند.

وی افزود: توجه به وحدت ملی همواره مورد توجه بنده بوده است لذا تمام تلاش خود را برای گسترش همبستگی ملی انجام خواهم داد تا شاهد اتحاد و انسجام ملی در کشور باشیم.

حداد عادل گفت: سرمایه‌های اجتماعی باید حفظ و اعتماد عمومی مردم افزایش یابد.

وی افزود: مردم باید باور کنند که تصمیم‌گیری‌های دولت و رئیس دولت عقلانی است و بر پایه مبانی عقلانی صورت می‌گیرد.

حداد عادل با بیان اینکه در سیاست داخلی به تقویت بنیه دفاعی معتقد است، اظهار داشت: عزت ما با تقویت بنیه دفاعی تامین می‌شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: آنچه گفتم اصول مورد‌نظر من بود که احتیاج به کارهای کارشناسی دارد و بر اساس آنچه در محضر استادانم به ویژه شهید مطهری آموختم به عقلانیت معتقدم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: دولت من دولت تقوا و تدبیر است و معتقدم وظیفه رئیس‌جمهور مدیریت است.

وی افزود: تفسیر این نکات در برنامه‌های دیگر صدا و سیما بیان می‌شود و از صدا و سیما به دلیل پخش برنامه‌های متنوع انتخاباتی تشکر می‌کنم.

حداد عادل تصریح کرد: مبنای من در مدیریت استفاده از نیروهای باتقوا و باتدبیر است بدون در نظر گرفتن وابستگی‌های حزبی و گروهی، همانطور که در 34 سال گذشته هرکجا که خدمت می‌کردم سعی می‌کردم این مسائل را اعمال کنم.

وی افزود: در آموزش و پرورش در سالهای سخت جنگ کتاب‌های درسی فرزندان مردم را آماده کردم و خدا را شکر هیچگاه ملت ایران در طول سالهای جنگ تحمیلی با فقدان کتاب درسی مواجه نشدند، شاید مواد غذایی بر سر سفره‌های مردم غایب بود ولی کتاب‌های درسی کم نشد.

حداد عادل گفت: در مجلس نیز به ویژه در مجلس هستم تلاش کردم آنچه که گفتم اجرا کنم.

در مجلس هفتم به توفیق خوبی نایل شدیم به طوری که مجلس هفتم از نظر مردم منصف ایران کارنامه قابل قبولی ارائه کرد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در مجلس هفتم حداقل حقوق دریافتی بازنشستگان از 109 هزار تومان در سال 84 به حدود 200 هزار تومان رسید و در بحث بودجه سلامت و درمان نیز کمک کردیم.

حداد عادل اظهار داشت: سهمیه بندی بنزین که امروز از افتخارات دولت و نظام است یادگار مجلس هفتم بود و بنده نیز در آن سهم داشتم.

وی افزود: به اندازه‌ای بر ضرورت سهمیه‌بندی بنزین پافشاری کردم که یک بار نزدیک انتخابات مجلس هشتم یکی از خبرنگاران به من گفت با این پافشاری ممکن است در مجلس هشتم رای نیاورم ولی من گفتم که کاری را می‌کنم که تشخیص می‌دهم به نفع کشور است و اینکه رای بیاورم یا نه مهم نیست، مهم این است که به وظیفه خودم عمل کنم و مطمئن هستم مردم انقدر با بصیرت هستند که بدانند چه کسی به قصد خدمت کار می‌کند و نتیجه آن را در انتخابات هشتم و نهم دیدیم.

وی ادامه داد: مطمئنم ملت با سابقه و با بصیرت و انقلابی ایران با همت و وحدت و ایمانی که دارند تهدید تحریم را به فرصتی برای دوری از وابستگی و رسیدن به یک اقتصاد مقاومتی تبدیل می‌کنند که آسیب‌ناپذیری آن در برابر توطئه‌های بیگانگان مشخص باشد.

حدادعادل ادامه داد: من مطمئنم ملت ایران حالا که طعم شیرین استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را چشیده است، می‌تواند بر مشکلات غلبه کند و با خلق حماسه سیاسی اقتصادی به سوی تمدن اسلامی حرکت کرده و چشم و چراغ مسلمانان و آزادیخواهان جهان شوند.

 

 

رضایی: باید رابطه دولت و ملت را بازتعریف کنیم/ گلایه رضایی از ضرغامی

به گزارش مجلس ایران به نقل از فارس، محسن رضایی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری  پنجشنبه شب شبکه دو سیما که به صورت زنده از تلویزیون پخش شد، به انتقاد از رییس سازمان صدا و سیما پرداخت و گفت: بخشی از صحبت‌هایم که مصلحت ندانستند پخش شود بر اساس قاعده و قانون سانسور شد.

اشاره رضایی به برنامه تبلیغاتی سی دقیقه‌ایش در برنامه «با دوربین» بود.

وی افزود: وقتی از من سوال کردند، گفتم تابع قانون هستم چرا که اساسا دنبال تقویت قانون هستم و یکی از دلایلی که به صحنه آمدم این بود که قانون‌شکنی را کنار بگذاریم اما دیگر درست نبود که رئیس صدا و سیما در رسانه ها بگوید این به خاطر مسئله امنیت ملی بود و بعد همان جمله را هم بگوید.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم ادامه داد: اتفاقا یکی از دلایل آمدن من به صحنه این است که مردم را محرم بدانیم چرا که انقلاب به دست مردم پیروز شد و جنگ را با مردم تمام کردیم و مهمترین مسائل و سرنوشت سیاسی کشور را به مردم می‌گفتیم.

وی که سخنان خود را با عبارت «یا ابوالفضل» آغاز کرد، اظهار داشت: مردم باید محرم دانسته شوند چرا که انقلاب به دست آنها پیروز شد و جنگ با آنها خاتمه یافت و ما همواره مهمترین مسائل کشور را با مردم در میان می‌گذاشتیم.

رضایی تصریح کرد: یکی از مسائلی که باید پیگیری و حل شود، بازسازی و بازتعریف رابطه دولت با مردم است که در حال حاضر این رابطه درست نیست و آسیب‌های زیادی وارد می‌کند.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم در عین حال گفت که این مسئله همه انگیزه او برای ورودش به عرصه انتخابات نیست و توضیح داد: در کشور ما پیشرفت های بسیار عظیمی صورت گرفته که ایران تبدیل به یک قدرت بسیار بزرگ در منطقه شده است به طوری که دیگران هم به ما تکیه می‌کنند.

وی افزود: امروز ما برای همه کشورهای منطقه الگو هستیم که دیگران هم به ما اتکا دارند اما در گوشت و مرغ و لبنیات می‌مانیم.

