شناسهٔ خبر: 182742 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

رئیسی: سکوت‌کنندگان در قبال جنایات صهیونیست‌ها سیلی سختی خواهند خورد

رئیسی رئیس‌جمهور با بیان اینکه جنگ کنونی در غزه رویارویی محور شرارت در برابر محور شرافت است، تأکید کرد: کسانی که امروز در قبال جنایات صهیونیست‌ها سکوت می‌کنند، بدانند بدون تردید فردا سیلی سختی خواهند خورد.

به گزارش«نماینده»، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در هفتمین اجلاس سران مجمع صادر کنندگان گاز (GECF)، گفت: از ریاست جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر تشکر و قدردانی دارم و همچنین از میزبانی دولت دوست و ملت عزیز الجزایر بابت برگزاری شایسته این اجلاس سپاسگزاری می‌کنم.وی افزود: از دولت قطر بابت همکاری های آن ها در طول دوره گذشته تشکر می‌کنم، ابتدا مایل هستم در مورد فلسطین، موضوع مهم جهان اسلام و بشریت سخن بگویم.رئیس‌جمهور ادامه داد: نظام سلطه غربی که بر پایه استعمار ملت‌های جهان شکل گرفته است امروز از همیشه ضعیف‌تر و تهی از معنا شده و بقای خود را در تداوم رابطه سلطه‌گر و سلطه پذیر می‌داند.رئیسی افزود: ملت‌هایی همچون ملت بزرگ الجزایر توانستند با مقاومت و جانفشانی یک میلیون شهید خود را از زیر بار گران رها سازند ولی سنگینی این بار همچنان بر دوش برخی ملت‌ها همچون ملت مظلوم فلسطین احساس می‌شود.وی در ادامه یادآور شد: تاسیس رژیم صهیونیستی پروژه استعماری برای حفظ سلطه و نفوذ غرب در منطقه ما بود اما به برکت مقاومت فلسطین ستون‌های شیشه‌ای آن فرو ریخته است. جنگ کنونی در فلسطین، رویارویی محور شرارت در برابر محور شرافت است و کسانی که امروز در قبال جنایت صهیونیست‌ها سکوت می‌کنند بدانند که بدون تردید فردا سیلی سختی خواهند خورد. امروز فلسطین معیار انسانیت، اخلاق و وجدان جامعه بشری است.

رئیس جمهور بیان کرد: امروز شورای امنیت سازمان ملل به دلیل حمایت‌های بی‌دریغ آمریکا از ماشین جنگی رژیم صهیونیستی، در برقراری آتش‌بس ناتوان مانده است. آمریکا با حمایت همه‌جانبه از تروریسم سازمان‌یافته رژیم صهیونیستی سنگ‌تمام گذاشته است. آمریکا و اروپا اگر واقعا به دنبال صلح و امنیت جهانی هستند باید دست از دروغ و ریاکاری بردارند و کشتار مردم فلسطین را متوقف کنند.رئیسی اظهار کرد: امروز فریادهای عدالت‌خواهی و صلح‌طلبانه به نفع مردم مظلوم غزه از سراسر جهان، از آمریکای لاتین تا آفریقا و اروپا بلند است و حتی افسران ارتش آمریکا نیز ترجیح می‌دهند، خود را به آتش بکشند ولی در جهنمی که جنایات غرب برای آنها مهیا کرده قدم نگذارند. وی خاطرنشان کرد: آمریکا باید پاسخ دهد که آیا سازوکاری برای اعتراض چنین افسران معترضی به جنگ‌افروزی آمریکا وجود دارد، یا بقیه معترضین نیز باید خود را به آتش بکشند تا صدایشان شنیده شود. فاجعه قتل عام عامدانه ده‌ها تن از مردم مظلوم و گرسنه‌ای که برای تهیه غذا تجمع کرده بودند ولی با حملات عامدانه ارتش تروریستی اسرائیل به خاک و خون کشیده شدند، غیرقابل تحمل و نیازمند اقدام فوری و برخوردی بازدارنده و بین‌المللی است.رئیس‌جمهور تصریح کرد: اکنون نزدیک 5 ماه است که آزادی‌خواهان جهان بدون توقف در کشورهای مختلف در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی و در اعتراض به حمایت‌های آمریکا از این رژیم، در خیابان‌ها پایداری و استقامت کرده و ناامید نشده‌اند.

