شناسهٔ خبر: 183398 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

قالیباف: دخل و خرج خانواده‌های ایرانی با هم همخوانی ندارند

قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما نیازمند مدیری قوی در دولت هستیم که اقتدار زیادی داشته باشد و اجرای قوی داشته باشد.

به گزارش «نماینده»، محمدباقر قالیباف در برنامه میزگرد اقتصادی کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که از شبکه اول سیما پخش شد، گفت: انقلاب اسلامی و نظام اسلامی افتخارات زیادی آفریده و در حوزه دفاعی و علم و دانش و تحقیق و قدرت نرم و مردم سالاری دینی افتخاراتی داشته‌ایم، اما نباید از چالش‌های خود فاصله بگیریم.

قالیباف تاکید کرد: رشد سالانه اقتصادی ما در یک دهه اخیر کمتر از یک درصد بوده اما تورم بسیار شدید است و همین باعث شده که دخل و خرج برخی از اقشار ما با هم همخوانی نداشته باشد و باید مسائلی مانند سلامت و اوقات فراغت خود را از دست دهند.

نیازمند مدیری قوی در دولت هستیم

وی ادامه داد: ما نیازمند مدیری قوی در دولت هستیم که اقتدار زیادی داشته باشد و اجرای قوی داشته باشد و بتواند در طول برنامه هفتم دقیقاً به مردم بگوید چه در زمین و زیرساخت‌ها داریم و چه سر سفره مردم وجود دارد. شکی نیست که باید یکسری اصلاحات اقتصادی انجام شود. بخشی از فشار اقتصادی و تحریم‌ها ناشی از کار دشمن است اما بی تدبیری، بی عرضگی هم آثار سویی دارد و ریشه اصلی حیف کردن سرمایه‌های ماست.

مهار تورم و رشد اقتصادی دو کار مهم است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: مهار تورم و رشد اقتصادی دو کار مهم است که برای رفع مشکلات اقتصادی مهم است. برای رفع کسری بودجه و ناترازی بانکی باید چاره‌اندیشی شود.

قالیباف اظهار کرد: ما بعد از ۵۰ سال، قانون دائمی بانک مرکزی را تصویب کردیم و قانون برنامه هفتم توسعه را هم در کنار آن داریم. از طریق اجرای دقیق این قوانین از سوی یک مدیر قوی می‌توانیم کسری بودجه و مشکلات مربوط به ناترازی های موجود در بخش اقتصادی را مرتفع کنیم.

دخل و خرج خانواده‌های ایرانی با هم همخوانی ندارند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: امروز دخل و خرج خانواده‌های ایرانی حتی برای کسانی که درآمد ثابت دارند، با هم همخوانی ندارند. بر این اساس، نباید رئیس دولتی روی کار بیایید که آگاه به مسائل نباشد و اقتدار نداشته باشد. نباید کسی بیاید که توان اجماع‌سازی، کارنامه قوی و تجربه نداشته باشد. برای رسیدن به نقطه مطلوب باید مهار تورم و رشد اقتصادی را محقق کرد.

وی بیان کرد: نمی‌توان آزمون و خطا کرد و نمی‌شود مدیریت در سطح عالی کشور را به کسی سپرد که مدیریت قوی نداشته باشد. اگر نتوان با روش و ابزار مشخص و مدیریت قوی به راه حل درست رسید، یعنی فرصت را از دست دهیم و این ظلم به مجموعه است.

قالیباف متذکر شد: مجلس یازدهم قانون نظام تامین مالی را تصویب کرد و بر این اساس، برای جهش اقتصادی از جهت وجود قانون مشکلی نداریم و برنامه هفتم توسعه هم آماده است. ۶ برنامه قبلی توسعه کشور زیر ۳۰ درصد اجرا شده است، لذا احتیاج به مدیر قوی برای اجرای قانون برنامه داریم.