رضایی ادامه داد: ملت‌ها را می‌توان به یک پرنده تشبیه کرد که دو بال دارند؛ بال سیاست و امنیت که در جمهوری اسلامی بسیار بزرگ شده و بال دیگر که زندگی و اقتصاد است، خیلی کوچک مانده که من می‌خواهم این عدم توازن را حل کنم.

وی تصریح کرد: مسئله سوم نیز این است که به خوبی نمی‌توانیم در سیاست خارجی از اهرم‌ها و پتانسیل‌های خود استفاده کنیم و مسئله چهارم هم تحریم‌های اقتصادی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بر اساس یک احساس خطر و برای جبران عقب‌ماندگی‌ها وارد عرصه انتخابات شده اظهار داشت: من از 30 انتخاباتی که در کشور تاکنون برگزار شده، فقط در دو انتخابات کاندیدا شدم و همیشه اینطوری نبوده که بخواهم وارد عرصه سیاست شوم.

رضایی افزود: سال 88 که وارد انتخابات شدم گفتم که اگر کاری نکنیم ممکن است کشور به سمت پرتگاه برود و از کلمه پرتگاه می‌شد فهمید که من دنبال رفع خطر هستم و از آن موقع تاکنون تحریم‌های اقتصادی هم بر ما وارد شده و ما با این معضل نیز مواجه هستیم.

رضایی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شما گفته‌اید می‌خواهید سفره دولت و ملت را یکی کنید، چگونه چنین امری ممکن است؟ گفت: ما کار را بسیار پیش برده‌ایم، ما سند چشم‌انداز 20 ساله را تدوین کرده‌ایم، سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی را تنظیم کرده‌ایم، تمام این موضوعات هم در کمیسیونی که بنده مسئول آن بوده‌ام، تهیه شده است.

وی افزود: به خاطر دارم روز اولی که خدمت رهبر معظم انقلاب در رابطه با سند چشم‌انداز 20 ساله رسیدم، سال 1379 بود، به ایشان گفتم که ما در تدوین سیاست‌های کلی یک گره داریم و آن این است که ما یک افق روشنی برای آینده کشور نداریم لذا از این رو تنظیم سیاست‌ها که قرار است به سمت آن افق حرکت کند، با مشکل مواجه شده است، ایشان تأملی کردند و فرمودند که «من مدتهاست روی این موضوع دارم فکر می‌کنم، این یکی از همان گمشده‌های ماست و مجمع تشخیص مصلحت نظام موظف است که این موضوع را حل کند.»

رضایی ادامه داد: نتیجه این موضوع آن شد که کمیسیونی در این زمینه تشکیل شد و چشم‌انداز 20 ساله در آن کمیسیون تدوین شد و در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد و سپس به رهبر معظم انقلاب ارائه شد و ایشان اصلاحاتی روی این سند چشم‌انداز 20 ساله انجام دادند و با آن اصلاحات، چشم‌انداز ایران 1404 تأئید شد.

به گفته وی، به دنبال آن سیاست‌های بسیاری در زمینه فرهنگ، اقتصاد، مسائل اجتماعی و مسائل سیاست خارجی تدوین شد، بنابراین ما نیمی از راه را پیموده‌ایم، اما حالا این آسمان باید بارش داشته باشد، بارشش کم است، نمی‌گویم دولت‌ها به سند چشم‌انداز 20 ساله عمل نکرده‌اند اما بارش آن کم است، ما می‌خواهیم همین کار را انجام دهیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: ما می‌خواهیم سند چشم‌اندازی که می‌تواند محور یک انقلاب بزرگ اقتصادی شود، برنامه‌های این انقلاب اقتصادی را آماده کرده‌ایم تا اجرایی شوند، مدیریت کشور و نهاد دولت باید اصلاح شوند که برنامه آنها را آماده کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در این برنامه‌ای که پیاده خواهیم کرد دولت و مردم سرجای خودشان قرار می‌گیرند، الآن دولت آماده و یک پایش را روی صندلی خودش گذاشته و یک پایش را هم روی صندلی مردم گذاشته است، ما با احترام کامل پای دولت را بر می‌داریم و در صندلی خودش می‌گذاریم و مردم هم در صندلی خودشان حضور می‌یابند اما روی یک میز و روی یک سفره همه غذا خواهیم خورد، یعنی اقتصاد دولتی را از دست همه دولتی‌ها می‌گیریم، اگر از نیروهای مسلح باشد که وارد اقتصاد شده باشد، اقتصاد را از او می‌گیریم، وزارتخانه‌ها باشند، اقتصاد را از آنان می‌گرم، وظیفه دولت و نهادهای دولتی و وزارتخانه‌ها این است که نظارت، هدایت و حمایت کنند.

«به دولت چه ربطی دارد که در مسائلی که مردم می‌توانند عمل کنند، وارد می‌شود؟ این یک انقلابی است، ما جنگ را که کار دولت‌هاست از طریق مردم عمل کردیم یعنی اگر مردم نمی‌آمدند به صحنه، دولت ایران نمی‌توانست کاری انجام دهد، مردم آمدند وارد صحنه شدند و اوضاع و شرایط تغییر کرد و آن انقلاب بزرگ انجام شد، معتقدم با ورود مردم در صحنه اقتصاد و کنار کشیدن دولت، نظارت و هدایت و حمایت کردن دولت، این انقلاب به وجود می‌آید البته شرح این انقلاب مفصل است و اولین کاری که بعد از مردمی کردن اقتصاد باید انجام شود، این است که باید اقتصاد تک‌محصولی ایران که زیر یک ستون قرار گرفته، به چند ستون افزایش یابد.»

وی تصریح کرد: هر ساختمانی باید ستون‌های مناسب با این بدنه داشته باشد، ما به جای اینکه 7 یا 8 ستون زیر ساختمان 77 طبقه (77میلیونی) اقتصاد ایران داشته باشیم، یک ستون به نام نفت دارد، حالا قلدری مانند آمریکا آمده است و این ستون را تکان می‌دهد، اسباب و اثاثیه می‌ریزد کف خیابان و با این شرایط مواجه شده‌ایم پس چند محصوله کردن اقتصاد ایران جزء این انقلاب اقتصادی است که ما به دنبال آن هستیم.

