شناسهٔ خبر: 184059 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

برگزاری انتخابات میان دوره‌ای مجلس درسال آینده/شورای نگهبان لایحه عفاف و حجاب را تأیید کرد

طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه سال آینده انتخابات شوراهای شهر و روستا برگزار خواهد شد، گفت: انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات شوراها برگزار می‌شود.

به گزارش «نماینده»، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان امروز شنبه در نشست خبری با بیان اینکه یاد شهدای مقاومت به خصوص یحیی سنوار که مردانه در برابر ظلم رژیم صهیونیستی مقاومت کرد و صحنه های ماندگاری از خود به جای گذاشت را گرامی می دارم، گفت: این فرمانده اجر عمری مجاهدت خود را دریافت کرد. این فرماندهان می‌روند، اما راه و مکتب آنان زنده است.

روز پیروزی جبهه مقاومت نزدیک است

وی شهادت مجاهدانی همچون سید حسن نصرالله و سنوار را یادآوری کرد و افزود: مرگ سرخ بهتر از زندگی با ذلت است و البته خون بر شمشیر پیروز و آن روز هم نزدیک است.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: این روزها شاهد حملات وحشیانه علیه کودکان مظلوم لبنان هستیم. در این میان حضور و پشتیبانی مردم از مقاومت و تشییع پیکر شهید نیلفروشان عمق باور به مقاومت را نشان داد.

طحان نظیف همچنین به تبیین آخرین مصوبات مجلس در شورای نگهبان پرداخت و با بیان اینکه ۱۱ طرح و لایحه، ۶ اساس نامه دولت و ۲۲ استعلام از دیوان عدالت اداری را بررسی کردیم، گفت: طرح اصلاح نظام صنفی کشور خلاف موازین شرع شناخته نشد. ما در این مدت چندین طرح تنقیحی که مجلس از ادوار قبل شروع کرد، بررسی کردیم. طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه کار خلاف موازین شرع شناخته نشد.

انتخابات میان دوره‌ای مجلس سال آینده برگزار می‌شود

وی درباره زمان برگزاری انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری، گفت: بر اساس قانون، انتخابات میان دوره‌ای باید با اولین انتخابات سراسری برگزار شد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه انتخابات شوراهای شهر و روستا سال آینده برگزار خواهد شد گفت: انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری برای تعیین تکلیف دو کرسی نمایندگی خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی و همچنین انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی برای حوزه انتخابیه تبریز، سال آینده و همزمان با انتخابات شوراها برگزار خواهد شد.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره لایحه تجارت، اظهار کرد: این لایحه مفصلی است و بیش از ۱۳۴۰ ماده دارد و طبیعتاً بررسی‌های مفصلی را می‌طلبد.

وی افزود: در شورای نگهبان فقط از جهت مغایرت شرعی و قانون اساسی نسبت به این لایحه ورود می‌کنیم. بعد از اتمام بررسی‌ها چه ایراد شکلی و چه ایراد ماهوی باشد مشروح آن اعلام خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان نسبت به این طرح ایرادی نداشته است، اما با توجه به ایراد هیات عالی نظارت، این طرح با اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره اصل ۱۴۱ قانون اساسی و استناد برخی به تفسیر ارائه شده از سوی شورای نگهبان در سال ۶۰ مبنی بر عدم نیاز به طرح استعفای نمایندگان مجلس در صورت انتصاب از سوی رئیس جمهور و اصرار مجلس بر لزوم بررسی این استعفا در صحن مجلس، گفت: تاکنون به صورت رسمی استعلامی از شورای نگهبان انجام نشده است اما اگر این استعلام به صورت رسمی انجام شود و در حیطه مسئولیت‌های شورای نگهبان باشند ما اظهار نظر رسمی می‌کنیم.

