شناسهٔ خبر: 36565 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مجلس‌ایران

ابوترابی فرد در نشست شورای اجرایی مجمع مجالس آسیایی:

اعضای مجمع مجالس آسیایی ضدتجاوزات رژیم‌ صهیونیستی متحدشوند

رئیس شورای اجرایی مجمع مجالس آسیایی با بیان این که هدف مجمع پیشبرد صلح در منطقه است گفت: کشورهای عضو مجمع باید تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک سوریه را محکوم کرده و علیه رژیم اشغالگر با هم متحد شوند.

به گزارش مجلس ایران به نقل از خانه ملت، محمدحسن ابوترابی‌فرد، در نشست شورای اجرایی مجمع مجالس آسیایی گفت: ابتدا مایلم تشکر صمیمانه مجلس شورای اسلامی را از حضور میهمانان عزیز و مشارکت نمایندگان مجالس آسیایی در اجلاس شورای اجرایی ابراز کنم. از طرف دیگر مشارکت فعال نمایندگان در مباحث مهم اجتماعی، اقتصادی سیاسی موجب همگرایی و همبستگی بیشتر ملل آسیایی در اتخاذ مواضع مشترک در مواجهه با چالش‌های روزافزون جهان می‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانا و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان این که مجمع مجالس آسیایی فراگیرترین و مردمی‌ترین نهاد انتخابی در آسیا است افزود: این نهاد مهم پارلمانی می‌تواند نقش اساسی در فرایند تصمیم‌سازی و سیاستگذاری برای بهبود سلامت و محیط زیست، پیشبرد صلح و امنیت، مبارزه با فقر و فساد، گسترش همکاری اقتصادی و اجتماعی، همگرایی آسیایی و گسترش صنعت گردشگری در آسیا ایفا کند.

وی با اعلام این که همکاری‌های پارلمانی در آسیا با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر آن از لحاظ بازار تولید و مصرف انرژی و وسعت سرزمینی و نیروی کار جوان و متخصص و اقتصادهای در حال رشد می‌تواند نقش اساسی در توسعه پایدار اقتصادی و گسترش همکاری و تقویت صلح و دوستی ایفا کند تصریح کرد: منابع غنی مادی و بنیادهای عمیق معنوی چنان در این قاره وسیع با یکدیگر ممزوج شده‌اند که اگر با همکاری و برنامه‌ریزی مورد بهره‌مندی قرار گیرد آسیا می‌تواند به عنوان یک قطب قدرتمند و موثر در تحولات جهان به ایفای نقش بپردازد.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: در این صورت آسیا سهم واقعی خود در حل و فصل مسائل جهانی و منطقه‌ای به عهده خواهد گرفت و مانع دخالت و نفوذ قدرت‌های فرامنطقه‌ای خواهد شد. از این رو اجلاس مجالس آسیایی برای به عهده گرفتن چنین نقش مهمی لازم است ابتدا کارآمدی خود را ارتقا داده تا با بهره‌گیری از فرصت‌ها به جایگاه واقعی خود نائل شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که براساس اهداف تعیین شده در منشور مجمع مجالس آسیایی این نهاد هماهنگی فعالیت‌های پارلمانی برای تقویت آزادی و برابری، عدالت و رفاه اجتماعی، امنیت و ثبات، صلح و دوستی و همگرایی در آسیا را به عهده دارد یادآور شد: تصمیمات این مجمع که با اجماع اعضا حاصل می‌آید نشاندهنده گرایش‌ها و جهت‌گیری‌های بزرگترین نهاد پارلمانی در آسیاست.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: مجمع مجالس‌ آسیایی با تقویت مشارکت فعال اعضای خود می‌تواند در زمینه‌هایی مانند هم‌افزایی و تبادل تجربه در زمینه قانون‌گذاری درباره مسائل مشترک منطقه‌ای و قاره‌ای، همفکری در مورد اولویت‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، تقویت هماهنگی در تدوین سیاست‌های کلی در مورد مسائل مهم در سطح آسیا، ارتقا ظرفیت‌های پارلمانی برای  درک بهتر شرایط و تدوین اصول همکاری، تقویت همبستگی میان نمایندگان مجلس و ایجاد روابط نزدیک بین آنها جهت پیشبرد اهداف ای پی ای در آسیا و امکان جلب مشارکت عملی پارلمان‌های عضو در موضوعات خاص مورد توجه آنها نظیر مبارزه با مواد مخدر، بحران مالی و کارگران مهاجر به نتایج ملموس و عملی دست یابد.

