شناسهٔ خبر: 183668 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تبیین اقدامات نیروی دریایی باید راهبردی باشد

ابراهیم عزیزی شیراز رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی یک نیروی راهبردی است تأکید کرد: تبیین اقدامات بزرگ نیروی دریایی هم باید راهبردی باشد و بروز و ظهور عملیات بزرگ دریایی ناوگروه 86 در رسانه‌ها، آثار فرهنگی، ادبی و سینمایی بسیار اندک و ناچیز بود.

به گزارش «نماینده»، ابراهیم عزیزی به مناسبت سالروز دیدار کارکنان ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با رهبر معظم انقلاب و تأکید ایشان بر تبیین چنین حرکتی، گفت: نیروی دریایی به عنوان یک نیروی راهبردی معرفی شده و باید اقدامات آن مبتنی بر راهبردها و رویکردهای کلان در همه حوزه‌ها باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار 15 مرداد سال گذشته با خانواده ناوگروه 86 از تعبیر اقدام بزرگ استفاده کردند گفت: رهبری معظم در آن دیدار تأکید داشتند که این اقدام بزرگ برای جامعه تبیین شود و مردم با همه ابعاد این عملیات بزرگ دریایی که نه تنها در نوع خود بی‌نظیر که کم نظیر هم بود آشنا شوند که به نظر می‌رسد نظر معظم له محقق نشد و آن اتفاق بزرگ و دیگر اقدامات مهم این دنیرو آنچنان که بایسته و در شأن است دیده نمی‌شود.

وی افزود: بعد از آن عملیات دریایی مهم نگاه ارتش‌های منطقه و جهان به توان، ظرفیت و نقش نیروی دریایی کشورمان تغییر کرد و شکلی از دیپلماسی دریایی شکل گرفت که بروز و ظهورش در رسانه‌ها، آثار فرهنگی و ادبی و سینمایی بسیار اندک و ناچیز بود.

عزیزی افزود: دکترین دفاعی نیروهای مسلح ما مبتنی بر حرکت‌های بزرگ، پیشدستانه و مبتنی بر آینده منطقه است، عنوان کرد: بر ما واجب است تا در سالگرد اقدام قابل تقدیر حضور نیروی دریایی ارتش کشورمان در آب‌های دور که منجر به تمجید رهبر معظم انقلاب شد، برای افزایش توان دفاعی نیروی دریایی ارتش و سپاه تلاش کنیم.

نماینده مردم شیراز در ادامه با تأکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی از هر اقدامی در حوزه نیروی دریایی حمایت می‌کند، اظهار داشت: یکی از فرصت‌های خوب برای رسیدن به امنیت اقتصادی پایدار در دریاها وجود نیروهای دریایی ارتش و سپاه در آب‌های آزاد است که باید تمرکز خود را بر تقویت همکاری با آنها قرار دهیم که همواره پای کار بوده‌اند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم با همکاری کشورهای همسایه، منطقه و همسو، امنیت منطقه خودمان را خودمان تأمین کنیم، خاطرنشان ساخت: ما نباید اجازه دهیم کشورهایی که مخالف تمامیت ارضی کشورهای ما هستند و برای منافع کشور خود به منطقه لشگرکشی کرده‌اند در آب های اطرافمان جولان دهند لذا باید هرچه بیشتر میان کشورهای منطقه مشارکت برای تأمین امنیت دریاها را رقم بزنیم.

به گزارش خانه ملت، ناو گروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناو بندر مکران دارای نمایندگانی از ۲۹ استان کشور که ماموریت خود را از ۲۹ شهریور 1401 آغاز کرد، ۳۰ اردیبهشت سال گذشته به کشور بازگشت.

این ناو گروه در طول انجام ماموریت خود چهار مرتبه از خط استوا عبور کرد و در مدت ماموریت در بندرهای بمبئی هندوستان، بندر جاکارتا، بندر ریودوژانیرو، بندر کیپ‌تاون و صلاله پهلوگیری و از تنگه مالاکا، ‌دریای سلبس، اقیانوس آرام، تنگه ماژلان، اقیانوس اطلس، اقیانوس هند و دریای عمان گذر کرد.

این نخستین ناو گروه جمهوری اسلامی ایران بوده که با عبور از اقیانوس آرام اقدام به دور زدن کره زمین کرده و وارد قاره آمریکا شده که نشان دهنده توانمندی متخصصان داخلی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.

ناوگروه 86، سه طوفان سهمگین را در سفر خود با موفقیت پشت سر گذاشت و توانست بیشترین عرض اقیانوس اطلس را در این سفر بپیماید.

15 مرداد ماه سال گذشته بود که کارکنان و خانواده‌های ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی رفتند و مورد تفقد ایشان قرار گرفتند.

نظر شما