وی افزود: آنچه که گفته می‌شود شورای نگهبان در سال ۶۰ تفسیری در این خصوص دارد باید بگویم که خیر؛ این تفسیر، تفسیر شورای نگهبان نبوده بلکه پاسخ به استعلام یک شخص بوده است و این موضوع از جهت حقوقی خیلی متفاوت است. چراکه استعلام به سه چهارم رای اعضای شورای نگهبان نیاز دارد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه آیین نامه داخلی مجلس نیز حکم متفاوت در این خصوص داشته است و شورای نگهبان هم ایرادی در این خصوص نداشته است، اظهار کرد: رویه‌ای هم که در سال‌های بعد شکل گرفته است بر اساس همین آیین نامه است، لذا در خصوص این موضوع چنین نکاتی وجود دارد اما درباره کلیات باید بگویم که ما نظری نداریم و اگر این موضوع از شورای نگهبان مورد استعلام قرار بگیرد و در حیطه مسئولیت‌های شورای نگهبان باشد، اظهار نظر خواهد کرد.

پزشکیان رئیس‌جمهور همه ما است

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی‌ بر اینکه آقای پزشکیان چندبار به رد صلاحیت خودشان اشاره کردند، پاسخ شورای نگهبان به این انتقاد چیست؟ گفت: رئیس جمهور کشورمان آقای پزشکیان تاکنون ۵ بار نماینده مجلس بوده‌اند؛ از سال ۸۷ تاکنون به‌صورت مستمر و بدون وقفه و پس از آن هم که به ریاست‌جمهوری رفتند و نماینده ادوار هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی بودند و آخرین بار هم در همین انتخابات مجلس مجدداً انتخاب شدند که معنای این سابقه این هست که ایشان تاکنون ۵ بار در انتخابات مجلس ثبت‌نام و هر پنج‌بار تأیید صلاحیت شده‌اند.

وی اضافه کرد: در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر هم که ایشان احراز صلاحیت شدند و الان رئیس جمهور همه ما هستند، لذا به‌نظر من همه‌چیز گویا است و طرح این مباحث از طرف رسانه‌ها وجه خاصی و موضوعیت خاصی ندارد.

شورای نگهبان لایحه عفاف و حجاب را تأیید کرد

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند هفته پیش برخی از نمایندگان مجلس اعلام کردند که شورای نگهبان لایحه عفاف و حجاب را تأیید کرده و به زودی این قانون ابلاغ می‌شود، اما شورای نگهبان هنوز به صورت رسمی این موضوع را اعلام نکرده گفت: این مصوبه الان در اختیار مجلس است تا مراحل بعدی خودش را طی کند.

طحان نظیف همچنین درباره بازگشت لوایح پالرمو و CFT به مجلس، گفت: شورای نگهبان نسبت به لایحه پالرمو ایرادی نداشت و هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراداتی را به آن وارد کرد. در نهایت این لایحه با اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

وی اضافه کرد: شورای نگهبان نسبت به CFT ایراداتی داشت که با اصرار مجلس، به مرجع ارجاع داده شد و بنابراین این لوایح الان در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

رفع فیلترینگ در چارچوب وظایف شورای نگهبان نیست

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر موضع شورای نگهبان به رفع فیلترینگ، گفت: مسئله رفع فیلترینگ در چارچوب وظایف و صلاحیت‌های شورای نگهبان نیست و باید این موضوع را از دستگاه‌های دیگر پیگیری کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان بهره‌گیری شورای نگهبان از فناوری‌های روز دنیا به ویژه در برگزاری انتخابات‌ها بیان کرد: استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های هوش مصنوعی در سال‌های اخیر مورد اقبال همه مردم و دستگاه‌ها قرار گرفته است، ما هم اخیرا در پژوهشگری شورای نگهبان نشست‌های تخصصی در این خصوص داشته‌ایم.

سخنگوی شورای نگهبان درپاسخ به این سوال که شورای نگهبان چه نوع رابطه‌ای با وفاق برای خود تعریف کرده است؟ بیان کرد: وظایف شورای نگهبان مشخص است؛ هم در بررسی مصوبات و هم در نظارت بر انتخابات مسئولیت‌هایی دارد؛ ما در بررسی مصوبات حتماً تلاش می‌کنیم که نظرات متفاوت و مختلف به ویژه نظرات دولت را بشنویم.

وی گفت: در بدو انتخاب آقای پزشکیان به عنوان رئیس جمهور نیز ما در شورای نگهبان میزبان ایشان بودیم و نکاتی در این نشست مطرح شد. درباره انتخابات نیز همانطور که ما بارها گفته‌ایم نتیجه انتخابات در ادوار مختلف دولت‌ها و مجالسی بودند که دیدگاه‌های سیاسی متفاوتی از هم داشتند.

نظر شما