محسن رضایی با تأکید بر اینکه من اقتصاد تک محصولی ایران را به اقتصاد چند محصولی تبدیل می‌کنم، تصریح کرد: در ایران کشاورزی، صنعت، IT، توریسم، تجارت و ... وجود دارد، هشت ستون قوی به اندازه نفت ما می‌توانیم زیر این ساختمان و این انقلاب اقتصادی به وجود بیاوریم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گفته‌اید 24 سال رنج کشیده‌اید و دوای درد اقتصاد ایران را می‌دانستید ولی مجال کار پیدا نکرده‌اید، چرا مجال پیدا نکردید؟، توضیح داد: شما دست گذاشتید روی درد و دل من؛ همیشه خودم را سرباز ملت ایران می‌دانم و هرجا خطر بوده، خودم را در اختیار گذاشته‌ام، کسانی که تاریخ زندگی مرا می‌دانند، از مقابله با رژیم شاه گرفته تا خنثی کردن کودتا و شورش منافقین، تا شورش‌هایی که در مناطق ایران اتفاق افتاد و بعد که فرمانده سپاه شدم، سرزمین‌های ایران اسلامی را به فضل پروردگار متعال و با کمک شهدای عزیز و قهرمان ملی کشور آزاد کردیم، همه این موارد موضوعش این بوده که باید دید خطر کجاست.

رضایی در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: بعد از جنگ تا به امروز، من می‌توانستم کارهای بزرگی انجام دهم ولی این اختیار را نداشتم، به دولت‌های مختلف مشورت داده‌ام، برنامه داده‌ام، کمک کرده‌ام، هیچ دولتی نیست که من به او کمک نکرده باشم، به دولت آقای هاشمی، به دولت آقای خاتمی، به دولت آقای احمدی‌نژاد، واقعاً کمک کرده‌ام.

وی در ادامه سندی را نشان داد که دستخط شهید حسن باقری مربوط به 13 اسفند 1360بود و گفت: با نشان دادن این سند دغدغه و علت حضور بنده در صحنه بیشتر روشن می‌شود، شهید حسن باقری در این خاطرات نوشته است که "برادر محسن آمد و صحبت کرد و گفت که این یک واقعیت است که آمریکا در داخل هر کاری که می‌توانست انجام دهد، انجام داده است مانند مجاهدین، کردستان، بنی‌صدر و جنگ و در تمام این موارد که می‌خواست ما را به سقوط بکشد ناکام شده است، کاری نتوانسته پیش ببرد، از این به بعد دو اقدام از خارج علیه ما انجام می‌شود، یک منزوی کردن ایران در خارج در زمینه سیاست خارجی و دیگری محاصره شدید اقتصادی"، در این خاطرات صحبت‌های بنده در سال 1360 نوشته شده است که شهید باقری آن را نگارش کرده‌ است، این سند نگرانی‌های بنده است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: من بیش از بیست و اندی سال است که جنگ تمام شده، همواره دغدغه‌ام این بوده که این کشور هرچه زودتر از آسیب‌پذیری اقتصادی خارج شود تا ما را تحریم نکنند.

رضایی گفت: نکته دیگری که در این خاطرات گفته شده این است که "تلاش دیگر آمریکا این است که اتحاد کشورهای عربی برای این موضوع باشد که دیگر اسرائیل را دشمن اعراب ندانند بلکه ایران دشمن اعراب است و تعویض اسرائیل با ایران"، شما خودتان را به جای من بگذارید، من که سرباز این ملت هستم و با چشمم می‌دیدم که چه توطئه‌هایی علیه کشورم وجود دارد و می‌توانستم کمک کنم ولی احساس می‌کردم دستم بسته است، هیچ راهی جز صبر و حوصله نداشتم و فکر کردم بهتر است هر مقدار می‌توانم مشورت دهم و کمک کنم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: من در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت تحصیل کرده بودم و جزء‌ شاگردان اول بودم و در کنکور آن سالی که بسیار کنکور سختی بود نمرات بالایی داشتم، بعد از جنگ رفتم اقتصاد خواندم با اینکه هنوز علاقه‌ام به مکانیک بود اما احساس می‌کردم اگر می‌خواهم کمکی به ملت ایران بکنم، باید دانش این کار را داشته باشم.

وی متذکر شد: من در جنگ سه بار نزدیک بود اسیر شوم چون تا خودم شناسایی نمی‌کردم و مطمئن نمی‌شدم، به دوستان و فرماندهانم نمی‌گفتم پیش بروند. زمانی به شهید باکری، شهید حسین خرازی و شهید احمد کاظمی می‌گفتم بروید جلو که در ابتدا خودم از شناسایی‌ها و عملیات مطمئن می‌شدم، لذا خودم رفتم اقتصاد خواندم و دانش اقتصاد را گرفتم، بعد از آنکه از سپاه بیرون آمدم و به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفتم، من فقط ریاست کمیسیون اقتصاد کلان را برعهده گرفتم و به امنیت نرفتم چون خطر را در اینجا می‌دیدم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین گفت: صبر کردم تا طبق قانون عمل کنم، صبر کردم تا نظرات خودم را به مردم بگویم و خوشحالم که در سال 88 توانستم حضور یابم و ایده‌هایم را بیان کنم و هشدارهایی را نیز همان سال دادم اما متأسفانه به هشدارهای من توجهی نشد، من آنجا از بیکاری صحبت کردم، از گرانی گفتم، از شاخص فلاکت صحبت کردم و به آقای احمدی‌نژاد گفتم که اگر دوباره رئیس‌جمهور شدی، با بیکاری و گرانی چه کاری می‌خواهید انجام دهید، بنابراین علت اینکه بنده در این مسیر استمرار دارم به خاطر شرایط احتمالی بود که پیش‌بینی می‌کردم ممکن است برای کشورم به وجود بیاید.

رضایی در پاسخ به این سوال که چه تضمینی برای عملی شدن برنامه‌هایش در دولت یازدهم وجود دارد گفت: مهمترین دلیل این است که بنده برنامه‌های خود را به صورت کارشناسی شده ارائه کرده‌ام. ساعت‌ها با حضور کارشناسانی از دولت خاتمی و دولت احمدی‌نژاد و حتی با حضور اساتید حوزه علمیه در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام که اتاق فکر مجمع است این موضوعات را مورد بحث و بررسی قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه خودم اقتصاد‌دان هستم و می‌دانم چه اتفاقی در کشور افتاده است افزود: برنامه‌ای که بنده دارم گرچه بخش اعظمی از آن ایده‌های خودم بوده است اما در نهایت حاصل کار جمعی بوده است.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری با بیان اینکه با مجلس قوه قضائیه و دیگر نهادهای حکومتی تعامل دارد و در دولت نیز این تعامل را ادامه خواهد داد خاطرنشان کرد: بنده هیچگاه وارد درگیری‌ها نشده‌ام و از ورود به هرگونه اختلاف و نزاع پرهیز کردم و این کار را در آینده نیز ادامه خواهم داد.

