شناسهٔ خبر: 183371 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

باید به اقتصاد انرژی محور توجه کنیم

انرژی43 نماینده مردم «زرند و کوهبنان» در مجلس شورای اسلامی گفت:مجلس دوازدهم باید روی تقویت اقتصاد بخش انرژی دست گذاشته و روی آن تمرکز کرده و در برخی از قوانین این بخش بازنگری لازم را اعمال کند.

به گزارش «نماینده»، عبدالحسین همتی با اشاره به اولویت‌های اقتصادی مجلس دوازدهم اظهار کرد: در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور شرایط خوبی نبوده و نیاز هست مجلس دوازدهم رفع مشکلات اقتصادی را در اولویت کار قرار داده و به این مسائل به جد ورود کند.

نماینده مردم «زرند و کوهبنان» در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما اگر قصد داریم مردم تغییراتی احساس کنند، این تغییرات باید خود را در موضوعات اقتصادی نشان دهد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کاستی‌ها در حوزه اقتصادی عوامل مختلفی دارد، اظهار کرد: یکی از مسائل عمده در این بخش، بی‌ثباتی در نرخ ارز است؛بنابراین ما باید تثبیت نرخ دلار را پیگیری کرده و برای این مهم ریل گذاری کنیم چرا که نوسانات نرخ ارز در افزایش تورم تاثیرگذار است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه برخی از مشکلات اقتصادی ریشه ای است ادامه داد: به طور مثال، انرژی، قبل از اینکه به دست مصرف کننده برسد،در سیستم دولت تلف می‌شود لذا اگر ما بتوانیم همین میزان انرژی را در کشور کنترل کنیم منابع حاصل از این بخش برابر با کل بودجه صادرات نفت و گاز ما خواهد شد.بنابراین اگر اصلاحات در این بخش را مدنظر قرار دهیم حتماً می‌توانیم تغییراتی را اعمال کرده و این منابع را در جاهای مفیدتر هزینه کنیم.

همتی در ادامه با اشاره به برخی سیاست‌های غلط در توزیع یارانه انرژی به برخی بخش ها، بیان کرد: متاسفانه این بخش‌ها یارانه انرژی را دریافت کرده اما محصول نهایی خود را با قیمت دلار آزاد به فروش می‌رسانند. بنابراین این یک نقیصه بوده و باید برطرف شود و نباید یارانه‌ای که برای مردم در نظر گرفته شده در جیب افراد خاصی قرار گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دو وزارتخانه کشور مشغول به تولید انرژی در کشور هستند اظهار کرد: این در حالیست که دو وزارتخانه نفت و نیرو شاید کمتر به مبحث مصرف انرژی توجه کرده اند به طور مثال ما منابعی را در نظر می‌گیریم و یکی از فازهای پارس جنوبی را احداث و توسعه می‌دهیم و دلمان خوش است که تولیدمان را افزایش داده‌ایم اما ما باید بدانیم که برخی اوقات می‌توانیم با صرفه‌جویی صورت گرفته،همان مقدار گاز را به دست بیاوریم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به احکام قانونی برنامه ششم و هفتم توسعه در رابطه با بهینه‌سازی مصرف سوخت، بیان کرد: به واقع احکام در نظر گرفته شده برای بهینه‌سازی مصرف سوخت باید مبنای کار دولتمردان قرار گیرد.

همتی تاکید کرد: بنابراین مجلس دوازدهم باید بر روی تقویت اقتصاد بخش انرژی دست گذاشته و روی آن تمرکز کرده و در برخی از قوانین این بخش بازنگری لازم را اعمال کند،چرا که عمده منابع بودجه‌ای کشور از محل نفت و گاز تهیه و تامین می‌شود و باید به درستی به این بخش توجه داشت.

نظر شما