شناسهٔ خبر: 37113 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مجلس‌ایران

در بودجه ۹۲ مصوب شد

پرداخت تسهیلات ۲۰ تا ۶۰ میلیونی مسکن برای ایثارگران و خانواده شهدا

نمایندگان مجلس تصویب کردند «تسهیلات ۲۰ تا ۶۰ میلیون تومانی مسکن برای جانبازان، آزادگان و خانواده شهدا با شرایط در نظر گرفته شده در بودجه پرداخت شود».

به گزارش مجلس ایران به نقل از فارس، نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز خود و در ادامه رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه سال 1392 کل کشور، بند 67 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلسی ها، بانک مرکزی موظف شد که از طریق بانک‌های عامل در سال 1392 به تعداد یکصد هزار نفر از جانبازان 20 درصد و بالاتر با اولویت درصد جانبازی، آزادگان، خانواده شهدا (همسر، والدین و فرزندان)، ایثارگران با 5/2 سال سابقه جبهه، فرزندان جانبازان 70 درصد و بالاتر و وراث تحت تکفل جانبازان 25 درصد و بالاتر و وراث تحت تکفل آزادگان متوفی فقط یک فقره تسهیلات مسکن بر اساس قوانین مربوطه و برابر قانون الزام بانک‌ها مصوب 1380 (واجدین شرایط) تسهیلات خرید یا ساخت مسکن اعطا کند.

خانه ملتی‌ها مقرر کردند مبلغ تسهیلات مزبور به ازای هر واحد مسکونی در شهرهای با جمعیت بیش از 1 میلیون نفر، 60 میلیون تومان، مراکز استان‌ها، 50 میلیون تومان، سایر شهرها 40 میلیون تومان، روستاها 20 میلیون تومان و در شهرهای جدید معادل سقف تسهیلات مرکز همان استان و با نرخ 4 درصد با مدت بازپرداخت 20 ساله بدون رعایت الگوی مصوب مسکن و نوساز بودن تعیین شود.

مجلس همچنین در تبصره 1 این بند، دولت را موظف کرد نسبت به تضمین پیش‌بینی و پرداخت مابه‌التفاوت سود بانکی تا سقف نرخ مصوب نظام بانکی به بانک‌های عامل با تائید وزارت راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) اقدام و اعتبار مورد‌نیاز را در ردیف‌های مربوطه منظور نماید.

همچنین بانک‌های عامل موظف شدند نسبت به ارزیابی ملک، مواخذه و اخذ تضامین بازپرداخت لازم به میزان اصل تسهیلات و سود سهم ایثار‌گر (4 درصد) اقدام نمایند.

طبق مصوبه امروز مجلسی ها، در تبصره 2 ایثارگرانی که در سال‌های گذشته از تسهیلات مسکن تا سقف 5 میلیون تومان استفاده کرده و همچنین افرادی که وام دریافتی قبلی خود را بدون در نظر گرفتن سقف مبلغ طی مدتی کمتر از 3 سال تا پایان سال 1391 تسویه کرده‌اند و جانبازان 70 درصد و بالاتر که با توجه به وضعیت جسمانی دارای مسکن نامناسب هستند با تائید بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌توانند مجدداً از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

وکلای ملت مقرر کردند که وام‌های حمایتی غیر ایثار‌گری از قبیل وام‌های کارمندی و شرکتی و نظایر آن مانع دریافت این تسهیلات نشوند و از سوی دیگر موافقت کردند افراد مشمول می‌توانند مشترکا از تسهیلات بانکی متعلقه برای یک واحد مسکونی استفاده کنند.

در تبصره 4 نیز مقرر شد اوراق واگذاری از قبیل برگه یا قرارداد واگذاری توسط اداره کل راه و شهرسازی ملاک ارائه تسهیلات نزد بانک‌های عامل می‌باشد.

همچنین مشمولینی که از طریق تعاونی‌های معتبر همانند نیروهای مسلح و همچنین مشمولین ساکن روستاها و شهرهایی که اکثریت املاک و منازل مسکونی آنها فاقد سند رسمی هستند، تامین مسکن شوند و می‌توانند با وثیقه و یا تضمین معتبر بدون ارائه سند ملکی رسمی و یا ثبتی تسهیلات مقرر را دریافت و در همان محل احداث یا خرید کنند.

بانک‌های عامل مجاز شدند برای احداث واحد‌های مسکونی توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران برای ایثارگران مشمول این بند تسهیلات مربوطه را پرداخت کنند تا پس از احداث به افراد واجد شرایط مذکور که توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران معرفی می‌شوند، فروش اقساطی نمایند.

همچنین بانک مرکزی موظف شد از طریق بانک‌های عامل به ایثارگرانی که دارای مسکن نامناسب یا ناتمام هستند و در سنوات گذشته از تسهیلات مسکن کمتر از سقف وام مصوب در سال 1391 استفاده کرده‌اند، فقط برای یک‌بار با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران مابه‌التفاوت وام قبلی و یا با فک رهن و تسویه از یک فقره وام مسکن در قالب تسهیلات ساخت با همان وثیقه قبلی و یا وثیقه جدید پرداخت نماید.

بهارستان‌نشینان در تبصره 7 این بند نیز مقرر کردند که زمان پذیرش تقاضای این تسهیلات توسط بانک‌های عامل از ابتدای تیرماه 1392 به مدت یک سال ملاک تاریخ صدور معرفی نامه توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

نظر شما