وی گفت: می‌گویند این کار را می‌کنیم اما در ۴۵ سال گذشته کارنامه‌ای دارید که کاری انجام دادید؟ ما نمی‌توانیم ریسک کرده و آزمون و خطا کنیم. بنده متعهد به ایجاد تحول هستم.

قالیباف در پاسخ به سوال آل اسحاق مبنی بر اینکه عواملی که نمی‌گذارند برنامه‌های ۵ ساله توسعه کشور اجرایی شود چه کسانی هستند و برای تحقق برنامه هفتم توسعه چه خواهید کرد، ادامه داد: معتقدم یک مدیر قوی و مسلط می‌تواند این کارها را انجام دهد که ضمانت آن، عملکرد بنده در ادوار گذشته در نیروی انتظامی و شهرداری تهران است.

هوشمندسازی، شفاف‌سازی و مردمی‌سازی خیلی مهم است

وی بیان کرد: هوشمندسازی، شفاف‌سازی و مردمی‌سازی خیلی مهم است و با هوشمندسازی می‌توان بر دیوان‌سالاری مقابله کرد. اگر مدیر ارشد نتواند مشکل را تبدیل به مساله کرده و با استفاده از کارشناسان قدرت حل مساله نداشته باشد، وضعیت فعلی ادامه پیدا می‌کند. قول شرف می‌دهم برنامه هفتم را اجرایی کرده و با قدرت آن را پیاده کنم. درخواست تاخیر در تعویق قانون بانک مرکزی بود که در جلسه سران قوا مخالفت کردم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگر آل اسحاق مبنی بر اینکه آیا در دولتش ما درآمد اقشار متوسط جامعه افزایش پیدا می‌کند، گفت: باید سپر حمایتی برای اینها پیش بینی کرد تا وقتی فردی می‌خواهد ازدواج کند، حداقل چند قلم کالای اساسی را بتواند تامین کند.

وی ادامه داد: اگر ۲۰ درصد حقوق را در سال افزایش می‌دهیم، در سبد حمایتی هم باید مابه التفاوت را یارانه داده و کمک کنیم و در کنار آن هم باید سرمایه گذاری تقویت و کیک اقتصادی را بزرگ کرده و درآمد دولت را هم باید از مبادی مختلف از جمله مالیات تامین کرد.

نمی‌شود از جیب مردم برداریم و بعد فضولی در کار مردم کنیم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال آل اسحاق درباره وضعیت بازار خودرو، بیان کرد: به جای آنکه مردم را در اقتصاد مداخله دهیم، در زندگی مردم و اقتصاد آنها مداخله می‌کنیم که نمونه آن خودرو است.

وی تاکید کرد: سهم دولت در ایران خودرو و سایپا ۷ درصد است اما دولت، مدیرعامل آنان را تعیین کرده و هزینه بالا و قیمت خودرو را دستوری می‌کند و بعد خودرویی می‌دهد که گران‌تر از قیمت خودروهای همسایه و با مصرف سوخت بالاتر است. نمی‌شود از جیب مردم برداریم و بعد فضولی در کار مردم کنیم.

قالیباف گفت: همه این مشکلات را اصلاح می‌کنم که به ضمانت کارنامه و شناخت و برنامه خود می‌گویم. وقتی برنامه هفتم را می‌نوشتیم می‌گفتیم یعنی فرصت می‌شود مدیری بیاید که برنامه را اجرایی کند که پا به میدان گذاشتم تا در شرایط سخت به مردم خدمت کنم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال آل اسحاق مبنی بر اینکه آیا الزمات حضور در تجارت جهانی را می‌پذیرید، گفت: حتماً پیشرفت الزاماتی دارد. یکی از مشکلات ما در تحریم، سوئیفت است اما بریکس که ما به آن پیوسته‌ایم خودش سیستم بریکس‌پی را دارد. پس بریکس یک فرصت است.

