شناسهٔ خبر: 182432 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

عین اللهی: شرکت ۳۸ میلیون نفر در پویش سلامت/کمبود دارو کمتر از سال قبل است

عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون در قالب پویش سلامت ۳۸ میلیون نفر از مردم شرکت کرده‌اند که رکورد بسیار خوبی به شمار می رود.

به گزارش «نماینده»، در ادامه جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی سوال نماینده مردم گرگان از بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

عین اللهی در پاسخ به سؤال رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان گفت: اقدامات خوبی در دولت مردمی در بخش سلامت در حوزه های نرم افزاری و سخت افزاری انجام شده است.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال پس از انتقال مجروحان حادثه تروریستی کرمان و انتقال مجروحان به بیمارستان های کرمان از ساعت ۱۶ ظرف چهار ساعت ۱۱۰ عمل جراحی انجام شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: وقتی که اعلام شد که نیروهای داوطلب کمک کنند به اندازه ای نیروهای داوطلب در صحنه حضور پیدا کرد که این حضور گسترده باعث افتخار ما بود و این نیروهای داوطلب توانستند خدمات خوبی را به مردم ارائه کنند.

عین اللهی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین کارهایی که در حوزه سلامت می توان انجام داد، وجود نیروهای انسانی متخصص و متعهد است که بتوانند کارهای حوزه خودشان را به خوبی انجام دهند.

وی اظهار داشت: در زمان کرونا کادر درمان ما کارهای مهمی را انجام دادند و وظیفه ما این است که این نیروهای مورد نظر را در حوزه های مختلف به کار بگیریم و بتوانیم از خدمات آنها استفاده کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: اخیرا ما پویش ملی سلامت را از ۱۸ دی در کشور شروع کرده ایم و کارکنان حوزه سلامت به صورت شبانه روزی به مردم خدمات ارائه می دهند.

عین اللهی خاطرنشان کرد: تا به امروز در قالب پویش سلامت ۳۸ میلیون نفر از مردم شرکت کرده اند و رکورد بسیار خوبی در حوزه به شمار می رود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: حضور کارکنان حوزه سلامت در کرونا برای وزارت بهداشت اهمیت داشته به همین خاطر در همه آزمون هایی که در این وزارتخانه برگزار شده با توجه به سابقه خدمتی که افراد در کرونا داشته اند به آنها از دو درصد تا ۲۰ درصد امتیاز داده شده و این امتیاز در نمرات این افراد لحاظ شده است.

۲۵ هزار نفر در وزارت بهداشت استخدام می‌شوند

وی افزود: در اولین آزمونی که طی دو سال گذشته برگزاری شده ۲۸ هزار و ۹۶۱ نفر استخدام شدند که ۲۲ هزار و ۹۷ نفر آنها امتیاز کرونا را داشتند.

عین اللهی خاطرنشان کرد: در آزمونی که اخیرا با شرکت ۹۸۸ هزار نفر برگزار شد و قرار است حدود ۲۵ هزار نفر استخدام شوند، ۵۰ هزار نفر از شرکت کنندگان در آزمون از امتیاز کرونا استفاده می کنند و هنوز کارهای مربوط به مصاحبه و گزینش آن در حال انجام است و نتایج کار به زودی اعلام خواهد شد.

وی اظهار داشت: در این چند سال ۳۲ هزار نفر به جمعیت پرستاری کشور اضافه شده و حدود ۲۲ هزار نفر نیز در تبدیل وضعیت ایثارگری عمدتا در حوزه پرستاری انجام شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: البته نیاز ما بیش از این است و اخیرا از سازمان اداری و استخدامی درخواست جذب ۷۵ هزار نیرو را کرده بودیم که از این میان برای جذب ۲۵ هزار نفر آزمون برگزار شد که از این تعداد، ۱۴ هزار نفر کارکنان حوزه پرستاری و اتاق عمل هستند که این نیروها به زودی اضافه خواهند شد.

عین اللهی خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم، تا کنون ۱۶ هزار تخت در سراسر کشور افتتاح شده و دو هزار خانه بهداشت نیز به خانه های بهداشت اضافه شده که این مسأله نشان می دهد که ما به نیروی انسانی بیشتری نیاز داریم.

