شناسهٔ خبر: 182439 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

هدف رژیم صهیونیستی از ترور شهید موسوی

علیرضا رحمانی

«نماینده»/علیرضا رحمانی: رژیم صهیونیستی چند روز قبل بر اساس راهبرد دکترین اختاپوس و استراتژی مرگ از طریق هزاران جراحت اقدام به ترور سیدرضی موسوی کرد. مرور نکاتی در این رابطه قابل تامل است:

این اقدام اسرائیل در راستای سیاست جنگ بین جنگ‌ها صورت گرفته که قائل به افزایش بازدارندگی خود در برابر محور مقاومت است و معتقد است که بازدارندگی خود را در برابر محور مقاومت از دست داده و باید آن را احیا کند.

انجام این ترور نشانۀ درماندگی و استیصال کامل این رژیم در ابعاد داخلی و منطقه‌ای است. اسرائیل بنا بر ادعای خود که ارتش پنجم دنیا محسوب می‌شود، ۸۰ روز است که در برابر یک جنبش زمین‌گیر شده و هیچ دستاوردی نداشته است. علاوه بر اینکه دستاوردی نداشته متحمل شکست‌های بزرگ‌تری در ابعاد ماهیتی و نظامی شده که میانگین کشته‌های آن از مرحله دوم جنگ روزانه به ۸ نفر رسیده و تیپ گولانی خود را مجبور به خارج کردن از غزه کرد.

این اقدام با هماهنگی آمریکا بوده و بنا بر ادعاهای کسانی که به دنبال مبرا کردن آمریکا از این مساله هستند، باید گفت که بعید است آمریکا چراغ سبز به این رژیم نشان نداده باشد. حتی این گزاره را می‌توان مطرح کرد که سفر مقامات آمریکایی و موضع سالیوان در بحث مجوز به اسرائیل برای ترور رهبران مقاومت برگرفته از این مساله است. در بحث اینکه چرا آمریکا به این مساله ورود نکرده باید گفت که براساس سیاست آمریکا مبنی بر عدم توسعه تنش، واشنگتن به صورت مستقیم به این مساله وارد نشده است.

اسرائیل از این ترور چند هدف را دنبال می‌کند:

- با توجه به ابعاد شکست نظامی خود در جنگ غزه، وضعیت را برای ورود سایر بازیگران به این جنگ به صورت مستقیم فراهم کند و به‌نوعی به دنبال صدور بحران از سرزمین‌های اشغالی به سایر کشورهای منطقه است.

- این پیام را به ایران و محور مقاومت بدهد که اقدامات آنها را بدون پاسخ نخواهد گذاشت. به گونه‌ای که کانال ۱۳ عبری اعلام کرد که ترور اخیر در پاسخ به حمله به کشتی اسرائیلی در اقیانوس هند و خرابکاری در تأسیسات حیفا بوده است.

- ایجاد هزینه برای ایران در سوریه.

در طول هفته‌های اخیر مقامات آمریکایی، اروپایی و حتی صهیونیستی اعلام کردند که اقدامات انصارالله در دریای سرخ با هماهنگی و حمایت ایران انجام می‌شود و در این باره کامرون وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد که ایران باید هزینه این اقدامات را بدهد. این اقدام اسرائیل در واقع پیامی به ایران بوده که در صورت تشدید تنش در دریای سرخ، اقداماتی علیه ایران در منطقه صورت خواهد گرفت.

همچنین می‌توان گفت این اقدام اسرائیل در راستای راهبرد دکترین اختاپوس و استراتژی مرگ از طریق هزاران جراحت است که معتقدند برای مقابله با محور مقاومت باید مستقیماً و به صورت محدود و با ضربات نظامی کم‌حجم به سر اختاپوس حمله کرد که در این میان تمرکز خود را بر روی ایران قرار داده‌اند.

نظر شما