رضایی افزود: کسانی که در دولت بنده حضور خواهند داشت باید دو شرط را داشته باشند اول اینکه رهبر انقلاب و نظام را قبول داشته باشند و دوم افراد با عرضه و کارآمدی باشند چرا که بنده مسئولیت کارهایم را می‌پذیریم و هیچگاه مشکلات را به گردن دیگران نخواهم انداخت.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری با بیان اینکه روش مدیریتی‌اش گلوله‌های برفی است افزود: باید آدم‌ها را پیدا کنیم و از بالای قله‌های یخی سرازیر کنیم تا وقتی به پایین می‌رسند مشکلات مردم مثل فقر و گرانی را از سر راه مردم بردارند.

وی با بیان اینکه از سن 17_ 18 سالگی وارد مباحث سیاسی شده است و حدود 40 سال سابقه فعالیت سیاسی دارد، خاطرنشان کرد: با توکل به خدا و توسل به ائمه اطهار موفقیت‌هایی داشته‌ام و در آینده نیز انشاءالله این روند را ادامه خواهم داد.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری با اشاره به دورانی که فرمانده سپاه پاسداران بود افزود: وقتی فرمانده سپاه شدم توپ و تانک نداشتیم اما همین جوانان را پیدا کردم و امثال حاج‌ همت‌ها و دیگر شهدا که بنده شرمنده آنها هستم را کشف کردیم. بنده نخواستم مطالب و خاطرات شهدا را مکتوب کنم اما امروز هر کسی می‌گوید که با حاج همت بوده است.

وی افزود: مثلا شهید باکری از قله سهند و سبلان آذربایجان آمد و در لشکر 31 عاشورا خوش درخشید در حالی که کسی باکری را نمی‌شناخت اما امروز او افتخار ایران و آذربایجان است. بنده معتقدم امروز ما دهها باکری و خرازی داریم که انشاءالله باید از آنها برای دفاع از ملت ایران استفاده کنیم.

رضایی آزاد شدن ظرفیت انرژی جوانان را برای حل مشکلات لازم دانست و در پاسخ به سوالی درباره یارانه‌های غیر تورمی گفت: همانطور که گفته‌ام برنامه‌ام این است که رابطه جدیدی بین دولت و مردم برقرار کنم. باید نگاه دولتمردان به اداره کشور عوض شود. نگاهی که بعضا وجود دارد و حتی در اپوزیسیون خارج از کشور هم دیده می‌شود این است که آنها نگاه های سیاسی _ امنیتی به کشور دارند که بنده تلاش خواهم کرد که این نگاه‌ها را به نگاه‌های اقتصادی _ فرهنگی تبدیل کنم.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری با بیان اینکه از راس قوه مجریه تا پایین همه باید پاسخگوی مردم باشند افزود: اگر هم نتوانم کار کنم جلوی تلویزیون می‌آیم و از مردم عذرخواهی می‌کنم و اگر لازم باشد کنار هم می‌کشم اما پاسخ مردم را می‌دهم.

وی تحول در کشاورزی را ضروری خواند و افزود: در همین استان اردبیل که باید قطب کشاورزی شود باید به کشاورزان اهمیت بدهیم.

رضایی افزود: اکنون مردم 45 هزار تومان یارانه می‌گیرند و اگر 65 هزار تومان دیگر بگیرند می‌شود 110 هزار تومان. در این شرایط گردش سرمایه و اشتغال انجام می‌شود و در عین حال وقتی معادل پول مردم کالا در بازار باشد موجب تورم نخواهد شد.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری با بیان اینکه باید نقدینگی را هدایت کرد، گفت: بنده تلاش خواهم کرد تا صادرات غیرنفتی را افزایش بدهم بازارچه های مرزی را باز خواهم کرد و رونق تولید را دنبال خواهم کرد.

وی با اشاره به نقش جوانان در اداره کشور گفت: بنده از جوانان برای اداره کشور استفاده خواهم کرد از جوانانی که فوق لیسانس هستند و سنشان زیر 35 سال است برای فرمانداری‌ها و استانداری‌ها استفاده خواهم کرد تا از دل این جوانان افراد قوی برای کابینه انتخاب کنم.

رضایی گفت: برای تمام شهرهای ایران برنامه‌ای تنظیم کردم که این برنامه در 30 هزار صفحه در سایت ویکی رضایی منتشر شده است.

وی طرح هدیه ازدواج را یکی دیگر از طرح‌های خود برای جوانان برشمرد و اظهار داشت: در این طرح با کارخانجات تعامل می کنیم تا به میزان 23 میلیون تومان کالا به عنوان جهیزیه در اختیار جوانان قرار دهند تا بخشی از صنایع و کارخانجات تعطیل شده نیز احیا شود.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اولین مسئله‌ای که حل می‌کنم این است که بعد از 100 سال ایران را از حالت «دولت پول خرج کن» به «دولت پول دربیار» تبدیل می‌کنم تا کشور بر روی ریل ثروت قرار بگیرد.

وی افزود: در حال حاضر پول نفت از زیر زمین درمی آید که اگر قیمت نفت کاهش یابد وضع ما بد می‌شود ولی من با برنامه‌ریزی دولت را ثروتمند می‌کنم.

رضایی گفت: تولید را راه می‌اندازیم به طوری که ما یک میلیون بشکه نفت اضافی داریم که تبدیل به فرآورده می‌کنیم و پالایشگاه‌هایی را در مرزها مستقر می‌کنیم تا این فرآورده‌ها را صادر کنیم.

وی افزود: بر اساس محاسبات از این یک میلیون بشکه نفت 150 میلیارد دلار اعتبار حاصل می‌شود. در آن زمان آیا آمریکا می‌تواند صادرات عظیم ایران را بگیرد و ما را محاصره اقتصادی کند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت اصلا نگران منابع طرح یارانه‌ها نیستم زیرا از طریق صادرات فرآورده‌های نفتی اعتبار حاصل می‌شود.

رضایی برقرای عدالت را اولین دغدغه دانست و گفت: عدالت و پیشرفت در حد حرف مانده و من این مسئله را به عمل می‌رسانم.

وی افزود: سایتی قصد داشت به من توهین کند که به عشایر و اقوام ایرانی توهین کرد و سایت دیگری از اقوام ایرانی دفاع کرد که سایتی را که دفاع کرده بود فیلتر کرده اند و سایت دیگر بازماند در صورتی که سرمایه اصلی ما اقوام هستند و ما باید تبعیض را برداریم.

رضایی اظهار داشت: هرچه از تهران به سمت پیرامون می‌رویم فاصله‌ها زیاد‌تر می‌شود در صورتی که مقام معظم رهبری فرمودند: اصلاحات واقعی مبارزه با فساد و تبعیض است.

وی مبارزه با فساد و تبعیض را خواسته انقلاب دانست و گفت: اگر این مسئله را عملیاتی کنم فرمایش مقام معظم رهبری را عمل کرده‌ام زیرا تبعیض اجازه نمی دهد که عدالت به صورت واقعی شکل بگیرد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: برنامه‌هایی دارم که با تبعیض مبارزه کنم تا عدالت واقعی شکل بگیرد.

