شناسهٔ خبر: 37080 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مجلس‌ایران

همه ی دارایی یک نظام

شورای نگهبان اثبات صلاحیت، امضای صلاحیت یا رد صلاحیت یک وظیفه است و اگر این را از مجموع فعالیت های نظام برداریم چیزی برای نظام باقی نمی ماند.

مجلس ایران؛ اثبات صلاحیت، امضای صلاحیت یا رد صلاحیت یک وظیفه است. اگر این را از مجموع فعالیت های نظام برداریم چیزی برای نظام باقی نمی ماند. ... نظارت شورای نگهبان در مسائل انتخابات یکی از مهمترین کارهایی است که انجام میدهد؛ کار بسیار مهمی است، کار بسیار لازمی است، به جوسازی هایی که علیه این کار می شود، ابدا نباید اعتنا کرد. البته کار را باید درست انجام داد.. به همان اندازه که کار مهم است، به همان اندازه سلامت کار مهم است. یعنی باید معیارها را درست فهمید و فقط بر اساس این معیارها قبول کرد یا رد کرد. از این معیارها نباید تخطی شود کوتاهی هم نباید بشود، غفلت هم نباید بشود. ( بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای نگهبان 20/4/86) 

همان طور که از بیانات مقام معظم رهبری متوجه می شویم تایید یا رد صلاحیت کاندیداها یکی از ارکان مهم نظام اسلامی است که بار سنگین آن بر دوش شورای نگهبان قرار گرفته است. و حساسیت این جایگاه باعث شد از همان ابتدای تشکیل، با پرچم «مخالفت با اصول مردم سالاری» به سیبل ثابت نظام برای حمله مخالفان تبدیل شود.  

اما در میان دوره های مختلف کاری شورای نگهبان، انتخابات پیش رو یکی از مهم ترین و حساس ترین دوره های کاری این نهاد بوده و هست. حساس از این رو که هم اکنون در پایان دولت احمدی نژاد قرار داریم. رئیس جمهوری که با ویژگی های منحصر به فردش، اصولگرا و اصلاح طلب و موافق و مخالف نظام برای خارج کردنش از عرصه به میدان آمده اند. و نیز حساس از این رو که در میان کاندیداهای این دوره  بسیاری از مسئولان مهم کشوری و چهره هایی حاضر بودند که عدم احراز صلاحیت تنها یکی از آن ها برای به هم ریختن فضا در یکی از انتخابات های گذشته کافی بود.

درباره نتایجی که پس از ده روز بررسی از دل شورا بیرون آمد مباحث مختلفی در مدح و ذم شورا مطرح شد. اما به نظر می رسد درباره یک موضوع همگان متفق القولند. شورا این بار هم دقیقا مثل همیشه عمل کرد. پایبند به قانون و بدون تاثیر پذیری از شرایط روز.

همیشه در مواقع پرالتهاب است که عیار درستی افراد و نهادها سنجیده می شود. و شرایط سخت این دوره نیز آزمونی بود برای شورا و مرد شماره یک آن آیت الله جنتی. اما او این بار هم تنها یک کار انجام داد: جنتی مثل همیشه عمل کرد. استحکام رای و ایستادگی او در همیشه ی شورای نگهبان، یکی از پایه های قوت جمهوری اسلامی درسالیان گذشته بوده و همچنان نیز خواهد بود. 

نظرات مخاطبان 0 2

  • ۱۳۹۲-۰۳-۰۴ ۱۳:۱۱عبدی 1 1

    خدا حفظت کنه مرد
                                
  • ۱۳۹۲-۰۳-۰۵ ۱۴:۱۰رضا 0 0

    آیت الله جنتی، فرمانده ای که تنگه احد انقلاب را هیچگاه ترک نکرد
                                

نظر شما