وی ادامه داد: با برخی از کشورهای دنیا هم می‌توانیم روابط مالی دوجانبه داشته باشیم اما از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی‌کنیم. در اتحادیه اوراسیا معلوم است که نیازهای طرفین چیست و باید از این فرصت‌ها هم استفاده کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره راهکار استقلال بانک مرکزی، گفت: ما قطعاً به سمت استقلال بانک مرکزی می‌رویم که در قانون جدید این استقلال به بانک مرکزی داده شده است. دخالت دولت در امور بانک مرکزی با این قانون حداقلی شده است.

قالیباف درباره تسهیلات تکلیفی، بیان کرد: گاهی دولت به دلیل تامین هزینه‌های خود، تکلیف مالایطاق به بانک مرکزی و بانک‌های عامل می‌دهد، ما حتماً این کار را نکرده و به سمت مولدسازی می‌رویم و جلوی اتلاف انرژی‌ها را می‌گیریم.

وی درباره راهکارهای خود درباره حقوق و دستمزد، گفت: اکنون نیروهای قراردادی، ساعتی و پیمانی داریم که با حقوق کمتر و بدون امنیت شغلی هستند و گویا آنها شهروند درجه یک نیستند و انگیزه ندارند که ما حتماً این مشکل را حل می‌کنیم.

قالیباف بیان کرد: مطابق با برنامه هفتم توسعه، به جای خرید خدمت، خرید خدمات کرده که به معنای کوچک کردن دولت است. در واقع، برنامه هفتم هر گونه تولید خدمت در شرکت‌های دولتی را ممنوع کرده که نتیجه آن چابک شدن دولت است. ما حتماً تصدی‌گری را از دولت جدا کرده و به مردم می‌دهیم.

وی اظهار کرد: اگر بنای ما سپر حمایتی به انتهای زنجیره است، باید به تولید کمک و به مالیات بخش تولید توجه کنیم و ابتدای زنجیره را مورد توجه قرار دهیم.

تصدی‌گری دولت در بخش مسکن ممنوع است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره مسکن نیز، گفت: طبق قانون، تصدی‌گری دولت در بخش مسکن ممنوع است، چرا که دولت ساختمان ساز نیست. دولت زمین دارد که طبق طرح آمایش می‌تواند ۳۳۰ هکتار دهد که آن هم با در نظر گرفتن اولویت‌ها باید اجرایی شود و نباید در این حوزه تصدی گری کند.

قالیباف در ادامه در پاسخ به سوالی درباره برنامه خود برای استفاده از سرمایه‌گذاران خارجی، گفت: ما به امنیت سرمایه اعتقاد داریم. همچنین از ایرانیان خارج از کشور دعوت خواهیم کرد و با استفاده از ارتباطات سیاسی مانند بریکس و شانگهای، در سال اول دولت شاهد گشایش‌هایی خواهیم بود.

وی تاکید کرد: اولین کارمان این است که به مردم اطمینان داده شود تا در کشور سرمایه‌گذاری کنند. متاسفانه کار ما این شده که بنگاه‌های بزرگی مانند هفت تپه را یکی می‌فروشد و دیگری پس می‌دهد و بعد گفته می‌شود که بخش خصوصی برای چه در این عرصه وارد شود که ما این وضعیت را اصلاح می‌کنیم.

حداقل حقوق باید به اندازه تورم افزایش پیدا کند

قالیباف بیان کرد: باید به گونه‌ای درباره حقوق و دستمزد سیاست گذاری و عمل شود که آنها قدرت خرید داشته باشن و حداقل حقوق باید به اندازه تورم افزایش پیدا کند. امسال حداقل حقوق حدود ۱۲ میلیون تومان است و بر اساس تورم، مابه‌التفاوت به قشر پایین اضافه می‌کنیم و مابقی را هم به صورت پلکانی پیش می‌بریم.