وی در رابطه با سیاست خارجی دولت احتمالی‌اش تصریح کرد: باید نگاهمان را به سیاست خارجی اصلاح کنیم ما باید با یک دست ایستادگی سیاسی را دنبال کنیم و با دست دیگر به دنبال توسعه فرهنگ باشیم.

رضایی افزود: برخی افراد گفتمان انقلاب را فقط در مسائل ایستادگی سیاسی می‌دانند در صورتی که در کنار آن باید پیشروی فرهنگی اقتصادی نیز داشته باشیم زیرا بدون مسائل فرهنگی و اقتصادی به نتیجه نمی‌رسیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در بحث تجارت ما هزینه‌ها را می‌پردازیم و سود را ترکیه می‌برد.

رضایی با بیان اینکه نباید گفتمان خود را به سیاست محدود کنیم گفت: من هیچ یک ریالی را به کسی نمی‌دهم مگر اینکه یک ریال برای کشور بیاورند.

وی افزود: جمهوری اسلامی که جز نفت چیزی نداشته باشد نمی‌تواند مبادله اقتصادی انجام دهد به طوری که در حال حاضر چینی‌ها مانند مغول‌ها بازار کشور ما را در دست گرفتند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: عده‌ای معتقدند برای پیشرفت باید دست از ارزش های انقلاب بکشیم ولی اینگونه نیست، ما نه می‌توانیم در جایمان بایستیم و نباید برگردیم بلکه باید به سمت جلو برویم.

وی در رابطه با روابط خارجی کشور گفت: معتقدم که برای روابط خارجی به خوبی از اهرم‌ها استفاده نکردیم ولی من این کار را انجام می دهم.

وی با بیان اینکه ایران موقعیت بزرگی برای برقراری ارتباطات خارجی دارد خاطرنشان کرد: ایران می‌تواند با یک لبخند میلیاردها دلار کسب کند در صورتی که از امکانات و موقعیت ژئوپلتیک کشور درست استفاده کند.

رضایی گفت: من یک استراتژی به نام استراتژی قیچی دارم که در این استراتژی دو لبه وجود دارد، یک لبه دیپلماسی قوی با یک تیم قدرتمند و ارزشی است که خودم نیز با آنها کار می‌کنم.

وی افزود: البته من برای مذاکرات دستم را تا قبل از نشستن در سر میز مذاکره برای کسی باز نمی‌کنم تا ترفند مرا ندانند.

رضایی تصریح کرد: مسئله بعدی کارآمدی اقتصادی است، ما سال اول به آمریکا نشان می‌دهیم که تحریم‌ها در حال بی اثر شدن است زیرا اگر ندانند که تحریم‌ها در حال بی‌اثر شدن است کوچکترین امتیازی به ما نمی‌دهند و کوتاه نمی‌آیند ولی ما باید آنها را ناامید کنیم و دیالوگ جدی داشته باشیم.

وی گفت: مقام معظم رهبری به ما اجازه دادند در کنار بحث هسته‌ای و 5+1 می‌توانیم با آمریکا مذاکره کنیم البته ایشان فرمودند این کار را با رعایت خطوط قرمز انجام دهیم که من در مورد دو بحث دیگر نیز از مقام معظم رهبری اجازه می‌گیرم. یکی در رابطه با حفظ محیط زیست که با هزینه 4 میلیارد دلاری بتوانیم مشکل گرد و غبار منطقه غرب ایران را حل کنیم و مسئله بعدی مواد مخدر است.

رضایی گفت: یک فهرست سه مسئله‌ای را خدمت مقام معظم رهبری ارائه می‌کنم و در چارچوب راهنمایی‌های ایشان برنامه‌ریزی می‌کنم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: البته از چالش‌های آمریکا کوتاه نمی‌آیم و شرط‌های خود را بیان می‌کنیم، ما می‌گوییم باید در سرزمین فلسطین رفراندوم برگزار شود و قانون اساسی نوشته شود. اگر اینگونه مسائل را آمریکا بپذیرد صحبت می‌کنیم.

وی افزود: در مورد خلع سلاح هسته‌ای نیز اندیشه‌هایی دارم ولی نقطه آغاز را همراه با احتیاط و حفظ منافع ملی و ارزشی دنبال می‌کنیم.

رضایی با اشاره به ضرورت حفظ قانونگرایی در کشور گفت: من به شدت قانونگرایی را تقویت می‌کنم. هم در بعد مشارکت و هم در بعد اعتراض.

وی ادامه داد: قبول ندارم به مردم بگوییم در انتخابات حضور داشته باشید ولی اعتراض نکنید، من در سال 88 به کف خیابان نرفتم زیرا اعتراض باید از طریق قانونی شکل بگیرد.

رضایی در پایان با اشاره به روند بررسی  تایید صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان گفت: از تمام کسانی که صلاحیت آنها در این دوره تائید نشد به دلیل تمکین به قانون تشکر می‌کنم زیرا به طور کلی اعتراض باید بر مبنای قانونگذاری و قانونمداری باشد.

 

روحانی: فاصله جغرافیایی نمی‌تواند بر وحدت و هویت ملی ایرانیان تاثیر بگذارد

به گزارش مجلس ایران به نقل از فارس، حسن روحانی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پنجشنبه شب در ویژه برنامه انتخاباتی «انتخاب ایرانی» شبکه جام جم به سوالات ایرانیان خارج از کشور پاسخ داد.

وی در ابتدا خطاب به ایرانیان خارج از کشور، اظهار داشت: کشور بزرگ ایران‌ در سال‌های اخیر با مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاست خارجی و روابط خارجی مواجه بوده است که تبعات آن را نه تنها همه مردم شریف ایران دیده‌اند.

این نامزد یازدهمین دوره ریاست جمهوری خطاب به ایرانیان خارج از کشور تاکید کرد: بنده زیاد دوست ندارم شما را به عنوان ایرانیان خارج از کشور یاد کنم، چراکه همه ما ایرانی هستیم و فاصله جغرافیایی نمی‌تواند در وحدت و هویت ملی ما تاثیر بگذارد بنابراین ایرانی، ایرانی است و هر کجای جهان هم باشد، ایرانی است.