وی عنوان کرد: طبق بخشنامه ای که به همه بخش های درمان ارسال شده، تمدید طرح نیروی انسانی در رابطه با کسانی که مایل به ادامه همکاری هستند به ویژه کسانی که در کرونا فعال بوده اند صادر شده و ما پیگیر هستیم که این کار انجام شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه فرایندی بین وزارت بهداشت، سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه برای تأمین نیازها در این بخش وجود دارد که در حال شکل گیری است، تصریح کرد: یکی از نکات مهمی که در ارتباط با نیروی انسانی وجود دارد تربیت نیروی انسانی است ما در دولت مردمی سالانه کار تربیت ۱۰ هزار پرستار در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور را در دستور کار داریم.

عین اللهی اظهار داشت: در رشته های تخصصی ظرفیت تربیت نیرو در این حوزه ۳۲۰۰ نفر بوده که ما آن را به ۵۴۰۰ نفر افزایش داده ایم که فارق التحصیلی این نیروهای تخصصی ۴ سال طول می کشد و ما بعد از این ۴ سال می توانیم این افزایش نیروهای تخصصی را احساس کنیم.

وی افزود: یکی از کارهای بسیار خوبی که در وزارت بهداشت در حال انجام است طرح سلامت خانواده است در این طرح که پیش از این تحت عنوان پزشک خانواده مطرح بود مراقبین بهداشت برای اولین بار به کار گرفته می شوند که این مراقبین بهداشت می توانند در حوزه های مختلف بهداشتی برای هر ایرانی با کد ملی پرونده سلامت ایجاد کنند. در این طرح قبل از اینکه بیماری ایجاد شود مراقبین بهداشت سلامتی و یا بیماری های افراد را مورد نظر قرار می گیرند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: این طرح امسال در ۵۷ شهرستان انجام شده و اجرای آن را به ۹۳ شهرستان ارتقا داده ایم و اکنون در ۱۸۰ شهرستان در حال انجام است.

عین اللهی اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که ما امروز در کشور داریم عدم توجه مردم به سلامت خودشان است در واقع بحث اصلی ما خودمراقبتی است در همین طرح پویش ملی سلامت مشخص شد که نزدیک به یک میلیون نفر از مردم دچار بیماری فشار خون هستند و حدود ۵۰۰ هزار نفر دیابت داشتند و خودشان بی اطلاع بودند.

وی با اشاره به اینکه در بحث پرداختی های حوزه سلامت از مجلس درخواست می شود که در بودجه سال ۱۴۰۳ توجه ویژه ای به کارکنان حوزه سلامت صورت بگیرد، افزود: ماه ها است که برای پرداخت فوق العاده خاص کارکنان حوزه سلامت در حال مکاتبه هستیم و درخواست ما این است که در بودجه سال آینده این مسأله مد نظر قرار گیرد.

حدود ۶۰ درصد واردات دارو توسط بخش خصوصی انجام می شود

بهرام عین‌اللهی اظهار کرد: مساله تامین دارو و تجهیزات یک مساله بین وزارتخانه‌ای و بین سازمانی است و نیاز به همکاری از ابتدا تا انتها دارد.

وی افزود: در تامین دارو و تجهیزات ارگان‌هایی مانند بانک مرکزی در ارتباط با تامین به‌موقع ارز مورد نیاز، گمرگ در ارتباط با ترخیص دارو و تجهیزات، استاندارد در ارتباط با ترخیص، سازمان برنامه و بودجه در ارتباط با تامین منابع مورد نیاز و به‌موقع در این حوزه و بیمه‌ها در ارتباط با همکاری پرداخت مطالباتی که سازمان‌ها دارند کار می‌کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: در ارتباط با تامین دارو، این زنجیره و حلقه‌ها باید به هم پیوسته کار کنند مانند یک کارخانه که اگر یک حلقه خوب بچرخد حلقه‌های بعدی به خوبی خواهند چرخید.

