شناسهٔ خبر: 183731 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

نمایندگان موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه چه گفتند؟

صحن نمایندگان موافق وزیر پیشنهادی امورخارجه، دیپلماسی فراگیر، فعال و اثرگذار با رویکردی متوازن، کارکردی و هماهنگی کامل میدان و دیپلماسی را از جمله دلایل تایید وی برای سکانداری این وزارتخانه عنوان کردند.

به گزارش «نماینده»، در جلسه علنی روز یکشنبه (۲۸ مردادماه) مجلس شورای اسلامی، بررسی صلاحیت و برنامه‌های سیدعباس عراقچی وزیر پیشنهادی امورخارجه در دستور کار قرار گرفت و موافقان و مخالفان وی نظرات و دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

انطباق برنامه‌ها و طرح‌های وزیر پیشنهادی امورخارجه با اسناد بالا دستی، برنامه هفتم توسعه و بیانیه گام دوم انقلاب از جمله دلایل موافقت نمایندگان با وی است.

همچنین دیپلماسی فراگیر، فعال، اثرگذار با رویکردی متوازن و کارکردی و هماهنگی کامل میدان و دیپلماسی، تقویت دولت‌ها و مجموعه‌های متحد با ایران از مهمترین دلایلی است که نمایندگان در موافقت با برنامه‌های سیدعباس عراقچی وزیر پیشنهادی امورخارجه برشمردند.

هماهنگی کامل میدان و دیپلماسی، حمایت همه جانبه از محور مقاومت، تعامل «عزتمندانه، کارکردگرا و فرصت محور» با اروپا، جلوگیری از بازسازی امنیتی سازی اجماعی علیه ایران در شورای امنیت، رفع شرافتمندانه تحریم‌ها با مذاکرات هدفمند و غیرفرسایشی از جمله محورهایی است که نمایندگان موافق عراقچی در بیانات خود به آن اشاره کردند.

وزیر پیشنهادی امورخارجه ادامه دهنده هیچ فرد و گروهی نیست

نماینده مردم ملایر در مجلس در موافقت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی امور خارجه با اشاره به دلایل مخالفت برخی نمایندگان با برنامه‌های عراقچی گفت: سیاست‌گذاری کار وزیر نیست و جای دیگری است و وزیر در این زمینه مجری است، ضمن اینکه وی تاکنون وزیر نبوده و یک عضو تیم مذاکره‌ کننده بوده که ذیل یک وزارتخانه با سیاست‌هایی که جای دیگری مانند شورای عالی امنیت ملی اداره می شود، فعالیت کرده است.

احد آزادی‌خواه، عباس عراقچی را از خانواده‌های شهدا و ایثارگران برشمرد و گفت: عراقچی در ۸ سال دفاع مقدس پاسدار رسمی بوده و در جبهه‌ها خدمت کرده است ولی این موضوع را در سوابق خود درج نکرده است.

وی تصریح کرد: عراقچی اعلام کرد که وابسته به هیچ فردی از افراد گذشته نیست و ادامه دهنده مسیر دیگری نیست و مستقل از هر جریانی است و قول داده است که راهکارها و سیاست‌های کلی نظام و قوانین مجلس را اجرا کرده و مطیع رهبر معظم انقلاب باشد.

آزادی‌خواه یادآور شد: عراقچی در جلسات تأکید کرد که حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی، تأمین منافع ملی، افزایش ثروت ملی، تأمین امنیت ملی، ارتقای قدرت و حفظ عزت ملی برای ما مهم است ضمن اینکه رویکرد وی برای آینده تعامل بین دیپلماسی و میدان بود و عراقچی می‌خواهد مطابق دیپلماسی شهید حاج قاسم سلیمانی در خصوص تعامل میدان و دیپلماسی حرکت کند.

به کارگیری همه توان برای خنثی‌سازی تحریم‌ها در برنامه عراقچی است

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم اظهار کرد: عراقچی به کارگیری همه توان برای خنثی‌سازی تحریم‌ها را از جمله برنامه‌های خود دانست که آرزوی ما است و آمریکا محکوم خواهد شد. از سوی دیگر تداوم روابط مستحکم با چین و روسیه در برنامه‌های وی دیده می‌شود.