روحانی با بیان اینکه همه ما ایرانیان به فرهنگ اسلامی خود مغروریم و به آن افتخار می‌کنیم، گفت: خوشبختانه به دلیل توانمندی‌های مدیریتی، سرمایه انسانی، علمی، فرهنگی و داشتن متخصصین و صاحب‌نظران دانشگاهی و همچنین داشتن منابع غنی و جایگاه استراتژیک، عبور از معضلات گرچه دشوار است اما حتما با یاری ایرانیانی که برای توسعه این کشور می‌اندیشند و تلاش می‌کنند، امکان‌پذیر است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شما چه توانایی‌هایی در خود دیده‌اید که کشور را مدیریت و رهبری کنید، تصریح کرد: بنده 5 دوره نماینده مجلس شورای اسلامی در مرکز قانون‌گذاری و همچنین رئیس کمیسیون دفاع و سیاست خارجی بوده‌ام و 16 سال نیز دبیر شورای عالی امنیت ملی را برعهده داشتم که البته بیش از 20 سال هم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که سیاست کلی در آن جا تصویب می‌شود، هستم.

روحانی ادامه داد: بنده عضو مجلس خبرگان رهبری و همچنین سال‌هاست که رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام هستم که بسیاری از تحقیقات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاست خارجی در این مرکز انجام می‌شود، البته دانش‌آموخته حوزه علمیه قم و اجتهاد نیز هستم و حقوق را نیز از دانشگاه تهران تا دوره لیسانس کسب کردم.

«دوره فوق‌ لیسانس و دکترا نیز در خارج از کشور ادامه دادم بنابراین با این دانش و توانمندی علمی و تجربه‌هایی که در این مدت بدست آوردم فکر می‌کنم این توان را در من ایجاد کرده تا در خدمت کشور و مردمم برای اداره اجرایی بهتر کشورم باشم».

وی با تاکید بر اینکه اداره کشور به مفهوم استفاده از همه کارشناسان و متخصصان است، گفت: باید در اداره کشور اجماع ملی صورت گیرد و اجماع ملی نیز یعنی اجماع همه مسئولان رده بالا همزمان با همراهی جامعه.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه تضمینی وجود دارد که برنامه‌هایی که اعلام می‌کنید، عملیاتی شود، گفت: این بستگی به سابقه افراد دارد که چگونه عمل کردند و سابقه من در سمت‌های عملی مختلف می‌تواند این شهادت را بدهد که آن چه من گفته‌ام در عمل پایبند بوده‌ام.

روحانی ادامه داد: در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص، 300 جلد کتاب زیر نظر من تدوین، چاپ و منتشر شده که هموطنان می‌توانند از آن مطلع شوند و این‌ها نشان از پشتوانه علمی من برای اداره کشور است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم در خصوص راه‌های حل مشکلات اقتصادی اظهار داشت: کشور ما در زمینه اقتصادی با مشکلات عمده‌ای چون تورم و برخی موانع در مسیر صادرات مواجه است.

روحانی افزود: اساس برنامه‌ اقتصادی من بر دو محور «تولید ثروت ملی» و «توزیع عادلانه ثروت» استوار است.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم ثروت ملی را افزایش دهیم، می‌توانیم زندگی و معیشت مردم را بهبود بخشیم و برای ایجاد ثروت ملی باید اقدامات فراوانی انجام دهیم که مهمترین آن بهبود فضای کسب و کار است.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: با بهبود فضای کسب و کار می‌توانیم تولید را در بخش صنعت، کشاورزی و خدمات رونق دهیم که در این صورت ارائه کالا و خدمات در بازار بیش از میزان تقاضا خواهد بود.

روحانی افزود: وقتی میزان تولید و عرضه کالا و خدمات بالاتر از تقاضا باشد تعادل قیمت به وجود می‌آید و می‌تواند حتی تورم را مهار و کنترل کند.

وی ادامه داد: البته تورم عوامل مختلفی دارد که یکی از آنها بحث تولید است و بحث نقدینگی نیز جزء آنهاست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: نرخ رشد نقدینگی کشورمان متأسفانه در سالهای اخیر از 68 هزار میلیارد تومان در سال 84 به بالای 450 هزار میلیارد تومان رسیده که معنای آن افزایش نقدینگی ما تقریباً‌ به حدود 7 برابر است.

روحانی افزود: قیمت کالاها در طول 8 سال اخیر 300درصد افزایش یافته و لذا یکی از راه‌های مهار و کنترل تورم هدایت نقدینگی به سمت تولید است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات امروز ما این است که نقدینگی به خاطر عدم بهبود فضای کسب و کار به سوی دلالی رفته و گاهی به سمت خرید سکه و ارز و گاهی نیز به سمت زمین و مسکن حرکت کرده و هرکجا این سیل رفته، به دنبالش ویرانگی آمده است.

روحانی تصریح کرد: در کنار هدایت نقدینگی به سمت تولید باید با فساد و رانت‌خواری مبارزه کنیم چرا که بدون آن تولید رونق نخواهد یافت.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم گفت: باید خدمات و تسهیلات لازم را در اختیار کارآفرینان و تولیدگران قرار دهیم که هم معضل بیکاری و هم معضل تورم را حل کنیم.

وی افزود: البته اقشار کم‌درآمدی هستند که برای بسته‌های حمایتی در نظر گرفته شده که از جمله آنها بیمه خدمات درمانی است.

روحانی گفت: امروز 5میلیون نفر در کشور ما فاقد بیمه خدمات درمانی هستند که باید بتوانیم این بیمه را توسعه داده و همگانی کنیم.

وی تأکید کرد: تمام مردم ایران باید از بیمه خدمات درمانی برخوردار شوند و زیر پوشش بیمه قرار گیرند تا مخارج سنگین درمان تعادل یابد.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم با بیان اینکه در بخش‌های دیگر نیز برای اقشار کم‌ درآمد جامعه بسته‌های حمایتی در نظر گرفته، تصریح کرد: اساس سیاست من بالا بردن ثروت ملی و رونق تولید و اشتغال و بهبود فضای کسب و کار و توزیع عادلانه ثروت است.

روحانی تأکید کرد که با اجرای برنامه‌هایش در حوزه اقتصاد گام به گام تورم مهار شده و شاهد توسعه اقتصادی خواهیم بود.

وی در پاسخ به سؤال یکی از ایرانیان خارج از کشور در خصوص راه‌های رفع تحریم‌ها علیه کشورمان اظهار داشت: بخشی از تحریم‌ها از سوی آمریکا اعمال شده که از دیرباز با آن آشنا بودیم و با آن خصوصاً در 8 سال دفاع مقدس مقابله کردیم.

روحانی ادامه داد: در سالهای اخیر دو مشکل به وجود آمده که یکی این بود که بحث تحریم در شورای امنیت سازمان ملل آغاز شد که موضوعی بی‌سابقه بوده است.

وی ادامه داد:‌ مسئله دیگر این بود که همواره یک فاصله‌ای بین آمریکا و اتحادیه اروپا به وجود آورده بودیم که گاهی بسیار استراتژیک و گاهی تاکتیکی بود.