رئیسی عنوان کرد: فریاد مستمر و خستگی‌ناپذیر آنان این است که کودک‌کشی را متوقف کنید، دست از محاصره مردم غزه بردارید، آب و غذا و دارو را به روی مردم مظلوم غزه نبندید، اقدام ضد حقوق‌بشری بمباران بیمارستان‌ها را متوقف کنید، از حمله به مراکز امدادرسانی بین‌المللی و دفاتر سازمان ملل و صلیب سرخ خودداری کنید، خبرنگاران را نکشید؛ بدانید که صدای ملت مظلوم و مقتدر فلسطین خاموش نشدنی است.وی ادامه داد: اینجانب به نمایندگی از ملت قهرمان ایران، از برادران عزیزم در سراسر جبهه مقاومت، به خصوص حماس و جهاد اسلامی و همچنین حزب الله سرافراز در لبنان و سلحشوران مبارز در یمن و هر انسان آزاده‌ای که شجاعانه مواضع شرافتمندانه‌ای در مقابل جنگطلبی صهیونیست‌ها و کشتار وحشیانه مردم غزه اتخاذ کرده، صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم.رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه اسرائیل با وجود همه‌ی جنایت‌هایی که مرتکب شده به هیچ یک از اهدافش دست نیافته است، گفت: مقاومت فلسطین همچنان به پایداری و استقامت خود ادامه می‌دهد. ملت فلسطین اثبات کرد که خون بر شمشیر پیروز است.وی افزود: ما همچنان معتقدیم که آتش‌بس فوری و بدون قید و شرط و رفع محاصره و ارسال اضطراری کمک‌های انسانی باید انجام شود و لذا از هر ابتکاری در این زمینه حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.رئیس‌جمهور بیان کرد: باید جنایت‌های ارتکابی رژیم صهیونیستی و آمریکا و دیگر حامیان این رژیم، در دادگاه صلاحیت‌دار بین‌المللی مورد رسیدگی قرار گیرد و آنها به کیفر جنایاتی که انجام داده‌اند، برسند، باید این رژیم از سازمان ملل و همه مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی اخراج گردد و مورد تحریم جهانی ملتها و دولتها قرار گیرد.

رئیسی اضافه کرد: قطع کامل روابط پیدا و پنهان با این رژیم کمترین انتظار ملت‌های مسلمان از دولتمردان آنها است که سریعاً باید انجام پذیرد.وی تصریح کرد: ما معتقدیم در برابر رژیمی که صدها قطعنامه بین‌المللی را زیر پا گذاشته و حتی به توافقات سازشکارانه پشت پا زده است و اکنون به دنبال اشغال نظامی غزه و آواره کردن دوباره ملت فلسطین است پیروزی، فقط و فقط در مسیر مقاومت قرار دارد.رئیس جمهور عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران با ارائه یک راه‌حل سیاسی پایدار بر این باور است که با رجوع به آراء مردم فلسطین در هر کجای جهان اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی، سرنوشت این سرزمین تاریخی به خود این ملت فلسطین واگذار شود.رئیسی با اشاره به موضوع مهم اجلاس، گفت: در حالی که جهان با چالش‌های متعددی در حوزه‌های گوناگون از جمله امنیتِ انرژی، تغییرات آب و هوایی و تنش‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، بیش از هر زمان دیگری نیازمند همگرایی بیشتر جوامع و همفکری و چاره‌اندیشی دولت‌ها و مجامع بین‌المللی برای عبور از این چالش‌ها و حرکت در مسیر توسعه یافتگی، کمک به حفظ طبیعت و ایجاد آینده‌ای بهتر برای جهان پیرامون خود هستیم. مطمئناً استفاده صحیح و فراگیر از منابع طبیعی مانند گازِ طبیعی به عنوان سوختی پاک، ایمن و کارا نقش مهمی را در این عرصه ایفا خواهد کرد.

