شناسهٔ خبر: 182584 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

استهلاک برخی پروژه ها به دلیل کُندی در اجرا/ضرورت استفاده از بخش خصوصی برای تکمیل پروژه ها

رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به عدم رشد منابع بودجه های عمرانی در سال جدید گفـت: برای تکمیل پروژه های عمرانی باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم.

به گزارش «نماینده»، محمد رضا کوچی در رابطه با مصوبات حوزه عمرانی مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور گفت: منابع پروژه های عمرانی نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است لذا با وجود تورم بالا کشور نباید انتظار تغییرات فوق العاده در حوزه عمرانی کشور داشته باشیم.

کمک ۸۰ هزار میلیاردی مجلس به پروژه های عمرانی در لایحه بودجه ۱۴۰۳

نماینده مردم جهرم و خفر در مجلس ادامه داد: ما در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۸۰ هزار میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی کمک کردیم که ۲۰ هزار میلیارد تومان آن مربوط به قیر رایگان، ۵۰ هزار میلیارد تومان از طریق ماده (۵۶) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در خصوص تسهیلات بانکی و۱۰ هزار میلیارد تومان تهاتر طلب پیماندکاران با بانک‌ها است. اما باز هم این میزان عدد در پروژه های عمرانی دیده نمی‌شود.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم پروژه‌های نیمه تمام کشور را به اتمام برسانیم باید از طریق مردمی کردن اقتصاد کار را پیش ببریم و منابع بخش خصوصی را به سمت پروژه‌های عمرانی هدایت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام بار پروژه‌های عمرانی بر دوش دولت بوده و بخش خصوصی هیچ نقشی در آن ندارد؛ چراکه برای حضور آن اعتماد سازی و جذابیت ایجاد نکردیم. دستگاه های دولتی نیز تمایلی به حضور بخش خصوصی نداشته و به نوعی ان را رقیب خود می‌دانند.

وی عنوان کرد: لایحه ای از سوی دولت به مجلس با عنوان مشارکت عمومی و خصوصی ارسال شد که در کمیسیون عمران مورد بررسی قرار گرفته و به تصویب رسیده و هم اکنون در انتظار بررسی در صحن است در صورت تبدیل این لایحه به قانون حضور بخش خصوصی در پروژه های عمرانی پر رنگ شده و منابع مردمی به سمت پروژه های عمرانی هدایت می‌شوند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتبار ۳۷۰ هزار میلیارد تومانی بودجه سال آتی برای پروژه های عمرانی اظهار کرد: این اعتبارات به صورت قطره چکانی تزریق می‌شود و طی ۲۰ سال اخیر صدها هزار میلیارد تومان به پروژه‌ها تزریق شده اما به نتیجه مطلوبی نرسیده و تنها راه آن استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ با اشاره به صحبت‌های رئیس سازمان برنامه بودجه در رابطه با اینکه دیگر پروژه عمرانی جدیدی از نمی‌شود، تاکید کرد: بنده هم معتقدم ابتدا باید پروژه‌های عمرانی نیمه تمام را تکمیل کرده و سپس پروژه جدیدی تعریف کنیم. البته اجرای برخی از پروژه ها مانند بیمارستان، تاسیسات آب شرب و ... در صورت اضطرار باید اجرا شود اما پروژه غیر اولویت دار نباید آغاز شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه نگاه کمیسیون عمران مجلس و دولت در حوزه پروژه های عمرانی اولویت دهی به تکمیل پروژه ها نیمه تمام است، تاکید کرد :شاهدیم در برخی از نقاط کشور برای حضور برخی افراد خاص پروژه هایی کلنگ زنی شده که در اولویت قرار نداشته و با وجود تزریق هزینه زیاد به اتمام نرسیده و در حال مستهلک شدن است. لذا دیگر نباید پروژه جدیدی در کشور مگر به اضطرار آغاز کنیم.

نظر شما