شناسهٔ خبر: 183407 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مسدودسازی مرزها پارادوکسی از امنیت و معیشت را تحت تاثیر قرار می‌دهد

نماینده مردم زابل و زهک در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه معیشت مرزنشینان باید در دستور کار قرار بگیرد، گفت:برخی از مسئولان به بهانه مسدودسازی مرزها معیشت مردم را مخدوش می‌کنند و برخی دیگر با مستمسک قرار دادن معیشت از مباحث امنیتی غافل می‌شوند.

به گزارش محمد سرگزی در مورد مسدودسازی مرزها و بحث معیشت مرزنشینان، گفت: مسدودسازی مرزها را باید در دو مقوله مهم مورد توجه قرار داد، نخست استفاده از ظرفیت مرزها برای بهبود وضعیت معیشتی مردم و نکته دیگر کنترل مرزها در جهت حفظ امنیت کشور است که هر دو باید همزمان صورت گیرد.

معیشت مرزنشینان باید در دستور کار قرار بگیرد

نماینده مردم زابل و زهک در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه معیشت مردم مرز نشین باید در دستور کار قرار بگیرد، اظهار کرد: برخی از مسئولان به بهانه مسدود سازی مرزها معیشت مردم را مخدوش می‌کنند و برخی دیگر با مستمسک قرار دادن معیشت از مباحث امنیتی غافل می‌شوند که این دو مبحث با یکدیگر منافاتی ندارد، ما در عین حالی که می‌توانیم مرزها را مسدود و کنترل کنیم بحث معیشت مردم را در نوار مرزی نیز باید در نظر بگیریم.

نماینده مردم در مجلس دوازدهم در ادامه افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر ما به صورت تک بعدی عمل کرده‌ایم به عنوان مثال در مرز سیستان و بلوچستان با ایجاد دیوار مرزی معیشت مردم تحت تاثیر قرار گرفت که این مسئله با برنامه‌ریزی‌های دولت در مغایرت کامل بود.

دو تهدید در مقوله انسداد مرزها

وی با انتقاد از رشد برخی بزهکاری‌ها در جامعه پیرامون مرزها، یادآور شد: در واقع به واسطه مختل شدن معیشت مردم شاهد عنوان بزهکاری‌ها در جامعه پیرامون نقاط مرزی هستیم، قطعا تهدیدات برون مرزی با انسداد مرزها قابل کنترل است اما منجر به اختلال در معیشت مردم خواهد شد، از طرفی تهدید دیگری از نوع امنیت در داخل کشور به واسطه عدم ایجاد معیشت مناسب داریم .

سرگزی در پایان با اشاره بر پیگیری همزمان کنترل مرزها به بحث معیشتی مردم در نوار مرزی تاکید، خاطرنشان کرد: انسداد مرزها بدون تامین معیشت مردم منجر به ایجاد مسائل امنیتی می‌شود، از طرفی ایجاد معیشت بدون کنترل مرزها نیز مسئله امنیتی دیگری است که باید هر دو اصل مورد بررسی قرار گیرد.

نظر شما