وی افزود: علی‌رغم ظرفیت‌های بی‌نظیر مجمع مجالس آسیایی هنوز با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم که بدون همکاری نزدیک پارلمان‌ها قابل رفع نیست از این رو امیدوارم همکاران عزیزم در جلسه ویژه‌ای که به منظور تقویت جایگاه این مجمع اختصاص یافته مشارکت فعال داشته باشند و با ارائه راهکارهای روزآمد به فعالیت و نشاط این مجمع کمک کند.

ابوترابی‌فرد با تاکید بر این که طراحی برنامه‌هایی برای مشارکت بیشتر روسای مجالس در جلسات مجمع عمومی جهت ارتقای جایگاه ای پی ای و تسهیل هماهنگی و همکاری‌های بیشتر پارلمانی یکی از راهکارها برای تقویت جایگاه مجمع و فعالیت آن است، گفت: همچنین تبیین راهکارهایی برای ارتباط نزدیک‌تر بین دولت‌ها و مجمع مجالس آسیایی و بسترسازی برای اجرایی شدن تصمیم‌ها و معرفی برنامه‌ها و اهداف مجالس آسیایی در سطح دولت‌ها و جامعه مدنی برای جلب مشارکت بیشتر آنها در پیشبرد برنامه‌ها از دیگر راهکارهای این موضوع به شمار می‌آید.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که آسیا علی‌رغم ظرفیت‌های عظیم تمدنی خود هنوز در چالش‌های جهانی رنج می‌برد و بحران بزرگ اقتصادی غرب آثار زیان‌باری برای زندگی مردم آسیا برجای گذاشته است تصریح کرد: اگر پارلمان‌های آسیایی به موقع و به صورت هماهنگ به آسیب‌شناسی فرایندهای اقتصادی جهان می‌پرداختند می‌توانستند با اتخاذ موضعی واحد از آثار خسارت‌بار این بحران بکاهند.

وی ادامه داد: همچنین جهانی شدن در حوزه فرهنگ نیز موجب تضعیف فرهنگ‌های ملل آسیایی و باعث تحمیل فرهنگ لذت‌گرا و مصرف‌گرای غرب شده است. از طرف دیگر میراث فرهنگی آیا از تنوع و تکثر ارزشمندی برخوردار است که نباید در سیطره فرهنگ یکسان‌سازی غالب جهانی دوب شود و همکاری پارلمان‌های آسیایی در حفظ و احترام و تنوع فرهنگی ضرورتی اساسی برای تقویت هویت آسیایی این قاره بزرگ است.

ابوترابی‌فرد با اعلام این که آسیا زادگاه ادیان بزرگ الهی و تمدن‌های عظیم بشری بوده است گفت: متاسفانه جریان‌های خشونت‌گرا در غرب با کینه‌ورزی تاریخی نسبت به اسلام همه توان فرهنگی و رسانه‌ای خود را برای تصویرسازی منفی علیه اسلام القای ناکارآمدی حکومت‌های مردم سالاری دینی ، اسلام هراسی و اسلام‌ستیزی به کار گرفته است. از این رو وظیفه علما و اندیشمندان جهان اسلام در شرایط کنونی مقابله با این تلاش‌ها از طریق نمایش چهره رحمانی و واقعی اسلام و تبیین اهداف و آرمان‌های مردم سالار دینی است.

وی ادامه داد: بردباری دینی و پرهیز و تکثیر مسلمانان و برخورد محترمانه با اختلافات فکری نه تنها راه را بر تفرقه میان مسلمانان می‌بندد بلکه مانع بروز و رشد رویکردهای افراطی و خشونت‌گرا می‌شود. از طرف دیگر قرآن کریم مسلمانان را به اصل گفت‌وگوی منطقی و بردبارانه با دیگران دعوت کرده است تا انکان رسیدن به حقیقت میسر شود. از این رو مسلمانان باید به حل اختلافات خود از طریق گفت‌وگوی سالم و مراعات آداب منطقی و اخلاقی گفت‌وگو بپردازند و گام‌های عملی در این راه بردارند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که عملیات تروریستی که به کشتار بی‌رحمانه پیروان مذاهب مختلف اسلامی به ویژه تشیع و تسنن منجر شده است به شدت محکوم می‌شود یادآور شد: کشتار بی‌گناهان تحت عناوین فرقه‌ای و مذاهبی مخالف آموزه‌های صریح قرآن و سنت است و در عین حال موجب لکه‌دار کردن چهره رحمانی اسلامی در منظر جهانیان است. وی ادامه داد: لازم است همه علمای دینی و رسانه‌های جمعی با محکوم کردن کشتارهای فرقه‌ای مسلمانان را به تحمل و بردباری و پیروی از سنت مدت‌آمیز رسول گرامی اسلام دعوت کند. از طرف دیگر شاهد هستیم که تروریست‌ها در افغانستان، عراق، پاکستان و سوریه هر روز قربانی تازه‌ای می‌گیرند و زنان و کودکان بسیاری را به کام مرگ می‌کشند لذا مجمع مجالس آسیایی باید در قبال تروریست چاره‌اندیشی کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تجاوز رژیم صهیونیستی به سوریه تصریح کرد: مجمع مجالس آسیایی که هدف خود را پیشبرد صلح قرار داده است باید هر چه سریعتر و با قاطعیت تمام تجاوز نظامی رژیم اشغالگر قدس را محکوم کرده و مانع از خلق جنگی دیگر در منطقه شود.