وی تاکید کرد: حمایت همه جانبه از محور مقاومت موضوعی بود که عراقچی قول داده کمک و مراقبت کند. مقابله جدی با سیاست‌های ظالمانه رژیم صهیونیستی، استفاده منطقی از ظرفیت‌های ایرانیان خارج از کشور در حوزه‌های مختلف به ویژه اقتصادی و رویکرد مبتنی بر منویات رهبری و مصوبات شورای عالی امنیت ملی از دیگر برنامه های وی است.

آزادی‌خواه یادآور شد: عراقچی اذعان کرد رفع تخاصم با آمریکا شاید نشود چرا که آمریکا خوی وحشی‌گری، تروریسم و استکبار دارد اما مدیریت تخاصم موضوعی است که امیدواریم به جریان جدید در جهت تأمین منافع ایران منتهی شود.

وی ادامه داد: از برنامه‌های عراقچی تعامل با ۱۵ کشور هم مرز با ایران به ویژه کشورهای دارای مرز خاکی با ما است و در واقع این دیپلماسی با جهان اسلام محسوب می‌شود چرا که یک چهارم کشورهای دنیا مسلمان هستند و در همسایگی با ما قرار دارند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: عراقچی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برنامه‌های خود را ارائه داده و توسط این کمیسیون به عنوان تخصصی‌ترین کمیسیون در این حوزه برای تصدی وزارت امور خارجه واجد صلاحیت شناخته شد ضمن اینکه انتظار داریم وی قانون اقدام راهبردی رهبر معظم انقلاب را مبنای مذاکرات خود قرار دهد.

فعال شدن دیپلماسی اقتصادی وزارتخانه‌ها در برنامه عراقچی گنجانده شده است

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌های عراقچی گفت: همه می‌دانیم که ایران با برخی از کشورها قرارداد منعقد می‌کند ولی این قراردادها رها می‌شود از این رو از عراقچی انتظار می‌رود موضوع دیپلماسی اقتصادی را در وزارت امور خارجه لحاظ کند.

هادی قوامی افزود: در چهارچوب موضوع منفعت محور می‌توانیم فضا را به سمت و سویی سوق دهیم که موضوع اقتصادی را در وزارت خارجه برجسته کنیم و برای این موضوع باید در وزارتخانه‌ها افرادی با عقبه بخش خصوصی انتخاب کنیم تا بتوانند اقتصاد و سیاست را طبق اسناد بالا دستی نظام در وزارتخانه‌ها پیش ببرند.

وی با اشاره به رشد ۸ درصدی که در برنامه هفتم توسعه دیده شده است، اظهار داشت: برای این موضوع به سالی ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم و بخشی از آن یعنی ۶۰ میلیارد دلار به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد و توجه به موضوع اقتصادی وزارتخانه‌ها برای رسیدن به رشد ۸ درصدی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در برنامه عراقچی به دانش، فناوری و اقتصاد مقاومتی توجه شده و این موضوع در برنامه کلی دولت هم دیده شده است. به عبارتی رای بالا به عراقچی پیامش به دنیا این است که مجلس با سیاست‌های وزارت امور خارجه همسو است.

قوامی با بیان اینکه از مرزهای غربی و شرقی باید فرصت سازی کرد، گفت: اینکه از مرزهای غربی پیام کولبری و از مرزهای شرقی پیام تهدید شنیده شود به سرمایه گذاری اقتصادی و رشد ۸ درصد نخواهیم رسید. از طرفی وزیر امورخارجه درباره مدیریت تخاصم با ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی، برنامه جدیدی دارد که باید آن را لحاظ کرد.

روز گذشته اولین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی برگزار شد و مسعود پزشکیان رئیس جمهور برای دفاع از ترکیب کابینه و تشریح برنامه‌های دولت در صحن علنی مجلس حضور یافت و در دومین جلسه نوبت عصر هم نمایندگان صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات را بررسی کردند.

ابتدا صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مورد رسیدگی قرار گرفت؛ نماینده‌ای به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی صحبت نکرد، لذا وزیر پیشنهادی در فرصت ۳۰ دقیقه‌ای به تشریح برنامه‌های خود پرداخت؛ سپس نوبت به بررسی صلاحیت ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات رسید؛ بعد از اظهارات دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف، وزیر پیشنهادی برنامه‌های خود را تشریح کرد.

در نشست علنی صبح امروز - یکشنبه ۲۸ مردادماه - صلاحیت وزیران پیشنهادی اطلاعات، امور اقتصادی و امور خارجه بررسی شد و صحبت های وزیر پیشنهادی امور خارجه و بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به جلسه نوبت عصر موکول شد.

ادامه دارد...

نظر شما