شناسهٔ خبر: 183396 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: روابط عمومی شورای شهر تهران

تحویل تاکسی های برقی ارتباطی به قرارداد چین ندارد / گزارشی از فرمانداری و هیئت تطبیق درباره قرارداد چین به شورا نرسید

اقراریان رئیس کمیته نظارت شورا ضمن تقدیر از اجرای طرح برقی سازی تاکسی‌ها در شهر تهران، تحویل تاکسی‌های برقی را حاصل تلاش وزارت صمت در راستای نوسازی ناوگان فرسوده دانسته و تأکید کرد که این اتفاق، ربطی به قرارداد چین ندارد.

به گزارش «نماینده»، مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورا با اشاره به موضوع تحویل تاکسی‌های برقی به ناوگان حمل و نقل شهری اظهار داشت: برقی سازی از اتفاقات خوبی است که دولت شهید رئیسی دنبال می‌کرد و ما امروز شاهد ابعاد مختلف این مسئله هستیم.

اقراریان در ادامه گفت: در خصوص استفاده از ماده ۱۲ مبنی بر صرفه‌جویی در سوخت، به نظر می‌رسد بیان نکاتی پیرامون این موضوع ضروری باشد و از دولت درخواست می‌شود با توجه به شرایط رانندگان تاکسی‌ها نکات بیان شده را مورد توجه قرار دهند.

رئیس کمیته نظارت شورا با بیان اینکه اولین مسئله این است که تاکسی‌هایی که تحویل داده شد هیچ ارتباطی با قرارداد چین نداشته و حاصل پیگیری وزارت صمت در راستای نوسازی ناوگان فرسوده در سراسر کشور است؛ تأکید کرد: در این مورد کلانشهرها در این رابطه در اولویت هستند و این ناوگانی که در حال تحویل است؛ تداوم همان مسیری است که طی ادوار گذشته دولت با هدف نوسازی دنبال می‌کند. ولی ضرورت دارد به این مسئله نیز اشاره شود که مصوبه شورا در خصوص قرارداد موسوم به چین تا این لحظه اعلام نظری از سوی فرمانداری تهران و هیئت تطبیق دریافت نکرده است.

وی افزود: گفته می‌شود علت این امر به دلیل عدم تکمیل مدارک بوده است؛ اما آنچه در خصوص این تاکسی‌ها باید مورد توجه قرار گیرد بهای خرید آن‌هاست که معادل یک میلیارد و سیصد میلیون تومان است که ۳۰۰ میلیون تومان از این میزان مربوط به وامی است که شهرداری تهران به رانندگان می‌پردازد. به همین ترتیب ۶۰۰ میلیون تومان هم مربوط به وامی است که خودروساز می‌پردازد و ۴۰۰ میلیون تومان هم آورده رانندگان است که بر اساس محاسبات با این اوصاف هر راننده باید ماهیانه ۱۸ میلیون اقساط پرداخت کند که مبلغ بسیار بالایی است و در صورتی که کمک‌های لازم انجام نشود؛ رانندگان با چالش جدی مواجه خواهند بود. لذا درخواست می‌شود با در نظر گرفتن شرایط زندگی رانندگان تاکسی و میزان درآمد آن‌ها، این موضوع به دقت دنبال شده و اسیر فضای تبلیغاتی نشود. ما باید به دنبال حل اساسی موضوع تبدیل و جایگزینی باشیم تا شاهد یک تحول خوب باشیم.

در ادامه، مهدی چمران، رئیس شورا در توضیحاتی تکمیلی بیان کرد: اگر طرح اعطای تسهیلات از سوی وزارت نفت عملی نشود؛ قطعاً رانندگان در بحث خرید با مشکل جدی مواجه خواهند بود. امیدواریم این مسئله در هیئت دولت پیگیری شده و هر چه زودتر مرتفع شود.

نظر شما