وی افزود: کشورهای منطقه باید با توجه به ماهیت نظام اشغالگر صهیونیستی علیه تجاوز و اشغال متحد شوند و نسبت به تجاوز این رژیم به یکی از کشورهای عضو مجمع مجالس آسیایی واکنش نشان دهند و آن را محکوم کنند.

ابوترابی‌فرد افزود: با کمال تاسف باید بگویم که هنوز تعدادی از اعضای مجمع مجالس از اشغال و ترور رنج می‌برند متاسفانه مردم فلسطین در طی چند نسل قربانی اشغال، سرکوب، محاصره و جنگی نابرابر بوده‌اند. از طرف دیگر محاصره همه جانبه مردم بی‌پناه غزه کشتار کودکان مظلوم و مادران بی‌گناه، بمباران مناطق مسکونی، مدرسه‌ها و بیمارستان‌ها، نمونه بارز نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت است. از این رو مجمع مجالس آسیایی باید با اتخاذ موضعی واحد به این جنایتکاری و وحشی‌گری پاسخی مناسب دهند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که طرح قوانین مشترک بین پارلمان‌های آسیایی از ابتدای تشکیل این مجمع در نظر بوده است و همه اعضا بر اهمیت و ضرورت آن تاکید داشته‌اند افزود: مسائلی که کشورهای آسیایی عمدتا به صورت مشترک با آن درگیر هستند و دارای ظرفیت بالایی برای وضع قوانین مشترک هستند.

وی ادامه داد: از جمله این موضوعات مهم می‌توان به مبارزه با قاچاق اقلام فرهنگی و مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد از این رو در اینجا پیشنهاد می‌کنم مجمع مجالس آسیایی وضع قوانین مشترک را به عنوان یکی از مهم ترین اولویت‌های خود در نظر بگیرد تا به پیشرفتی اساسی در همگرایی اساسی برسیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس افزود: مجمع مجالس آسیایی نقش حیاتی در ایجاد همکاری برای مبارزه با فقر و فساد، حفاظت از محیط زیست، مقابله با بحران اقتصادی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، حفظ و ارتقای حقوق بشر و به ویژه حقوق کارگران مهاجر و بسط حقوق زنان و تسهیل مشارکت سیاسی و اجتماعی آنها، توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی به عهده دارد که تبادل تجربیات و بهره‌مندی از نمونه‌های موفق در این زمینه‌ها راهکار موثری برای تقویت همکاری‌های پارلمانی است.

وی با بیان این که مسائل اصلی و مهم مورد توافق اعضا در مجمع مجالس آسیایی در کمیسیون‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بحث‌های کارشناسی بین نمایندگان شرکت‌کننده انجام گرفته و پیش‌نویس قطعنامه‌ها تدوین شده است تصریح کرد: اکنون این پیش‌نویس‌ها جهت بررسی مجدد در اختیار شرکت‌کنندگان محترم قرار می‌گیرد که مطمئنا با مشارکت فعال شما نمایندگان بر غنای آنها افزوده خواهد شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در پایان مایلم تشکرات قلبی خود را از دبیرکل محترم و دبیرخانه مجمع مجالس آسیایی که در راه تحقق اهداف این مجمع با جدیت و دقت تلاش می‌کنند ابراز دارم و برای مجمع مجالس آسیایی در رسیدن به همگرایی بیشتر آرزوی توفیق می‌کنم./

نظر شما