به دلیل بی تدبیری، بی عرضگی و ناآگاهی خودتحریمی ایجاد کردیم

قالیباف درباره رویکرد خود برای حضور در اقتصاد جهانی، گفت: یکی از مشکلات به دلیل تحریم، سوییفت است، اما ظرفیتی مانند بریکس، بریکس پی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین می‌توان روابط مالی دو جانبه با کشورهای بزرگ دنیا داشت و به جای دلار و یورو با ارزهای خودشان کار اقتصادی کنیم که از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌کنیم. این فرصت در شانگ‌های و بریکس وجود دارد که باید مدنظر ما باشد.

وی بیان کرد: در تحریم، نفت می‌فروشیم و پول می‌گیریم و بعد تبدیل ارز می‌شود، در نتیجه ۳۰ درصد در جابه‌جایی پول‌ها حیف می‌شود. ما عملاً به دلیل بی تدبیری، بی عرضگی و ناآگاهی خودتحریمی ایجاد کردیم.

وی در ادامه، گفت: باید سیستم نهادهایی مثل سلامت، آموزش و پرورش و دفاعی را اصلاح کرد؛ خصوصی سازی در آموزش و پرورش ضرورت ندارد اما می‌توان به سمت مردمی سازی رفت.

قالیباف درباره سوال دانش جعفری مبنی بر راهکارهای ثبات نرخ ارز، گفت: باید بتوان ارز را پیش‌بینی‌پذیر کرد.

وی ادامه داد: نمی‌توان نسبت به نرخ آزاد ارز بی‌تفاوت بود و دولت باید دخالت را به گونه‌ای در عرضه و تقاضا انجام دهد که خالص آن در پایان سال صفر شود. همچنین سیاست‌ها به گونه‌ای نباشد که جذابیت واردات بیشتر از صادرات باشد.

وی در پاسخ به این سوال که سیاست شما ارز تک نرخی یا چند نرخی است، تاکید کرد: اقتصاد ما، یا این، یا آن نیست و حرف پوپولیستی هم نیست و صحبت‌هایم دقیق و قابل انجام است و دقیق و فنی توضیح می‌دهم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری توضیح داد: ما نرخ ارز نیمایی داریم که این نرخ را به گونه‌ای پیش برده‌ایم که در کانالی باشد که نرخ ماهیانه آن قابل پیش بینی باشد و بتواند رشد ملایم داشته باشد؛ از سوی دیگر با دخالت در بازار آزاد یابد آن را کنترل کرد.

وی متذکر شد: درباره ارز ترجیحی هم یک مرتبه تصمیم گرفته شد که نرخ آن۲۸,۵۰۰ تومان شد و دیدید که رفتار یک شبه باعث چه اتفاقاتی شد و همین را درباره ارز ۴,۲۰۰ تومان هم دیدیدم. پس باید با پیش‌بینی پذیری کار را در حوزه بهبود وضعیت ارز دنبال کرد.

قالیباف درباره وضعیت نیروهای شرکتی، گفت: اشتباه بزرگ اینجا بود که نیروی دستگاه دولتی را به شرکت‌های بزرگ ارجاع داده و دولت حقوق را به شرکت خدماتی داد که آن شرکت هم با خویشاوندان افراد تشکیل شد و نتیجه این شد که نیروهای شرکتی تبدیل به شهروند درجه دو شدند.

وی تاکید کرد: حتماً وضعیت نیروهای شرکتی را حل می‌کنم تا عدالت اجتماعی برقرار شود. امیدوارم بتوانیم با مدیریت علمی، آگاه و شجاعانه در خدمت مردم باشیم و مشکلات را رفع کنیم.

گفتنی است، حجت‌الاسلام حسین حسین زاده بحرینی، داوود دانش جعفری و یحیی آل اسحاق به عنوان کارشناسان برنامه و مجید شاکری و سیدامیر سیاح به عنوان مشاوران محمدباقر قالیباف در این نشست حضور داشتند.

نظر شما