شناسهٔ خبر: 183563 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

باید قوانین مربوط به قاچاق کالا را در راستای افزایش درآمدهای پایدار ارزی اصلاح کنیم

رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: باید در راستای افزایش درآمدهای پایدار ارزی قوانین مربوط به قاچاق کالا اصلاح شود چرا که برخی از این قوانین به تولیدکنندگان در زمینه ارزآوری ضربه می زند.

به گزارش «نماینده»، رحیم زارع با اشاره به راهکارها در زمینه افزایش درآمدهای پایدار ارزی کشور گفت: ما در این بخش باید دو الی سه اقدام مهم را مبنای کار خود قرار دهیم.

نماینده مردم «آباده، خرم بید، بوانات» در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید در زمینه افزایش درآمدهای پایدار ارزی به صادرات غیر نفتی توجه جدی داشته باشیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین ما باید یک مطالعات تطبیقی در حوزه صادارت نفت انجام دهیم تا مباحث ارزش افزوده به واسطه پترو پالایشگاه ها در این بخش به درستی تببین شود. البته این موضوع یکی از عواملی است که در ساختار بودجه مغفول مانده و باید به درستی به آن توجه شود.

زارع تاکید کرد: احداث پترو پالایشگاه ها از جمله عواملی هستند که می تواند درآمد ارزی تولید داخلی و همچنین تولید صادرات محور را ارتقا دهد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران در حوزه پتروشیمی پیشرفت های چشم گیری دارد، تصریح کرد: همچنین یکی از عواملی که می تواند باعث درآمد پایدار ارزی شود حوزه فرش و تولید فرش است.

زارع تاکید کرد:درآمد حوزه فرش از نیم میلیون دلار به 30 الی 40 میلیون دلار رسیده است لذا ما باید براساس سیاست های اتخاذی، کاری کنیم که در بازگرداندن ارز این کالاها سخت گیری نشود تا صنایع دستی و صنایع کوچک در تامین منابع ارزی نقش ایفا کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ما باید به تجارت آزاد توجه کنیم، اظهار کرد:همچنین در زمینه ثبت سفارش و مدیریت واردات باید اقداماتی را مدنظر قرار دهیم. همچنین باید ثبت سفارش کالاهای وارداتی، سیستمی شود و باید در این فرآیند کالاهای به اصطلاح بنجول حذف شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچنین در راستای افزایش درآمدهای پایدار ارزی باید موانع تعرفه ای حذف شود؛ این در حالی است که کل تعرفه کالاهای سرمایه ای ما در عرصه اقتصاد نزدیک به 15 درصد است لذا این تعرفه ها باید به درستی مدیریت شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین باید در راستای افزایش درآمدهای پایدار ارزی قوانین مربوط به قاچاق کالا اصلاح شود چراکه برخی از این قوانین به تولید کنندگان در زمینه ارزآوری ضربه می زند.

نظر شما