عضو شورای عالی امنیت ملی گفت: در پرونده هسته‌ای هم ما بین اروپا و آمریکا فاصله انداختیم و سفیر روسیه در اجلاس شورای حکام در آذرماه سال 82 (نوامبر 2003) وقتی که سه کشور اروپایی با آمریکا در مشاجره بودند، گفته بود که در دهه‌های اخیر چنین منظره‌ای را ندیده بودم که در یک اجلاس بین‌المللی رسمی سه کشور مهم اروپایی در یک سو آمریکا در طرف دیگر باشد.

روحانی ادامه داد: این بسته به هنر دیپلماسی و هنر دولتمردان و همه مسئولان است که نگذارند اجماع علیه کشور شکل گیرد که البته مقصود از اجماع جهانی اجماع قدرت‌های بزرگ است والا بسیاری از کشورها بخصوص اعضای جنبش عدم تعهد حامی ما هستند.

وی تصریح کرد: امروز به خاطر اجماعی که بین اروپا و آمریکا و قدرت‌های بزرگ شکل گرفته، مشکل بیشتر شده و راه‌‌حل آن حرکت معکوس در جاده‌ای است که دشمن حرکت کرده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: دشمن با بهانه‌های مختلف اجماعی را علیه ما بین قدرت‌ها به وجود آورده و ما هم باید با تلاش و فعالیت و مذاکره جدی بتوانیم این اجماع را بشکنیم و آن فاصله‌های لازم را بین آنها به وجود آوریم و فضای تنفس ایجاد کرده و گام به گام با تحریم‌های یکجانبه و تحریم‌های بین‌المللی مقابله کنیم.

روحانی افزود: به دلیل تجربه‌ فراوانی که دارم معتقدم  که این کار قطعا شدنی است؛ اگرچه یک شبه امکان‌پذیر نیست اما باید قدم به قدم پا را پیش بگذاریم و به سمت حل معضلات و ایجاد فاصله بین قدرت‌ها حرکت کنیم.

وی مهمترین اقدام در این زمینه را مذاکره جدی دانست و در تعریف مذاکره جدی اظهار داشت: مذاکره به معنای اعلام مواضع نیست که ما با جمعی بنشینیم و مواضع خودمان را بگوییم و آنها هم اعلام موضع کنند تا اجلاس بعد با هم خداحافظی کنیم.

عضو شورای عالی امنیت ملی گفت: مذاکره به این معناست که موضوع بحثی را مورد بررسی قرار دهیم و دو طرف وارد بحث شوند و در مذاکره بین نظرات دو طرف پل زده شود و برسیم به نقطه مشترک و در آن نقطه مسئله را حل و فصل کنیم.

روحانی افزود: موضوع تحریم در میان مدت قابل حل است اما نکته مهمتر این است که کسی که رئیس‌جمهور خواهد شد سوابقش و تفکراتش و راهبردهایش و شعارهایش اولین علامت را به داخل و خارج می‌دهد.

وی تصریح کرد: این علامت یا علامت اعتدال و عقلانیت و منطق است یا خدای ناکرده علامت افراطی‌گری و تندروی است و کلید این کار در اختیار مردمی است که 24 خرداد پای صندوق‌های رای می‌روند.

روحانی با بیان اینکه مردم در انتخابات آتی یا توجه خود را به مسیر عقلانیت نشان می‌دهند یا مسیر دیگری را بر می‌گزینند تاکید کرد: دولت من دولت تدبیر و امید است.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره سیاست خارجه دولت یازدهم و ارزش پاسپورت ایرانی در خارج از کشور، اظهار داشت: ارزش پاسپورت ایرانی در خارج از کشور علامت نوع رابطه ما با دنیاست. اگر روابط ما با آن کشورها صمیمی و در راستای ایجاد احترام باشد و بر مبنای احترام متقابل روابط گرمی با آنها داشته باشیم می‌توان به ارزش پاسپورت پی برد.

وی افزود: نمی‌گویم روابط استراتژیک اگر روابطمان دوستانه هم باشد می‌توان جایگاه پاسپورت در خارج از کشور را مناسب دانست اما اگر خدای ناکرده برنامه دشمن برای ایران‌هراسی به نتیجه رسیده باشد که به اعتقاد من در یک قدم‌هایی به نتیجه رسیده است مشکلات در روابط خارجی وجود خواهد داشت.

روحانی تصریح کرد: باید بدانیم رابطه از اعتماد آغاز می‌شود و اگر بین دو کشور اعتماد نباشد رابطه برقرار نخواهد شد و این منافع مشترک است که می‌تواند احترام متقابل بین کشورها را فراهم کند.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری با بیان اینکه برنامه‌هایش بعد از اقتصاد و معیشت مردم اصلاح روابط خارجی با دنیاست، تاکید کرد: ما نباید فکر کنیم در دنیا دوست و‌ دشمن‌های دائمی وجود دارد. دوست و دشمن بر اساس احترام متقابل و منافع ساخته می‌شود.

وی افزود: اگر ما به سمت تئوری توهم برویم و فکر کنیم که جهان علیه ما متحد شده است و راهبرد مقابله و جنگ به معنای تقابل همه‌جانبه را در نظر بگیریم روابط ما مسیر خوبی را طی نخواهد کرد.

روحانی با بیان اینکه در دنیای امروز هیچ کشوری نمی‌تواند دور خود حصار بکشد، گفت: هیچ کشوری در دنیای امروز بدون ارتباط نمی‌تواند به توسعه برسد و در جهان امروز اصلا بدون ارتباط زندگی خوبی امکان پذیر نیست.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه باید نقش ایران را با حفظ منافع ملی در جهان تقویت کنیم، اظهار داشت: نباید اجازه دهیم توطئه ایران هراسی دشمن عملی شود. برای این کار باید تدبیر و برنامه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید با 15 کشور همسایه روابط صمیمانه برقرار کنیم، گفت: با برخی کشورهای همسایه روابط مناسبی نداریم که باید با اتخاذ تدابیر روابط را بر اساس اولویت بهتر کنیم.

روحانی با بیان اینکه ارتباط ایران با برخی کشورها به دلیل نوع تخاصم ایران با آمریکاست افزود: چون روابط ما با آمریکا در حد تخاصم است باید با اتخاذ تدابیر رابطه را حداقل به تنش برسانیم. اکنون نمی‌توان گفت می‌خواهیم با آمریکا تنش‌زدایی کنیم چون ما در مرحله تخاصم و تهدید هستیم. 8 یا 10 سال پیش می‌توانستیم بگوییم تنش‌زدایی اما اکنون باید بگوییم باید روابط را به تنش‌زدایی برسانیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره مشکلات بانکی گفت که این مشکلات ناشی از تصمیمات تحریم‌هاست.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری با بیان اینکه برنامه دولت تدبیر و امید برنامه سازنده با جهان است نه تقابل با جهان گفت: برنامه ما این است که با همه کشورها بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک روابط را بهتر کنیم.