عین اللهی عنوان کرد: در ابتدا مساله مهم ما در ارتباط با تامین ارز و واردات مواد اولیه و داروها، ثبت سفارش و تامین نقدینگی برای بخشی که می‌خواهد دارو یا مواد اولیه را تامین کند، است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در طرح دارویار، ارز ترجیحی به ارز نیمایی تبدیل شده امروزه میزان تسهیلات و نقدینگی بیشتری مورد نیاز است و نزدیک به ۶۰ درصد این واردات در بخش خصوصی انجام می‌شود.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: بعد از اینکه ثبت سفارش انجام می‌گیرد تا ارز به موقع تامین شود، مرحله بعدی این است که ارز به بانک مورد نظر در خارج کشور واریز می‌شود تا پس از ارائه به شرکت خارجی، دارو وارد کشور شود.

عین اللهی بیان کرد: در برخی از اوقات وقتی همه کارها انجام گرفته به دلیل اینکه در وضعیت تحریم قرار داریم، بانک مربوطه از اقدامات بعدی امتناع می می کند.

وی افزود: اخیرا یکی از بانک های خارجی با وجود اینکه برخی از داروهای ما که در جاهایی اختصاصی تولید می‌شود و همه کارهای آن انجام شده در مرحله آخر این کار را انجام نداد. بنابراین اگر ما در هر کدام از این حلقه‌ها مشکل داشته باشیم در واردات دارو و تجهیزات دچار مشکل می شویم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: ما در وزارت بهداشت برای اینکه همه صاحبان فرایند و عواملی که در بحث دارو و تجهیزات دخیل هستند را وارد کنیم قرارگاهی به عنوان قرارگاه تدابیر ویژه دارویی تاسیس کرده‌ایم.

عین اللهی عنوان کرد: فرماندهی این قرارگاه با وزیر است و نمایندگان مختلف از سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، سازمان‌های بیمه‌گر و نهادهای نظارتی به صورت مرتب جلسه تشکیل می‌دهند و در آنجا تصمیمات گرفته و هماهنگی میان این بخش ها انجام می شود و مدیران حوزه وزارت بهداشت به صورت شبانه‌روزی از افراد متدین، متخصص و جهادی در این ارتباط مشغول کار هستند.

کمبود دارو امسال بسیار کمتر از سال قبل است

وی یادآورشد: امسال میزان کمبودهای دارویی ما بسیار کمتر از سال گذشته است به عنوان مثال امسال با توجه به گرمای بسیار زیادی که در تابستان داشتیم هیچ‌گونه کمبود سرم تزریقی در کشور ایجاد نشد و چیزی حدود ۲۰۷ میلیون سرم در همان زمان تامین شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: بحث عفونت‌ها و آنفلوآنزا و بیماری‌های تنفسی را امسال به میزان زیادی در کشور داشتیم اما کمبودی در ارتباط با سوسپانسیون‌های آنتی‌بیوتیک و آنتی‌بیوتیک‌ها به شکل‌های مختلف و داروهای بیهوشی نداشتیم.

عین اللهی تصریح کرد: با پیگیری‌هایی که امسال انجام شد مالیات بر ارزش افزوده که تا تیرماه ۹ درصد مصوب شده بود و با وجود اینکه کالاهای ما به گمرک رسیده بود اما به دلیل حجم بالای پولی که شرکت‌ها باید پرداخت می کردند در گمرک مانده بود که با مساعدت مجلس این ۹ درصد به صفر درصد و عوارض گمرکی از ۴ درصد به یک درصد کاهش پیدا کرد و همین مصوبات باعث شد که ترخیص کالاها به‌راحتی انجام شود.

وی اظهار کرد: از نمایندگان مجلس درخواست می شود که در بودجه سال ۱۴۰۳ مصوبات بسیار خوبی که امسال انجام گرفته، پایدار بماند تا بتوانیم داروهای مورد نیاز را تامین کنیم زیرا اگر این مصوبات تغییر کند دوباره دچار مشکل خواهیم شد.

عین‌اللهی افزود: با پیگیری‌های مستمری که انجام شده حواله ارز از ۲۵ روز به ۵ روز کاهش پیدا کرده است.

نظر شما