شناسهٔ خبر: 182496 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مشارکت، قوام‌دهنده قدرت ملی است

سروری جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام مردم‌پایه، از ابتدای انقلاب تاکنون مهم‌ترین مولفه تاثیرگذار، موضوع حضور مردم در عرصه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور بوده که با مشارکت بالایی غالبا شکل گرفته‌است.

«نماینده»، پرویز سروری* : مهم‌ترین موضوع حیات سیاسی هر کشور مردم پایه‌ای، شکل‌گیری کانون‌های قدرت براساس مشارکت است. آنچه قوام دهنده قدرت ملی محسوب می‌شود، مشارکت است، که به همان اندازه بالاتر باشد، به طور طبیعی قدرت ملی افزون‌تر خواهدبود و هر مقدار مشارکت کاهش پیدا کند، میل به استبداد و خودرایی افزایش می‌یابد.

به همین دلیل برای جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام مردم‌پایه، از ابتدای انقلاب تاکنون مهم‌ترین مولفه تاثیرگذار، موضوع حضور مردم در عرصه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور بوده که با مشارکت بالایی غالبا شکل گرفته‌است. ما در شرایط کنونی با موضوعاتی جدی و تاثیرگذار روبه‌رو هستیم. از یک‌سو تحولاتی که امروز در منطقه به‌وجود آمده، به شدت نقش ایران را در نظم نوین جهانی برجسته کرده است. به شکلی می‌توان گفت با تحولات جاری که در منطقه به وجود آمده و محور مقاومت توانسته قدرت بزرگ خود را به رخ دشمنان بکشد، به طور طبیعی کشور دارد به سمت قله پیروزی حرکت می‌کند. طبیعتا در این شرایط مهم‌ترین تلاش دشمن تضعیف حضور مردم در انتخابات است تا جبهه مردمی و مردم‌پایگی نظام زیر سؤال برود. به این نکته هم باید توجه داشت که حساسیت این دوره ازانتخابات به مراتب بیشتر است، چون ما در فاصله بین انتخابات قبلی و انتخابات بعدی یک دوره پرتلاطم اغتشاشات سال۱۴۰۱راسپری کردیم ودشمنان ماسعی کردند جمهوری اسلامی رافاقد مشروعیت سیاسی قلمداد کرده و حمایت، پشتیبانی و حضور مردم در دفاع از انقلاب اسلامی و کشور را تضعیف کنند، طبیعتا پاسخ روشن به این اباطیل، برگزاری انتخاباتی است که با حضور گسترده مردم، زمینه را برای تقویت امنیت ملی و تامین مصالح و منافع کشور فراهم می‌کند. ما فکر می‌کنیم افقی که در آینده در حال ترسیم است، در انتقال قدرت از نظام غرب به نظم نوین جهانی است. ما باید حضور مردم، اقتدار خود و مدیریتی را که امروز در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در حال شکل‌گیری بوده و اتفاقاتی که در منطقه در حال ظهور و بروز است، نشان دهیم. در نظم نوین جهانی، کشورهایی که به عنوان قدرت‌های نوظهور شناخته می‌شوند نقش اساسی دارند. اگر ما قرار نیست که در حاشیه قدرت قرار بگیریم، باید تمامی تلاش خود را به کار ببندیم تا در شکل‌گیری این نظم جدید به ایفای نقش بپردازیم. باید حرکت بزرگمان را برای یک انتخابات فراگیر و پرشور به کار گیریم. در شرایطی که با بمباران امپریالیسم رسانه‌ای مواجه‌ایم و دشمن تلاش می‌کند جمهوریت نظام را تضعیف شده نشان دهد، طبیعتا جهاد تبیین می‌تواند نقش موثری که باید جمهوری اسلامی در شکل‌گیری هندسه جدید قدرت ایفا کند و باعث افزایش مشارکت مردم در عرصه انتخابات باشد، شرایط مطلوبی را برای آینده کشور رقم بزند.

نظر شما