شناسهٔ خبر: 183798 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

جوانی جمعیت مساوی با «وجود» و پیری جمعیت مساوی با «عدم»/ اطمینان از آینده فرزندان مشوق فرزندآوری است

مجتبی رحماندوست// عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن تأکید بر حیاتی بودن موضوع جوانی جمعیتآ آن را مساوی با «وجود» و پیری جمعیت را مساوی با «عدم» خواند و گفت: اگر دولت بتواند درباره آینده فرزندان به والدین اطمینان دهد، مشوق فرزنداوری و جوانی جمعیت خواهد بود.

به گزارش «نماینده»، مجتبی رحماندوست، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اشاره به ماموریت اخیر رهبر معظم انقلاب به وزیر بهداشت و درمان کشور درخصوص جوانی اهمیت، ضمن تأکید بر حیاتی بودن این موضوع، عنوان کرد: در اینکه چیزی به نام جوانی جمعیت مساوی با «وجود» و پیری جمعیت مساوی با «عدم» است، شکی نیست. این یک گزاره عقلی، بدیهی است و به محض اینکه انسان آن را تصور می‌کند، تصدیق می‌کند که پیری به عنوان یک درد لاعلاج جمعیتی یعنی عدم یک کشور و جوانی جمعیت هم به معنی وجود و حیات آن کشور است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن اشاره به پیش‌بینی‌های قانونی که در این موضوع، در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده صورت گرفته، اضافه کرد: البته بنده اینجا خیلی در وصف حال قانون جوانی جمعیت ورود نمی‌کنم، اما امید زیادی وجود دارد که اگر این عوامل در خانواده‌ها نهادینه تعبیه و پیش‌بینی شود و یک محرک هم داشته باشد، موجب گرایش به فرزندآوری و تشویق خانواده‌ها به این سمت و سو می‌شود.

رحماندوست در ادامه با طرح مثال‌هایی در بیان راهکارهای مختلف برای تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری و کمک به جوانی جمعیت، گفت: برای مثال دولت یک سری پرداخت‌ها در قالب یارانه، انواع خدمات، هزینه‌های درمان و مسائل مختلف به اعضای جامعه -در بزرگسالی- دارد، اگر برنامه‌ریزی و گفته شود به ازای هر فرزندی که متولد می‌شود یک حساب جداگانه برای او افتتاح و همین هزینه از ابتدا و به صورت ماهانه یا سالانه و تدریجی به حساب فرد واریز می‌شود، یک مشوق برای خانواده‌ها در فرزندآوری خواهد بود.

وی ادامه داد: الان برای کارمندان دولت- حداقل در محیط دانشگاه که بنده اطلاع دارم- وجهی از حقوق کارمند کم می‌شود، معادل همان وجه هم دولت به آن اضافه می‌کند و در حسابی جداگانه برای او ذخیره می‌شود؛ اگر طبق همین سیستم گفته شود که به ازای تولد هر فرزند، در بدو تولد یک مبلغ مشخص و ماه‌های دیگر به اقتضا مبلغی دیگر به حساب او واریز می‌شود. اگر والدین همراهی کنند و غیر از مبلغی که دولت اختصاص می‌دهد والدین هم مبلغی را کنار بگذارند، این‌ها با هم جمع و تبدیل به سرمایه آینده آن فرزند می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس دوازدهم تصریح کرد: اگر خانواده‌ای اطمینان داشته باشد که فرزند او در سنین 7 سالگی یا 15 یا 18 سالگی چه چیزهایی می‌تواند داشته باشد -البته اگر به حوادث غیر مترقبه برنخورد- و این پول‌ها جمع شود، سرمایه خوبی برای فرزندان و مشوق خوبی برای والدین برای فرزندآوری خواهد بود.

رحماندوست با بیان مثالی از همین روش برای دخیره سرمایه توسط دولت یک کشور دیگر در موضوعی متفاوت، گفت: اگر اشتباه نکنم در مالزی دولت طرحی اینچنینی برای هزینه سفر حج افراد اجرا می‌کرد؛ یعنی از ابتدای تولد هر فرزند پولی به منظور هزینه حج آن‌ها کنار می‌گذاشت و در درازمدت آن هزینه، پول مستطیع شدن فرد برای رفتن به مکه می‌شد؛ البته ما نمی‌گوییم دولت پول برای مکه رفتن فرزندان کنار بگذارد، اما می‌تواند همین پول را برای مسکن، ازدواج و سایر مصارف او در بزرگسالی ذخیره کند.

وی تصریح کرد: مثلاً در کنار هزینه‌های وزارت راه و شهرسازی برای تولید و ساخت و ساز مسکن، یکی از طرح‌هایی که این وزارتخانه در همین راستا می‌تواند انجام دهد، این است که از بدو تولد هر فرد در کشور، مبلغی برای تهیه مسکن و خانه فرد در بزرگسالی کنار گذاشته و ذخیره شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه ممکن است برخی منابع مالی کشور را برای اجرای این طرح‌ها ناکافی بدانند، گفت: کشور ما اگر بخواهیم سرمایه‌های نهفته را به سرمایه‌های جاری تبدیل کنیم، از نظر منابع مالی توانمند است. برای نمونه معادن بسیاری هست که هنوز اکتشاف نشده یا نفت خام زیادی داریم که هنوز به فراورده‌های نفتی تبدیل نشده است و برای آن ارزش افزوده ایجاد نکردیم. مزارع کشاورزی زیادی در کشور داریم که هنوز با روش سنتی و بهره‌وری کم تولید می‌کنیم در حالی که با به‌روز رسانی روش‌های و فناوری‌های جدید کشاورزی همین مزارع می‌تواند تا 10 برابر ارزش افزوده ایجاد کند.

رحماندوست با بیان اینکه این‌ها چندتا از صدها روشی است که می‌تواند در خدمت جوانی جمعیت به کار گرفته شود؛ اضافه کرد: اگرچه ممکن است ظاهر این قضیه یا بخشی از آن خیلی به وزارت بهداشت و درمان نخورد؛ اما همان طور که رهبر معظم انقلاب هم فرمودند، اگر قرار باشد نهادی این هدف و کار را فرماندهی و مدیریت کند و بین دستگاه‌ها وحدت رویه ایجاد کند، آن نهاد می‌تواند وزارت بهداشت و درمان کشور باشد.

رحماندوست در بخش دیگر صحبت‌های خود ضمن اظهار تأسف از آمار بالای سقط جنین در کشور، گفت: متاسفانه الان روش‌های سقط جنین در ایران بسیار بی‌قاعده و رها است؛ هر جای با قاعده و بی‌قاعده، علمی و غیرعلمی، روش‌مند و غیرروش‌مند اقدام به سقط جنین می‌کنند و طبق امار سالانه چندین هزار فرزند را از طریق سقط جنین از دست می‌دهیم که هر کدام از آن‌ها یک حیات است و می‌توانند آینده این کشور باشند؛ بنابراین اگر نظارت و کنترلی بر این موضوع باشد هم می‌تواند به رشد جمعیت جوان کشور کمک کند.

نظر شما