وی ادامه داد: نظر به اهمیت افزایشِ حجم و تعریف مسیرهای جدید تجارتِ گاز طبیعی، ضروری است، سیاست‌های نوینی در دستورِ کار اعضای این مجمع قرار گیرد، تا در راستای افزایش صرفه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک، شرایط لازم برای بهره‌مندی فراگیر از این موهبتِ الهی و انحصارزدایی در فناوری‌های مرتبط با تجارت گاز تسهیل گردد. مجمع می‌تواند با ابتکاراتِ مختلف، بازارهای منطقه‌ای خود را با تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری و هاب‌های گازی گسترش داده و مکانیزم‌های جذبِ سرمایه را طراحی نماید.رئیس جمهور بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با اتکاء به ذخایر عظیم گاز طبیعی، موقعیت ترانزیتی و فناوری بالای خود، قصد دارد با توسعه همکاری‌های دو و چندجانبه با همه کشورها در بازار جهانی گاز، به خصوص کشورهای همسایه از آسیای مرکزی تا خلیج فارس و همسایگان خود در شرق و غرب، نقشی متناسب با این ظرفیت‌ها پیدا کند. راهبردِ منطقه‌ای ما مبتنی بر افزایش تولید و صادرات گاز طبیعی و دسترسی هر چه بیشتر ملت‌های منطقه به این انرژی پاک و ارزش‌آفرین است. رئیسی افزود: جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند آمادگی تبدیل شدن به هاب انرژی و همچنین مسیری امن برای توزیع و ترانزیتِ گاز بین تولیدکنندگان و بازارهای مصرف را دارد.وی تصریح کرد: ظرفیت‌های ایجاد شده در صنعت گاز ایران، زمینه مناسبی برای همکاری کشورهای عضو مجمع در حوزه بالادستی و پایین‌دستی گاز طبیعی و تجارت آن نیز ایجاد کرده است. از فرصت استفاده نموده، از سرمایه‌گذاران بین‌المللی و سرمایه‌گذاران کشورهای عضو مجمع برای حضور در پروژه‌های بخش انرژی ایران از جمله پروژه‌های صنعت گاز طبیعی دعوت می‌نمایم.

رئیس جمهور تأکید کرد: در حوزه‌های علمی و بهره‌مندی از فناوری‌های دانش‌بنیان نیز مایلم اشاره نمایم که شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی، می‌توانند در تعامل با کشورهای عضو مجمع و در قالب مدل‌های جدید، مشارکت و نمونه‌های موفقی را خلق کنند. رئیسی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از کشورهای عضو مجمع دعوت می‌نماید، برای تبادل اطلاعات و تجربیات در حوزه استخراج، فرآوری، انتقال و تجارت گاز و فنآوری‌های مرتبط، همکاری‌های نظام‌مندی را برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک در صنعت گاز آغاز کنند. پیشنهاد می‌کنم دبیرخانه مجمع، سازوکاری برای تبادل دانش فنی و تجربیات کشورهای عضو در صنعت گاز را به کار گیرد، تا شاهد برخورداری همه اعضاء از ظرفیت‌های یکدیگر باشیم.رئیس‌جمهور در پایان گفت: لازم می‌دانم از همه همکاران گرامی و هیئت‌های محترم شرکت کننده به جهت حضور فعال و موثر در این نشست و نشست‌های کارشناسان ارشد و وزیران محترم تشکر کنم.

نظر شما