روحانی گفت: اصل فناوری هسته ای جزو برنامه‌های توسعه کشوری ما بوده و در چارچوب مقررات بین‌المللی صورت گرفته است و تنها بخشی که کشور را دچار مشکل کرد بخش غنی‌سازی بود که آن هم به دلیل بهانه‌های غربی‌ها و آمریکایی‌ها صورت گرفت که پس از آن آژانس آن را دنبال کرد و ما دچار مشکل شدیم ولی این ادعاها درست نبود زیرا ما تحت نظارت آژانس کار می‌کنیم و تمام کارهای ما بر اساس مقررات بین‌المللی است.

وی افزود: کارها را در بخش هسته‌ای ادامه می‌دهیم زیرا ادامه آن جزو ضرورت‌های برنامه‌های توسعه ما است ولی باید مشکلات را حل کنیم.

روحانی ادامه داد: برای ساخت نیروگاه ها تلاش می‌کنیم و برنامه اعتمادسازی را نیز دنبال می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم شرایط و مشکلات موجود که به بهانه هسته‌ای برایمان پیش آمده است ادامه یابد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: مسئله آزادی بیان و نقد دولت نیز بسیار مهم است زیرا هیچ کشوری بدون آزادی نمی‌تواند به توسعه دست یابد.

وی با بیان اینکه توسعه اقتصادی بدون نقد سیاسی امکان‌پذیر نیست تصریح کرد: نقد می‌تواند موجب تصحیح خطا و اشتباه دولت شود، نقد حق و وظیفه مردم است و همه دولت‌ها به خصوص دولت تدبیر و امید از نقد استقبال می‌کنند.

روحانی گفت: من مردم را به نقد دعوت می‌کنم و این آزادی در دولت نیز ادامه دارد.

وی افزود: در دوره‌ای که مسئول پرونده هسته‌ای بودم نقد‌های تخریبی نیز صورت می‌گرفت که برخی بد‌اخلاقان آن را ادامه می‌دادند ولی ما از هیچ کس شکایتی نکردیم و تنها به پاسخ اکتفا کردیم.

روحانی عنوان کرد: اگر اساس مردم‌سالاری با حضور و مشارکت مردم امکان‌پذیر است باید بگویم مشارکت فقط در فصل انتخابات نیست و مردم همه جا باید مشارکت داشته باشند.

وی گفت: در تدوین برنامه‌ها و انتخاب وزیران نیز به نحوی مردم را مشارکت می دهم، برنامه من این است که در تمام برنامه‌های اقتصادی از فعالان اقتصادی استفاده کنم و در انتخاب وزیر به جز مجلس شورای اسلامی از صاحبنظران هر بخش مشورت بگیرم و وزیری را انتخاب کنم که تمام کارشناسان یک بخش به آن افتخار کنند زیرا اگر چنین شود همکاری و مشارکت بهتر می‌شود.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: رئیس جمهور مالک یک کشور نیست و تنها مردم ایران مالک کشور هستند و همه مسئولان باید بدانند که امانت‌دار هستند.

وی افزود: مشارکت مردم احساس تعلق مردم را افزایش می‌دهد و آنها را به باور می‌رساند.

کاندیدای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری در رابطه با حل مشکلات ایرانیان خارج از کشور گفت: ما باید تمام مشکلات جزئی و کلی ایرانیان خارج از کشور را حل کنیم.

روحانی ادامه داد: زمانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم جوانان ایرانی که در خارج هستند با اینکه دوره سربازی را نگذرانده بودند می‌توانستند سالی سه ماه به ایران بیایند تا رابطه آنها با ملت ایران قطع نشود و این کار جزو افتخارات من است.

وی عنوان کرد: ما باید کاری کنیم تمام ایرانیان به راحتی به ایران بیایند و بازگردند. من به دنبال این هستم که ایرانی هایی که مشکل دارند نیز بتوانند برای مدت کوتاه به ایران بیایند و بازگشت آنها تضمین شده باشد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: همه ایرانیان خارج از کشور سفیران ایران در جهان هستند و باید بدانند که بین آنها و ایرانیان مقیم کشور از نظر حقوق شهروندی فرقی نیست.

روحانی راه‌اندازی دولت الکترونیک را یکی از راه‌های حل مشکلات ایرانیان خارج از کشور دانست و گفت: بسیاری از مشکلات از طریق فضای مجازی حل می‌شود به طوری که اگر ما با یک کشور ارتباط نداریم نیز می‌توانیم از طریق کشورهای همسایه به وسیله فضای مجازی مشکل را حل کنیم.

وی گفت: مسئله سرمایه نیز یکی دیگر از مسائل است که ما باید قبل از جذب سرمایه خارجی ابتدا به فکر جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور باشیم.

روحانی ادامه داد: اگر موانع و مشکلاتی در زمینه جذب سرمایه خارجی داشتیم حتما لوایح موردنظر را به مجلس می‌دهیم که سرمایه را جذب کنیم.

وی افزود: مردم ایران در هر جا که هستند باید دولت را پناه و حامی خود بدانند و اگر کسی سلیقه دیگری نیز دارد اما به ایرانی بودنش افتخار می‌کند ما باید حامی او باشیم و با همه ابزار حقوقی و سیاسی از وی حمایت کنیم تا بداند تنها نیست.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: موضوع دانشجویان خارجی نیز باید حل شود به طوری که دانشجویان دوره کارشناسی به کشور برگردند و ادامه تحصیل دهند و دانجشویان دوره ارشد و دکترا نیز مشکل مالی نداشته باشند.

وی افزود: برنامه‌ای دارم که از همه متخصصان استفاده کنم.

روحانی گفت: ما باید به مردم ایران اعتماد کنیم زیرا آنها که قصد خیانت دارند تعدادشان اندک است.

وی افزود: برنامه اقتصادی من حل معضل اشتغال به خصوص برای تحصیل‌کرده‌هاست و همچنین اصلاح نظام اداری نیز جزء اولویت‌های من است زیرا با اصلاح نظام اداری جلوی فساد‌ها گرفته می‌شود و آزادی رسانه‌ها نیز یکی دیگر از عوامل برای جلوگیری از فساد است.

روحانی گفت: به همه هموطنان قول می‌دهم که افتخارات بزرگان ایرانی که برخی کشورهای همسایه آن را تصاحب کردند برگردانم و احترام پاسپورت ایرانی نیز برگردانده می‌شود.

نظر شما